video thumb

بنیانگذار پیام رسان Kik: ارز پایدار فیس بوک قصد دارد تا جایگزین دلار آمریکا شود نه بیت کوین !

لیست عناوین این مطلب

تد لویینگستون (Ted Livingston)، بنیانگذار و مدیر اجرایی برنامه پیام رسان Kik ادعا می کند فیس بوک به دنبال جایگزینی دلار آمریکا با دارایی دیجیتال خود به عنوان یک ارز جهانی می باشد.

وی این پروژه ارز پایدار جدید را به عنوان یک رقیبی برای WeChat پیش بینی کرد. این کارآفرین ۳۲ ساله کانادایی نوشت که، همانند برنامه آن پیام رسان چینی، فیس بوک در تلاش است تا دلار آمریکا را به سیستم پرداخت آنلاین خصوصی تبدیل کند. چنین سیستمی نه تنها انتقال پول را برای مردم آسان تر می کند، بلکه آن را ارزان تر نیز می سازد. اما به آنها امکاناتی ارائه می دهد تا پول خود را در داخل سیستم پیام رسان نگه دارند. وی نوشت:

WeChat به مردم اجازه می دهد تا در هز زمانی که می خواهند پول خود را از حسابشان بیرون بکشند، اما به آنها امکاناتی ارائه می دهد تا پول خود را در داخل پیام رسان نگه دارند. از جمله این امکاناتی می توان به پرداخت قبض آب، خرید مواد غذایی و غیره اشاره کرد. زمانی می رسد که هیچ کس تمایلی ندارد که پولش را از حساب خارج کند.

انتقال و پرداخت پول

لیوینگستون سه اقدام ممکن را که فیس بوک می تواند در روزهای آینده انجام دهد، عنوان کرد. اول اینکه، این شرکت می تواند با ایجاد یک رابط پرداخت پولی بین پیام رسان، اینستاگرام و واتس اپ به یک بازار انتقال پول ۶۸۹ میلیارد دلاری تبدیل شود. دوم اینکه، این شرکت می تواند یک بلاک چین را برای ایجاد سیستم مالی جهانی همانند بیت کوین، اما بی نیاز از به کارگیری خدمات بانکی پر هزینه یکپارچه سازد. و سوم، این شرکت می تواند کاربران را قادر سازد تا پول خود را در داخل پلتفرم نگه دارند و آن را برای پرداخت های روزانه خرج کنند.

فیس بوک قبلا برنامه هایش را برای شروع خدمات پرداخت پیام رسان خود در هند، از طریق پیام رسان واتس اپ اطلاع رسانی کرده بود. کشور پرجمعیتی مانند چین، میزبان عملیات های انتقال و پرداخت بزرگی است، اما هند در سال ۲۰۱۸، تنها از طریق انتقال پول، توانست ۸۰ میلیارد دلار دریافتی داشته باشد که ۶۷ میلیارد دلار از چین و ۳۴ میلیارد دلار از فیلیپین بیشتر است.

به محض شروع فعالیت این نرم افزار در هند، فیس بوک می تواند به دنبال گسترش استفاده از این نرم افزار در سایر کشورها باشد، که طبق پیش بینی لیوینگستون، فیلیپین، مصر و پس از آن مکزیک و ویتنام، می توانند گزینه های بعدی باشند.

ورود فیس بوک به سیستم انتقال زمانی امکان پذیر خواهد شد که بیت کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال جایگاهش را از دست داده باشد. اگر چه این ارز دیجیتال یکی از پیشگامان عرصه راهکارهای پرداخت های غیر متمرکز بود، اما به دلیل نوسانات قیمت نتوانست به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال، اگر فرد Aمبلغ ۱۰۰ دلار را ارسال می کند، فردنیز B باید ۱۰۰ دلار دریافت کند، اما بیت کوین نمی تواند چنین ثباتی را تضمین کند، به همین دلیل، ممکن است که آن را به عنوان یک دارایی انتقالی کمتر محبوب کند.
تا کنون، گزارشات رسانه ای نیز به دلیل عملیات انتقال، پروژه ارز پایدار فیس بوک و بیت کوین را در برابر یکدیگر قرار داده اند. با این حال، بیت کوین به عنوان یک فناوری چند وجهی همچنان پایدار است و می تواند همزمان به عنوان پول و کالا عمل کند. لیوینگستون عنوان کرد که ارز پایدار فیس بوک بیشتر می تواند برای دلار به عنوان یک تهدید به شماز رود تا برای یک دارایی دیجیتال مانند بیت کوین. وی افزود:

در دوره ای نه چندان دور، طلا به عنوان ارز ذخیرۀ جهانی به حساب می آمد تا جایی که ارزش یک دلار آمریکا به ارزش طلا بستگی داشت اما، ایالات متحده تصمیم گرفت که حساب دلار را از طلا جدا کند، و راه را برای دلار هموار کرد تا به جای طلا به عنوان ارز ذخیره جهانی محسوب شود. بنابراین پرسش من این است: چه چیزی فیس بوک را از انجام چنین کاری باز خواهد داشت؟