video thumb

چرا می‌گوییم نادیده گرفتن ارزهای دیجیتال و بلاک چین یک اشتباه بزرگ است؟

ارزهای دیجیتال روز به روز شتاب بیشتری می‌گیرند. اگرچه ارزهای دیجیتال و پشتوانه‌های آنها ــ فناوری بلاک چین ــ طی هشت سال گذشته دوران سخت و دشواری را پشت سر گذاشته‌اند، اما اکنون به نقطه‌ای رسیده‌اند که یک تهدید جدید نه تنها برای بانک‌ها بلکه همچنین برای دیگر سیستم‌های کنترلی متمرکز نظیر سیستم‌های پرداخت، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های حقوقی، و حتی دولت‌ها به شمار می‌روند.

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس: ما نمی‌توانیم مسئولان ارشد بانک‌ها را به خاطر آنکه این فناوری را این ‌همه سال نادیده گرفته‌اند مقصر بدانیم. با توجه به حجم عظیم پولی که هر روزه از زیر دست آنها رد می‌شود، آنها در حالت واقع‌بینانه نمی‌توانستند تصور کنند که روزی از طرف یک ارز دیجیتال بی‌ثبات که به نوعی فناوری دفترکل توزیعی «بی‌خاصیت» وابسته است به چالش کشیده می‌شوند.

نکته ناخوشایند برای بانک‌ها و دیگر سیستم‌های کنترلی متمرکز این است که ارزهای دیجیتال آمده‌اند که بمانند. با اینکه اولین استقبال‌کنندگان از بیت کوین و بلاک چین میلیون‌ها دلار سرمایه جذب کرده‌اند، اما کسانی که دیرتر به این عرصه وارد شده‌اند فقط می‌توانند از نارسایی‌های ارزهای دیجیتال سخن بگویند و اینکه بلاک چین سیستم مالی را به خطر می‌اندازد. با این وجود، حتی آنها هم نمی‌توانند مزایای آشکار این فناوری را نادیده بگیرند.

شاید بزرگ‌ترین تهدیدی که ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین متوجه دولت‌ها و سیستم‌های مالی سنتی می‌کنند تضعیف اختیارات آنها و محروم‌سازی آنها از ذهنیت دیرپای «کنترل و اجرا» است. پول واقعی همچنان عمدتاً ارزشمند انگاشته می‌شود، زیرا از حمایت دولت برخوردار است و از لحاظ قیمت و دسترس‌پذیری توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شود. در ضمن، ارزهای دیجیتال برای آنکه فرآیند بانکداری سنتی را کلاً دور بزنند به فناوری ظاهراً نفوذناپذیر بلاک چین متکی هستند.

با توجه به این امر، نادیده گرفتن ارزهای دیجیتال و قابلیت‌ها و وعده‌های نهفته در آنها می‌تواند زیان‌بخش باشد. دولت‌ها و کشورها باید به دنبال راه‌های جدیدی جهت بهره‌گیری از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین باشند تا بدین طریق به اقتصاد جهانی و به‌ طور کلی بشریت منفعت برسانند. چگونگی این امر در ادامه توضیح داده شده است.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

۱- اکثر دولت‌ها به فناوری کریپتو توجهی ندارند

بسیاری از کشورها هنوز نسبت به ایده استفاده از برخی مؤلفه‌های فناوری بلاک چین بی‌میل هستند. بدیهی است که آنها علاقه‌ای ندارند از ارزهای دیجیتال حمایت کنند. با این حال، چین، روسیه، و هلند به نظر رویکرد فعالانه‌تری در قبال این فناوری جدید اتخاذ نموده‌اند.

برای مثال، بانک مرکزی چین مشغول آزمایش یک نمونه از ارز دیجیتال است. با اینکه نتیجه اقدامات آنها مشخص نیست، اما چین می‌تواند اولین کشوری در دنیا باشد که از یک ارز دیجیتال مورد تائید دولت برخوردار می‌شود. با توجه به همه تلاش‌های چین در حوزه ارزهای دیجیتال، این امر به هیچوجه غیرواقع‌بینانه نیست.

همچنین بخوانید: خرید و فروش ارز دیجیتال، قیمت بیت کوین، قیمت اتریوم، قیمت تتر، قیمت پولکادات، خرید پرفکت مانی

در ضمن، هلند نیز ارز دیجیتال مختص خود را جهت استفاده در داخل ایجاد نموده تا بدین طریق فناوری مذکور و چگونگی کارکرد آن در دنیای واقعی را مورد بررسی دقیق قرار دهد. روسیه یک برنامه آزمایشی مبتنی بر بلاک چین اتریوم راه‌اندازی نموده است. بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفته‌اند، اما به نظر بیشتر به مزایای احتمالی فناوری بلاک چین به عنوان ابزاری جهت بهبود زیرساخت‌های بازاری خود علاقه‌مندند.

ما هنوز نمی‌دانیم دولت‌ها چگونه از قدرت بلاک چین بهره می‌گیرند و سیاست‌های خود را جهت رفع خطرات ناشی از ارزهای دیجیتال اصلاح می‌کنند، اما از یک موضوع مطمئنیم: آنها اگر بجای وضع قوانین مشخص درباره استفاده از اینگونه فناوری‌های پیشرفته همچنان آنها را نادیده بگیرند کنترل خود را بر روی عرضه پول در سطح دنیا از دست خواهند داد.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

۲- ارزهای دیجیتال شاید از مسائل مرتبط با سیاست‌ها برای مدتی متضرر شوند

بانک‌های مرکزی اغلب نسبت به ثبات پول‌های دیجیتال و همچنین درباره ارزش، حریم خصوصی، و آسیب‌پذیری این ارزها در برابر حملات سایبری و کلاهبرداری دچار شک و تردید هستند. در ماه مارس، جروم پاول (Jerome Powell) رئیس بانک مرکزی آمریکا به این نگرانی‌ها اشاره کرد و خواستار بررسی دقیق و موشکافانه آنها شد.

با این وجود، توسعه ارزهای دیجیتال متوقف نمی‌شود. بنا بر گفته وب‌سایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap)، ارزهای کریپتو ۱۵۰ میلیارد دلار از ارزش دارایی‌های دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند و بیت کوین به تنهایی از آغاز سال جاری ۳۸۰ درصد رشد کرده است. رشد بی‌نظیر سرمایه‌گذاری در قالب عرضه سکه اولیه (ICO) در سال ۲۰۱۷ به تقویت این روند کمک کرده است.

شکی نیست که در یک مقطع دولت‌ها مجبور خواهند بود در راستای استفاده از ارزهای دیجیتال و بلاک چین سیاست‌های مشخصی تدوین کنند.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

۳- و بلاک چین خبر خوبی برای کسب‌وکارهای کوچک است

اگرچه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین در دوران طفولیت بسر می‌برند، اما آنها به‌ طور بالقوه قادرند به بزرگ‌ترین پیشرفت فناورانه از زمان پیدایش اینترنت تبدیل شوند. این خبر خوبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط است که با رقابت شدید از سمت شرکت‌های بزرگ مواجهند. بلاک چین یک فضای عادلانه برای تک تک بازیگران فعال در بازار به وجود می‌آورد و در نتیجه به نفع کسب‌وکارهای کوچک است. این مزایا به‌ طور مشخص به کمک بلاک چین اتریوم تحقق پیدا می‌کنند. بلاک چین با ارائه سازوکار خودمختاری دیجیتال (DAO) قراردادهای هوشمندی را شکل می‌دهد که توسط جوامع غیرمتمرکز و خودمختار متشکل از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک طراحی و اجرا می‌شوند. فناوری بلاک چین موجب حذف واسطه‌ها (مثلاً دادگاه‌ها، وکلا، شرکت‌های بیمه) می‌شود و کاهش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی و کارکردی را امکان‌پذیر می‌سازد و فرآیندهای تجاری را بسیار ساده می‌سازد.

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب

با اینکه این امر شاید برای بعضی‌ها غیرواقع‌بینانه به نظر برسد، اما کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند فناوری بلاک چین را به نفع خود بکار گیرند. استارت‌آپ‌هایی نظیر اوپورتی (Opporty)، اسنو آیو (Snov.io)، و بلاک‌کت (BlockCAT) پیشاپیش از این فناوری استفاده کرده‌اند. برای مثال، اوپورتی یک بازار خدماتی بر روی بلاک چین است که قراردادهای هوشمند قوی و محکم و اولین وجه‌الضمان غیرمتمرکز را به اجرا می‌گذارد.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال بیت فینکس

این استارت‌آپ، بلاک چین اتریوم و ارز دیجیتال خود موسوم به توکن اوپ (OPP) را به یک مدل تجاری درخواستی پیوند زده است تا به کسب‌وکارها، ارائه‌دهندگان خدمات، و کاربران معمولی امکان دهد تا از مزایای یک فضای عادلانه و غیرتبعیضی منفعت ببرند. در چنین فضایی، جوامع مستقل متشکل از کارشناسان قواعد کسب‌وکار را وضع کرده و استانداردسازی می‌کنند، قراردادهای هوشمند را تدوین می‌کنند، و در قالب سازوکار وجه‌الضمان غیرمتمرکز از همه طرفین محافظت می‌کنند.

فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌توانند مزایای فراوانی برای اقتصاد جهانی به ارمغان بیاورند. یک نمونه بارز همان مسیر است که ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ دنیا از زمان تراژدی مالی صرافی ام‌تی گاکس (Mt. Gox) در سال ۲۰۱۴ طی نموده است. بیت کوین اکنون به عنوان یک شیوه قانونی پرداخت در ژاپن پذیرفته شده است. بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور نیز در صرافی‌های بیت کوین و سهام‌های کم ارزش مرتبط با بیت کوین و بلاک چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این ارز دیجیتال در حال کسب محبوبیت در میان کسب‌وکارهای خرده‌فروشی در این کشور و در سرتاسر دنیاست.