video thumb

بیانیه های کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) حاکی از پذیرش ICO است

عرضه اولیه سکه (ICOs) ممکن است در حال حاضر کمتر از عرضه اولیه توکن های اوراق بهادار (STO) رایج باشد، اما این مسئله، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)را از توجه دقیق خود نسبت به آنها متوقف نکرده است. از زمانی که این کمیسیون بررسی های خود را در زمینه سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر کرد و اعلام کرد که توکن های ICO را می توان به عنوان اوراق بهادار دانست، این کمیسیون دستورالعمل ها و هشدارهای متعددی در مورد ICO ها برای سرمایه گذاران مطرح کرده است.

در ابتدا، هشدارهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده بر پتانسیل کلاهبردارانه یا ماهیت خطرناک عرضه اولیه سکه مورد استفاده قرار گرفته بود. و در بخش بولتن سرمایه گذار در مورد ICO ها به طور خلاصه نوشته شده: “علائم بالقوه هشدار دهنده در مورد تقلب در سرمایه گذاری”. با این حال، اگرچه این کمیسیون این روش را با چندین هشدار سرمایه گذار دنبال کرده است اما رهنمودهای اخیر آن لحن بهتری پیدا کرده است. و با عرضه اولیه سکه به عنوان ویژگی مثبت از چشم انداز مالی که ممکن است نیازمند درجه مشخصی از سعی و کوشش از سوی سرمایه گذاران باشد، رفتار کرده است.

در مجموع، صنعت ارزهای دیجیتال به این توازن جدید به دست آمده و همچنین رویکرد سنجیده ای که SEC نسبت به آن در پیش گرفته، خوش آمد می گوید. به این ترتیب، گروه های صنعتی خاص خواستار راهنمایی بیشتر و واضحتری از SEC هستند، زیرا احساس می کنند که همچنان ناحیه های مبهمی در دسته بندی ارزهای دیجیتال توسط این کمیسیون وجود دارد، و با توجه به اینکه انجمن بلاک چین ضرورت پاسخگویی به این گونه سوالات را مطرح کرده، چنین سوالاتی باید هرچه سریعتر پاسخ داده شوند.

دستورالعمل های کنونی

با وجود این که دستورالعمل های بروز شده SEC از ماه مارس گذشته در دسترس بوده است، اما تنها همین اواخر آنها را در رسانه های اجتماعی منتشر کرده اند و با توئیت هایی در ماه فوریه و پایان ماه نوامبر از عموم مردم دعوت به عمل آمده است تا پنج چیز را که باید درباره عرضه اولیه سکه بدانند، فرا بگیرند.

گفتنی است که این پنج نکته هیچ اطلاعات مهم جدیدی را ارائه نمی دهند، اگر چه ممکن است که برای تازه واردان در عرصه ICO مفید باشند. با این وجود، ارائه آنها به عنوان اطلاعات قابل فهم به جای بخش هایی از گزارش های طولانی، نشان دهنده درک این مسئله از جانب SEC می باشد که ارزهای دیجیتال توسط کاربران عادی و همچنین توسط معامله گران حرفه ای و علاقمند به ابزارهای مالی جایگزین جستجو می شوند و چنین فهمی در قالب پنج دستورالعمل اساسی نمایان می شود، همانطور که در ادامه توضیح داده شده است:

ICO می تواند اوراق بهادار باشد. این اساسا یک هشدار است که ارزهای دیجیتال در فروش توکن ارائه داده اند که ممکن است تحت حوزه SEC قرار داشته باشند و بنابر این ممکن است که نیاز باشد که توسط کمیسیون ثبت شوند.

آنها ممکن است نیاز به ثبت شدن داشته باشند. یک هشدار دیگر، مبنی بر اینکه برخی از توکن ها نیاز به ثبت شدن در SEC داشته باشند

توکن هایی که در ICO فروخته می شوند، می توانند نام های مختلفی داشته باشند. هشدار دیگری که باید در نظر داشت این است که یک نام غیر عادی برای یک توکن، آن را از طبقه بندی به عنوان اوراق بهادار توسط SEC باز نمی دارد.

ICO ها ممکن است خطرات قابل توجهی را ایجاد کنند. این هشدار به این مسئله اشاره می کند که برخی از ICO ها ممکن است کلاهبرداری باشند. این نکته همچنین حاوی این هشدار است که حتی اگر ICO کلاهبرداری نباشد، توکن های فروخته شده در معرض خطر گم شدن، هک شدن و یا دستکاری قیمت قرار دارند.

قبل از سرمایه گذاری سؤال کنید. این هشدار به این مسئله اشاره دارد که مشتریان قبل از خرید هر توکن، یک پاسخ روشن برای سوالات و نگرانی های خود پیدا کنند.

دستورالعمل SEC همچنین شامل چهار نکته دیگر برای سرمایه گذاران و “متخصصان بازار” مانند صرافی ها و کارگزاران است. این نکات اضافی برای بسط نکاتی است که در پنج هشدار فوق وجود مورد بحث قرار گرفت. به عنوان مثال، سرمایه گذاران تشویق می شوند تا در مورد نحوه انجام معاملات با توکن های تجاری یا افراد و شرکت هایی که این توکن ها را ارائه می دهند، تحقیق کنند و سرمایه گذاران باید آگاه باشند که این توکن ها ممکن است در سطح بین المللی مورد معامله قرار بگیرند و ممکن است که از اجرای قوانین SEC فرار کنند. گفتنی است که سرمایه گذاران باید همواره به مواردی که عجیب به نظر می رسد مشکوک باشند.

در مقابل، به متخصصان بازار مانند صرافی ها در دستورالعمل های اضافی توصیه می شود که از قوانین اوراق بهادار حمایت کنند، اگر اوراق بهادار می فروشند نسبت به ثبت آن اقدام کنند و مطمئن شوند که از منافع سرمایه گذاران و مشتریان محافظت می کنند. در اینجا نیز همانند توصیه هایی که به سرمایه گذاران و به عموم شد، اکثرا تاکید بر این حقیقت است که توکن ها اغلب می توانند اوراق بهادار باشند و اغلب وعده بازگشت سرمایه را در آینده می دهند که یکی از مفاهیم کلیدی در تست هاوی (Howey) می باشد.

در حالی که هنوز مسائل خاصی برای حل و فصل وجود دارد، این مطلب بر کاربرد قانون اوراق بهادار تاکید دارد و مورد استقبال کریستین اسمیت (Kristin Smith)، مدیر روابط خارجی انجمن بلاک چین برای گروه لابیگری مستقر در واشنگتن قرار گرفت. وی در گفتگو با کوین تلگراف عنوان کرد که دستورالعمل های اخیر SEC اقدامی مثبت برای این صنعت می باشد.

این مسئله که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به طور روشن اعلام کرده که سازمان هایی که از توکن ها برای جمع آوری وجوه استفاده می کنند باید از قوانین اوراق بهادار پیروی کنند، مفید است. اما ماهیت این پروژه ها به این معنی است که هنوز ابهاماتی در مورد برخی از توکن ها وجود دارد. ما فکر می کنیم که در نظر گرفتن برخی از این توکن ها به عنوان اوراق بهادار منطقی است، چرا که می تواند موجب از بین رفتن شکاف اطلاعاتی بین سرمایه گذاران و به وجودآورندگان یک پروژه شود. این یک محیط پیچیده است، بنابراین وجود شفافیت در این موضوع اساسی است.

نشان دادن نرمش

با وجود هشدارهای زیاد در مورد خطرات ICO ها، دستورالعمل های اخیر SEC نشان دهنده یک اقدام برای تغییر رفتار در مورد ارزهای دیجیتال و تلقی آن به عنوان یک ناحیه قانونی سرمایه گذاری می باشد. در نیمه اول سال ۲۰۱۸، جی کلایتون (Jay Clayton)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، در مورد میزان کلاه برداریی صحبت می کرد که این کمسیون در فضای ICO با آن روبرو بوده است و همزمان تلاش هایی توسط مقامات ارشد اوراق بهادار کانادایی و آمریکایی برای برخورد با کلاهبرداری های مرتبط با ICO صورت گرفت. وی در ماه آوریل در یک کنفرانس در شیکاگو گفت:

“کلاه برداران در یک فضای جدید و جذاب جمع شده اند. حدس می زدم که این مسئله من را متعجب نمی کند، اما این کار را کرد.”

چنین اظهارنظرهای عمومی این تصور را به وجود آورده است که SEC به ICO بعنوان یک خلاء غیر قانونی می نگرد که فرصت طلبان به طور مؤثری زودباوران را از طریق آن فریب می دهند و حتی برخی از اظهارات اولیه کلیتون نشان می دهد که SEC شاهد پتانسیل واقعی در فروش توکن بوده است، اعلامیه های رسمی و بولتن های کمیسیون این گمان را تقویت می کند. به عنوان مثال، در ماه ژوئیه ۲۰۱۷، SEC بیاینیه ای منتشر کرد که حاوی بسیاری از دستورالعمل های اخیر بود که در مورد آنها بحث شد، اما دو بخش انتهایی این بیانیه صرفا بر کلاهبرداری متمرکز می باشد.

اگر کلاهبرداری یا سرقت باعث شود که شما یا سازمان هایی که سکه ها یا توکن های مجازی را صادر کرده اند، توکن مجازی، ارز مجازی و یا ارز فیات خود را از دست بدهید، ممکن است گزینه های بازیابی محدودی داشته باشید. خدمات کیف پول شخص ثالث، پردازنده های پرداختی و صرافی های ارز مجازی که نقش مهمی در کاربرد ارزهای مجازی دارند، ممکن است در خارج از کشور مستقر شوند یا به صورت غیر قانونی عمل کنند.

به همین ترتیب، در ماه اوت سال ۲۰۱۷، این کمیسیون هشدار دیگری منتشر کرد که نه تنها بر کلاهبرداری های ICO متمرکز بود، بلکه همچنین سرمایه گذاران احتمالی را درمورد خطری که فروختن توکن ها ممکن است ایجاد کند مانند پامپ و دامپ و دستکاری قیمت، مطلع کرد. طی این هشدار اعلام شد:

دفتر آموزش و حمایت از سرمایه گذاران SEC به سرمایه گذاران در مورد کلاهبرداری های بالقوه در سهام شرکت هایی که ادعا می کنند مرتبط با به عرضه اولیه سکه هستند و یا مدعی اند که مشغول این فرآیند هستند، هشدار می دهد. این کلاهبرداری ها شامل پامپ و دامپ و طرح های دستکاری بازار هستند و شامل شرکت های تجاری معروف هستند که ادعا می کنند دسترسی به این فناوری های جدید را فراهم می کنند.

در طول سال ۲۰۱۸، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به تدریج نگرش های کمتر سختگیرانه ای را نسبت به ICO ها و ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده است و با وجود اینکه این کمیسیون در ماه نوامبر گزارش داد که در طول ۱۲ ماه گذشته ده ها توکن فروش را مورد بررسی قرار داده است و اگر چه تعداد انگشت شماری از ICO ها را بسته بود، اما در برخی از سخنرانی ها و اعلامیه های اخیر مقامات SEC مانند اسمیت نیز این رویکرد مشهود است. اسمیت عنوان کرد:

به طور کلی، SEC رویکرد متعادلی را اتخاذ کرد است، چراکه آنها چگونگی قانون گذاری توکن های ارزهای دیجیتال را ارزیابی می کنند. به عنوان یک صنعت، ما فکر می کنیم که چند سخنرانی اخیر، لحن درستی داشته اند، به عنوان مثال: بیل هینمن (Director Bill Hinman)، در ماه ژوئن گذشته در مورد تمرکززدایی صحبت کرد و عضو کمیسیون Hester Peirce، ارزیابی کلی از مسائل قانونی را در اوایل این ماه ارائه کرد.

ارزیابی که اسمیت در اینجا به آن اشاره دارد، همان گفتهPeirce بود که تاخیر SEC در قوانین روشن و قاطع باید به صنعت ارزهای دیجیتال آزادی بیشتری بدهد تا طبق پویایی و منطق داخلی خود رشد کند. لازم به ذکر است، Peirce که اغلب تحت عنوان مادر ارزهای دیجیتال آز آن یاد می شود، یکی از طرفداران ارزهای دیجیتال در SEC است؛ نظرات او نشان می دهد که افرادی در کمیسیون وجود دارند که نگرش مثبتی نسبت به صنعت ارزهای دیجیتال دارند و نمی خواهند که این صنعت را محدود کرده یا علیه آن هشدار بدهند.

این احتمال وجود دارد که این نرمی رویکرد SEC حول محور دو چیز باشد. اول از همه، با اتخاذ خط مشی سخت تری نسبت به ICO در پایان سال ۲۰۱۷ و آغاز سال ۲۰۱۸، این کمیسیون هم اکنون اطمینان دارد که کنترل بهتری در مورد عرضه سکه اولیه دارد و می تواند در بیانیه ها و اعلامیه هاش رویکرد متعادلی در پیش بگیرد.

دوما، این حقیقت که ICO و در حد گسترده تر بازار ارزهای دیجیتال در طی چند ماه گذشته آرام شده است و به آرامش نگرش SEC نیز کمک کرده است، اگر چه SEC هنوز هم ترجيح مي دهد که بر روی خطرات ICO بیشتر از منافع آن تاکید کند. این چیزی است که به عنوان مثال در مورد قانون گذاران بریتانیای کبیر رخ داد و چیزی است که توسط صرافی ها و صادرکنندگان توکن ها مورد مساعدت قرار گرفته است و آنها مشتاقانه در جستجوی کسب پروانه یا جواز از سوی SEC می باشند.

به عنوان مثال، تحقیقی که در ماه ژانویه توسط مارکت واچ (MarketWatch) منتشر شد، نشان دهنده این بود که در سال ۲۰۱۸ یک افزایش ۵۵۰ درصدی در آمار شرکت هایی که به دنبال مجوز از SEC برای فروش توکن ها بوده اند، وجود داشته است. این افزایش به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نشان داد که اگرچه کلاهبردارانی در این عرصه وجود دارد، با این وجود صنعت ارزهای دیجیتال به طور کلی یک صنعت جدی به شمار می رود.

جزئیات بیشتر

اما، با وجود اینکه با مرور زمان کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تاکید کمتری بر روی نکات خود در رابطه با جنبه های کلاهبرداری ICO داشته است، اما صنعت ارزهای دیجیتال همچنان با دستورالعمل و رویکرد اخیر SEC راضی نیست. انجمن بلاک چین تنها به این دلیل راضی است که توصیه اخیر این کمیسیون ساده و قابل دسترس شده است اما با این وجود، اسمیت گزارش داده که انجمن تجارت خواستار وضوح بیشتری از SEC در مورد این می باشد که دقیقا چه زمانی توکن ها اوراق بهادار محسوب می شوند و چه زمانی اوراق بهادار محسوب نمی شوند. وی عنوان کرد:

ما فورا نیاز به راهنمایی های دقیق تر در مورد چگونگی طبقه بندی توکن هایی داریم که در شبکه های غیر متمرکز مورد استفاده قرار می دهیم. بحثی قوی در این زمینه وجود دارد که توکن ها نباید به عنوان اوراق بهادار محسوب شوند. این بزرگترین سوالی که امروزه این صنعت و قانون گذاران با آن روبرو هستند.

تا کنون SEC اعتراف کرده که برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم اوراق بهادار نیستند، و این در حالی است که سخنرانی های اخیر رویکرد بهتری نسبت به ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده اند. با این حال، اسمیت مدعی است که این امر برای این صنعت کافی نیست و اطمینان کافی برای آینده ارائه نمی دهد.

این سخنرانی ها راهنمایی رسمی نیستند و ضرورت پاسخگویی به سوالات برجسته وجود دارد، چراکه کمبود شفافیت باعث می شود که توسعه دهندگان در ایالات متحده چنین پروژه هایی را تعقیب نکنند. سوالات پیش روی SEC بسیار پیچیده هستند و به مرور زمان این سوالات واضح تر می شوند، اما هنوز سوالات برجسته ای وجود دارد که باید پاسخ داده شوند.

هنوز مشخص نیست که این سوالات چه زمانی پاسخ داده خواهند شد و این چیزی است که هر استارت آپ یا شرکتی را در فکر فروش توکن است، برهم می زند. با این وجود افراد دیگری در این عرصه هستند که با انجمن بلاک چین موافق هستند و تایید می کنند که SEC رویکرد کمابیش متعادلی نسبت به ICO و ارزهای دیجیتال داشته است و سعی در محدود کردن آن نداشته است. این موضع ایکبال وی گاندام (Iqbal V.Gandam)، رئیس CryptoUK نیز می باشد:

من فکر می کنم که این رویکرد متعادل است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده عنوان نکرده که آنها نوعی سرمایه گذاری ضعیف یا خطرناک هستند، بلکه به سادگی اعلام کرده که سرمایه گذار باید احتیاط کند، همانطور که این مسئله در سرمایه گذاری های دیگر نیز صادق است. همچنین گمان نمی کنم که آنها همه ارزهای دیجیتال را اوراق بهادار بدانند. آنها به یک مقاله اخیر (بررسی دائو در سال ۲۰۱۷ ) ارجاع داده اند که به یک ارز دیجیتال خاص اشاره دارد و اینکه آن را اوراق بهادار به حساب می آورند. بنابراین محتاط بوده، اما در عین حال به سازندگان توکن، آزادی داده است

SEC ممکن است دستورالعمل ها یا قوانین رسمی مربوط به ICO ها را صادر نکند، اما نظرات گاندام از این ایده حمایت می کند، علیرغم احتیاط اولیه ICOها ، به آنها فضا برای کار و رشد داده می شود. البته، هنوز هم بر سر این موضوع که اگر SEC دستورالعمل های رسمی مشخصی را ارائه کند، ارزهای دیجیتال سریعتر رشد خواهد کرد، اما در حال حاضر، توصیه های اخیر نشان می دهند که SECبا اکراه فروش توکن را پذیرفته است، چرا که در غیر این صورت به سرمایه گذاران و مصرف کنندگان هشدار می داد تا به طور کل از آنها دوری کنند.