video thumb

بیت کوین و ارزهای دیجیتال: ستاره زودگذر یا معدن طلا؟

بیت کوین و ارزهای دیجیتال به قول رئیس ارشد اجرایی یک شرکت فعال در این حوزه «با سرعت و شتاب بیشتری در مقایسه با اوج‌گیری اینترنت که دو دهه قبل اتفاق افتاد» در حال تکامل هستند.

ارزجو : ما افراد فعال در حوزه کسب‌وکار به دنبال هر فرصتی هستیم تا خودمان را جلو بکشیم. به عنوان کارآفرین، ضروری است که ما با تک تک نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها، یا فناوری‌های جدید همگام شویم ــ عملاً با هر چیزی که به ما کمک می‌کند تا بر موانع فائق آییم. ما باید با پدیده‌های جدید آشنا شویم و از آنها حداکثر استفاده را کنیم، زیرا نوآوری در طبیعت و سرشت ما نهفته است. اما اگر جدیدترین فناوری در قالب بیت کوین و ارزهای دیجیتال نمود پیدا کند آنگاه چه باید کرد؟ با اینکه همگان جدیدترین رویدادهای مربوط به بیت کوین و ارزهای دیجیتال را دنبال نمی‌کنند، اما هر کسی درباره بیت کوین چیزهایی شنیده است.

بیت کوین پرطرفدارترین نوع ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. ارزهای کریپتو اینگونه تعریف شده‌اند: «نوعی ارز دیجیتال که مستقل از بانک مرکزی عمل می‌کند و در آن در راستای قانونمندسازی این نسل از واحدهای پولی و تائید انتقال مبالغ از شیوه‌های رمزنگاری استفاده می‌شود.»در پی بحران بانکی مالی در سال ۲۰۰۸، بسیاری نیاز به ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز و در عین حال سامان‌یافته را احساس کردند که می‌توانست تراکنش‌ها را بدون هرگونه واسطه ــ یعنی بدون دخالت بانک‌ها ــ انجام دهد. با این حال، با اینکه بسیاری درباره بیت کوین شنیده‌اند، اما ما هنوز نمی‌دانیم که ارزهای دیجیتال چه معنا و مفهومی برای ما، کسب‌وکارهای ما، و اقتصاد دارند.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

آیا بیت کوین فناوری آینده است یا صرفاً یک ستاره زودگذر؟

در سطح دنیا در حال حاضر تنها ۱۸۰ ارز کاغذی به رسمیت شناخته شده‌اند، اما بیش از ۱۵۰۰ ارز دیجیتال نیز پدیدار گردیده‌اند که بیت کوین از لحاظ ارزش بازاری بزرگ‌ترین آنها به شمار می‌رود. ارزش این سکه‌ها از ابتدای سال تاکنون ۴۷۰ درصد رشد داشته است. تا ماه گذشته، ارزش بازاری بیت کوین بنا بر گزارش وب‌سایت Coinmarketcap.com بالغ بر ۷/۹۶ میلیارد لار بود که این رقم از ارزش بازاری گلدمن ساکس (Goldman Sachs) و مورگان استنلی (Morgan Stanley) بیشتر است. حیرت‌انگیز است! با این حال، وقتی از یک فناوری خوش‌تان می‌آید در بدو امر دوست دارید بدانید فناوری مربوطه چگونه کار می‌کند. در ادامه مقدمه‌ای درباره دنیای ارزهای دیجیتال ارائه می‌شود.

 

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

از آنجا که بیت کوین و ارزهای دیجیتال معامله میان دو طرف را به شکل دیجیتال و بدون دخالت هرگونه واسطه امکان‌پذیر می‌سازند، در نتیجه هر تراکنش به صورت دیجیتال در قالب‌هایی ثبت می‌شود که نقش دفترکل را ایفا می‌کنند. این قالب‌ها را در مجموع بلاک چین می‌نامند. بلاک چین یک دفترکل عظیم و غیرمتمرکز است که توسط معاملاتی که با استفاده از یک ارز دیجیتال انجام می‌شوند شکل می‌گیرد. بدون استفاده از ارزهای دیجیتال نمی‌توان هیچگونه داده‌ای در بلاک چین وارد کرد.

ثبت تک تک تراکنش‌ها موجب شکل‌گیری سطح بالایی از امنیت می‌شود؛ با این حال، اطلاعات طرفین دخیل در معامله افشا نمی‌شود. یک مثال در اینجا ارائه می‌کنیم: شخص الف یک خودرو از شخص ب خریداری می‌کند و پول آن را با بیت کوین می‌پردازد. «استخراج‌گران» جهت کسب اطمینان از مشروعیت معامله اقدام به راستی آزمایی معامله می‌کنند. اما «استخراج» در اینجا به چه معناست؟ «استخراج» به عبارت ساده به معنای راستی آزمایی معاملات انجام گرفته با بیت کوین است.

استخراج‌گران فناوری معاملات چندگانه را راستی آزمایی می‌کنند و این معاملات سپس در بلاک چین ثبت و نگهداری می‌شوند. استخراج‌گران پس از آنکه یک معامله را با موفقیت تائید کردند ۲۵ بیت کوین جدیداً خلق شده پاداش می‌گیرند، زیرا کار آنها عملاً مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. احتمال پیدا کردن «کلید» مناسب جهت تائید معامله بنا بر گرفته وب‌سایت blockchain.info حدود ۱ در ۰۵/۱۷۸۹۵۴۶۹۵۱ است.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

چه کسانی از بیت کوین استفاده می‌کنند؟

برآوردها نشان می‌دهند که بیت کوین در سطح دنیا از تعداد کاربران میلیونی برخوردار است. برای مثال، گزارشی که مشترکاً توسط آرک اینوست (ARK Invest) و کوین بیس (Coinbase) منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ میلیون نفر در حال حاضر از مبالغ قابل ذکر بیت کوین برخوردارند. البته این برآوردها به ندرت دقیق هستند. برخی کارشناسان معتقدند که به سختی می‌توان صرفاً با نگاه کردن به تعداد آدرس‌های عمومی موجود در بلاک چین رقم کاربران بیت کوین را مشخص ساخت.

آدرس عمومی همانند آدرس فیزیکی یا آدرس ایمیل است که به کاربر امکان می‌دهد تا یک معامله واحد را انجام دهد. با توجه به وجود میلیون‌ها کاربر در سرتاسر دنیا که تعدادشان رو به افزایش است، تعداد کسب‌وکارهایی که از بیت کوین استفاده می‌کنند نیز بالا رفته است. آنها از جمله عبارتند از: هول فودز (Whole Foods)، چیپ‌ایر دات کام (CheapAir.com)، اوکی‌کیوپید (OkCupid)، ردیت (Reddit)، ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic)، اووراستوک دات کام (Overstock.com)، و ساب‌وی (Subway). (جهت مشاهده فهرست کامل‌تر کسب‌وکارهایی که بیت کوین قبول می‌کنند اینجا کلید کنید.)

کدام صنایع از ارزهای دیجیتال منتفع می‌شوند؟

اساساً هر سازمانی که معاملات آنلاین صورت می‌دهد می‌تواند به واسطه بهره‌گیری از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین منتفع شود. دولت و صنعت فناوری مالی از جمله کسانی هستند که در صددند بیشترین منفعت را نصیب خود کنند. یکی از موارد استفاده دولت از این فناوری‌ها به سیستم رأی‌گیری کنونی آمریکا مربوط می‌شود که یک سیستم منسوخ قلمداد می‌شود و بسیاری به آن بی‌اعتمادند (تقلب در رأی‌گیری بندرت اتفاق می‌افتد). اما فناوری بلاک چین می‌تواند تأثیر چشمگیری بر فرآیند انتخابات داشته باشد، زیرا از سطح بالایی از شفافیت و پاسخگویی برخوردار است و می‌تواند عملاً هرگونه تقلب و فساد موجود را از بین ببرد.

آموزش نیز می‌تواند مفید و سودمند باشد. من اخیراً از شرکت دس‌تک (DesTech) واقع در ایالت آریزونا دیدن کردم و در آنجا با استیو وازنیاک (Steve Wozniak) از بنیانگذاران شرکت اپل درباره سرمایه‌گذاری جدید وی موسوم به ووز یو (Woz U) مصاحبه نمودم. آمریکا در زمینه آموزش دارد از بقیه دنیا عقب می‌افتد، به ویژه وقتی که بحث فناوری به میان می‌آید. جهت جبران این مشکل، در قالب برنامه‌های آموزشی قابل ارائه بر روی پلتفرم ووز یو به دانشجویان درباره آینده بلاک چین و ارزهای دیجیتال آموزش داده می‌شود. امید می‌رود که کارآفرینان آینده بتوانند خود را با سرعت پیشرفت فناوری همگام سازند!

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

یک نکته جالب توجه اینکه این نوع فناوری صرفاً برای شرکت‌های بزرگ نیست. فناوری بلاک چین سطح کاملاً جدیدی از کارآفرینان را به وجود می‌آورد. برای مثال، یک ماه پیش با تیم ویلز (Tim Wales) رئیس ارشد اجرایی و از بنیانگذاران شرکت کادیما ونچرز (Kadima Ventures) آشنا شدم. شرکت وی از ارزهای دیجیتال بهره گرفته و دیگر استارت‌آپ‌ها را در زمینه دور زدن قوانین و مقرراتی که در ارتباط با جذب سرمایه وجود هستند یاری می‌دهد.

ویلز درباره ارزهای دیجیتال خوش‌بین بود. وی در این رابطه گفت: «فرآیند جذب سرمایه می‌تواند توأم با کاغذبازی‌ها و مقررات دست‌وپاگیری باشد که در دنیای ارزهای دیجیتال وجود ندارند. این امر می‌تواند برای بسیاری از افراد که فناوری را به خوبی می‌شناسند کاملاً جالب و جذاب باشد، اما در دنیای سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر هنوز اینگونه نیست.»

 

آیا استفاده از ارزهای دیجیتال خطری ندارد؟

ما به فرآیند بانکداری نزد مؤسسات بیمه شده توسط شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) عادت کرده‌ایم که در قالب آن اگر اتفاق ناگواری افتاد پول ما بیمه است. اما هنگامی که بحث ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، نکته منفی برخورداری از یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز در این است که هنگامی که از دست رفت دیگر برای همیشه از دست رفته است.به گفته چاشوا دویت (Joshua DeWitt) رئیس ارشد اجرایی و بنیانگذار پلتفرم کوین‌لاین (CoinLion)، این کل ماجرا نیست.

او در این باره می‌گوید: «در حال حاضر مدیریت ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتال یک امر پیچیده است. هزاران دارایی دیجیتال می‌توان از میان صدها صرافی و کیف و پول دیجیتال انتخاب نمود. مدیریت کارآمد سبد ارزهای دیجیتال برای کاربران عملاً غیرممکن است.»پس بهترین راه جهت امن نگاه داشتن ارزهای دیجیتال خود کدام است؟ در وهله اول باید از کیف‌های پول سخت‌افزاری و لایه‌های امنیتی چندگانه جهت محافظت از دارایی خویش بهره گرفت. با این حال، با اینکه هیچ چیزی از ایمنی ۱۰۰ درصدی برخوردار نیست، اما ارزهای دیجیتال جهت استفاده امن و ایمن هستند.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

چرا بیت کوین و ارزهای دیجیتال باید برایمان مهم باشند؟

باید برایمان مهم باشند از آن جهت که لازم است درباره هر چیزی که اطرافمان رخ می‌دهیم مطلع گردیدم تا بتوانیم به‌روز باشیم. عرضه اولیه سکه (ICO) برداشت بسیاری از استارت‌آپ‌ها را درباره جذب سرمایه دستخوش تغییر می‌کند. عرضه‌های اولیه سکه هر روزه اتفاق می‌افتند و در قالب آنها حجم عظیمی از پول در قالب هر معامله جابجا می‌شود. ما عادت کرده‌ایم به سرمایه‌گذاران عمده و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر متوسل شویم، اما ظهور بیت کوین ما را وادار ساخته تا طرز فکر خود را تغییر دهیم و از منطقه امن خود پا بیرون بگذاریم. سازگار شوید، تغییر کنید، یا از بین بروید: این همواره شعار من بوده است. همانگونه که ویلز گفته است، «کریپتو، ارزهای دیجیتال، و فناوری بلاک چین در مقایسه با تکامل اینترنت که دو دهه پیش اتفاق افتاد با شتاب بیشتری در حال تکامل هستند.

این نوع فناوری در حال برطرف ساختن مشکلی است که تا مدت‌ها پابرجا بوده: تأمین مالی در مراحل اولیه. ویلز ادامه می‌دهد: «عرضه اولیه سکه و فروش توکن منابع تأمین مالی اولیه هستند که از رویکرد فروش جمعی بهره می‌گیرند و موجب از دست رفتن سرمایه کارآفرین نمی‌شوند ــ و عملاً میلیون‌ها دلار سرمایه یک‌شبه جذب می‌کنند.» خلاصه کلام اینکه، عرضه اولیه سکه در حال پیشی گرفتن از شیوه سرمایه‌گذاری سنتی است.

ارز دیجیتال اگرچه هنوز در دوران طفولیت بسر می‌برد اما قادر است اقتصادهای دنیا، شرکت‌های موجود در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر نشریه فورچن، کارآفرینان، و کسب‌وکارهای کوچک را از خود متأثر سازد. تجار بیشتری از آن استقبال می‌کنند و برخی نیز بر این باورند که بلاک چین همان کاری را با سیستم مالی می‌کند که اینترنت با رسانه کرد. این یک پیش‌بینی جسورانه است!

از سوی دیگر، برخی سیستم‌های موجود ــ بانک مرکزی آمریکا، دولت‌ها، و بانک‌ها ــ پیشاپیش به دنبال راهی هستند تا بلاک چین را قانونمند سازند و بدین ترتیب نرخ بهره و تورم را تحت کنترل خود بگیرند.من شخصاً فکر می‌کنم این فناوری پابرجا باقی خواهد ماند. آیا ارزهای دیجیتال نیز به اندازه ارزهای واقعی اثرگذار و قانونمند خواهند گردید؟ احتمالاً نه به این زودی‌ها. اما آیا این ارزها سیستم اقتصادی کنونی را از خود متأثر خواهند ساخت؟ قطعاً همینظور است.