video thumb

بررسی تفاوت های بیت کوین و اتریوم ؛ بیشتر بدانید!

بیت کوین و اتریوم بدون شک در میان شناخته شده ترین ارزهای دیجیتال قرار می گیرند، به خصوص پس از وقوع بازار گاوی که در اواخر سال ۲۰۱۷ رخ داد و قیمت این دو ارز را بسیار بالا برد. از آنجایی که این دو ارز جزو محبوب ترین و مهم ترین ارزهای دیجیتال به حساب می آیند، پشتیبانی از فناوری هر یک از این دو ارز نسبتا دشوار می باشد.

بیایید تا به مهم ترین تفاوت های بین بیت کوین و اتریوم از نظر فناوری، ماینینگ، نمودارها و جایگزین های آنها نگاهی بیندازیم.

بیت کوین

به طور ساده، بیت کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتاست که می تواند در هر لحظه و به صورت کاملا ایمن بین بدون دو نفر بدون در نظر گرفتن محلی که در آن قرار دارند، ارسال شود. بیت کوین اساسا یک پول دیجیتال است که می توان آن را به هر کاربر بیت کوین دیگر در هر جای دنیا که باشد ارسال کرد.

بیت کوین در ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ با انتشار یک مقاله سفید توسط یک فرد ناشناس (یا گروهی از افراد ناشناس) به نام ساتوشی ناکاموتا معرفی شد. بیت کوین بر پایه فناوری بلاک چین است و بلاک چین نیز یک دفترکل دیجیتالی غیر قابل تخریب از معاملات اقتصادی است که می‌تواند نه تنها برای ضبط معاملات مالی بلکه تقریبا برای ثبت هر دارایی ارزشمندی استفاده شود. این دفتر کل نیز در شبکه ذخیره می شود و برای بروز رسانی یکی از آنها، همه آنها را بروز می کند. این دفتر کل عمومی است که حاوی تمام تراکنش های گذشته است. از سوی دیگر، ماینرهای بیت کوین نیز در آنجا وجود دارند و برای تامین امنیت و تائید تراکنش های بیت کوین، نقش حیاتی ایفا می‌کند. بدون وجود ماینرها، شبکه مورد حمله قرار می‌گیرد و ناکارآمد خواهد بود. استخراج بیت کوین توسط کامپیوترهای خاصی انجام می‌شود و وظیفه ماینرها این است که شبکه را امن کرده و تراکنش بیت کوین را پردازش نمایند. این امر، برای بیت کوین ضروری است.

اتریوم

در حالی که بیت کوین به عنوان یک ارز دجیتال در نظر گرفته شده تا خدمت ارائه دهد، اتریوم یک پلتفرم غیر متمرکز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می کند و هیچ‌گونه احتمال از کارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت افراد شخص ثالث برای برنامه‌هایی که روی اتریوم اجرا می‌شوند، وجود ندارد.
هنگامی که صحبت از تفاوت های بین بیت کوین و اتریوم به میان می آید، می توان از این مورد به عنوان یک از تفاوت های اصلی میان این دو ارز دیجیتال نام برد. اتریوم یک ارز نیست بلکه یک پلتفرم است. اتریوم ارز دیجیتال خودش را داراست که اتر (ETH) نامیده می شود.

اتریوم در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد و بزرگ ترین پلتفرم نرم افزاری غیر متمرکز است که امکان ایجاد برنامه های توزیع شده (dApps) و قراردادهای هوشمند را فراهم می کند.

ایده پلتفرم اتریوم توسط ویتالیک بوترین یک برنامه نویس از تورنتو، کانادا خلق شد. با این وجود، این پروژه در قالب و شکل فعلی خود توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، میهای الیسی (Mihai Alisie) انتونی دی لوریو (Anthony Di Lorio) و چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) به وجود آمده است. بوترین همچنین اعلام کرده که دکتر گاوین وود (Gavin Wood) و جوزف لوبین (Joseph Lubin) نیز با آنها در این زمینه همکاری داشته اند.

استخراج بیت کوین در مقایسه با استخراح اتریوم

هنگامی که صحبت از بیت کوین و اتریوم به میان می آید، توجه ویژه ای به نحوه استخراج هر یک از این دو ارز می شود. هسته تشکیل دهنده بیت کوین و اتریوم، فناوری بلاک چین است. با این حال، تفاوت اصلی بین این دو در الگوریتم اجماع آنهاست. هم اتریوم و هم بیت کوین، دارای الگوریتم اجماع مختص خود هستند، بدین معنا که روش هایی که آنها اعتبار اطلاعات را بررسی می کنند تا به دفتر کل اضافه شوند، متفاوت است.

این الگوریتم در بلاک چین برای تائید تراکنش‌ها و تولید بلاک‌های جدید در زنجیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماینرها با حل یک مساله محاسباتی به جوابی دست می‌یابند که به آنها اجازه می‌دهد تا بلاک‌های تراکنش ها را به هم متصل کنند و به ازای این سرویس که به شبکه می‌دهند، کارمزد تراکنش و بیت کوین جدید جایزه می‌گیرند. پس از تشکیل بلاک جدید، تراکنش‌ها در این بلاک قرار می‌گیرند و با قرار گرفتن تراکنش‌ها در این بلاک، صحت آنها تائید می‌شود. ماینرها با استفاده از این الگوریتم با یکدیگر بر سر تکمیل تراکنش‌های شبکه و گرفتن پاداش رقابت می‌کنند.

از سوی دیگر، ماینینگ اتریوم مبتنی بر الگوریتم دیگری به نام اثبات سهام (PoS) می باشد. در الگوریتم اثبات سهام، این خالق بلاک جدید است که بسته به میزان سرمایه‌اش یک راه قطعی انتخاب می‌کند و این سرمایه را سهام می‌ نامد و هر کسی نسبت به دارایی خود از آن ارز در نگهداری شبکه شریک می‌شود. در الگوریتم اثبات سهام، اعتباردهنده های بلاک، به جای دریافت بلاک به عنوان پاداش، کارمزد تراکنش های شبکه را دریافت می کنند. در پلتفرم اتریوم این پاداش گاز (gas) نامیده می شود. بر خلاف الگوریتم اثبات کار، که در آن ماینرها با حل مسائل ریاضی پاداش می گیرند، در اثبات سهام ماینر یک بلاک به طور قطعی انتخاب می شود.

جالب است بدانید که اتریوم تقریبا بلاک تایم سریع تری دارد، بلاک تایم، مقدار زمان لازم برای اعتبار یک بلاک می باشد. طبق گزارش BitInfoCharts، در حال حاضر میانگین بلاک تایم بیت کوین کمی بیشتر از هشت دقیقه است، در حالی که بلاک تایم اتریوم حدود ۲۵ ثانیه است.

نمودار قیمت بیت کوین در مقایسه نمودار قیمت اتریوم

به طور طبیعی، یکی از چیزهایی است که عموم مردم عمدتا با آن روبرو هستند، مخصوصا زمانی که قصد دارند تا بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند، بررسی قیمت هاست. مقایسه بیت کوین و اتریوم از گذشته، امر جالبی بوده است، اما به صور قطع بیت کوین توانسته که عملکرد اتریوم را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.

اول از همه، مهم است به این نکته توجه داشته باشید که بیت کوین نسبت به اتریوم مدت زمان طولانی تری در بازار وجود داشته است. گفتنی است که بیت کوین برای اولین بار در اکتبر ۲۰۰۸ معرفی شد، در حالی که اتریوم در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد.

قیمت بیت کوین در اوایل ماه ژانویه ۲۰۱۸ در حدود ۲۰،۰۰۰ دلار رسید. این صعود تاریخی در سال ۲۰۱۷ به ویژه در انتهای همان سال رخ داد. ارزش بیت کوین در ابتدای سال ۲۰۱۷ با قیمتی حدود ۹۰۰ دلار معامله می شد، اما در اواخر سال با رشد قابل توجهی روبرو شد، بنابراین می توان گفت که ارزش آن تا پایان سال به اندازه ۲۰ برابر افزایش یافته است.

اتریوم نیز در سال ۲۰۱۷ شاهد رشد چشم گیری بود، این پلتفرم در ابتدای سال ۲۰۱۷ تنها ۱۰ دلار قیمت داشت، در حالی که در اواخر همان سال به ۱٫۴۰۰ دلار رسید. این مسئله، نشان دهنده افزایش ۱۴۰ برابری این ارز بود که بسیار بیشتر از بیت کوین با افزایش قیمت روبرو شده بود.

با این حال، سال ۲۰۱۸ برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال چندان مطلوب نبود. اگر بگوییم که در سال ۲۰۱۷ هم بیت کوین و هم اتریوم شاهد بیشترین افزایش قیمت بوده اند، می توان گفت که در سال ۲۰۱۸ هر کدام از این ارزها شاهد بیشترین کاهش قیمت بوده اند.

قیمت بیت کوین از زمان صعود قیمتش تا به حال، حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است و در حال حاضر در حدود ۴،۲۸۰ دلار به فروش می رسد. از سوی دیگر، اتریوم به طور کامل دگرگون شده است، اینن ارز دیجیتال در حال حاضر حدود ۱۲۰ دلار قیمت دارد که بیش از ۹۰ درصد از دوران اوج خود کاهش یافته است. همچنین گفتنی است که اتریوم جایگاه خودش را به عنوان دومین ارز دیجیتال برتر از دست داده و در حال حاضر ریپل (XRP) در جایگاه دوم قرار دارد.

جایگزین های بیت کوین

جایگزین های زیادی برای بیت کوین وجود دارند که در طی سال ها موفق به کسب ارزش و محبوبیت شده اند. جالب توجه است که بدانید بزرگ ترین آنها به لحاظ بازار سرمایه بیت کوین کش (BCH) می باشد.

بیت کوین کش در نتیجه یک هارد فورک (تقسیم شبکه) که در ۱ آگوست سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، به وجود آمد. به طور خلاصه، یک گروه از اعضای جامعه بیت کوین می خواستند حجم بلاک بیت کوین را افزایش دهند که در نتیجه این تغییر، شبکه به دو بخش تقسیم شد.

یکی دیگر از جایگزین های محبوب بیت کوین، لایت کوین (LTC) است. لایت کوین نیز یک ارز دیجیتال همتا به همتاست که امکان پرداخت های نسبتا فوری و کم هزینه را در سراسر جهان فراهم می‌کند.

مونرو (XRM) جایگزین دیگری برای بیت کوین است. مونرو، یک ارز دیجیتال است که تاکید زیادی بر حفظ امنیت و ناشناس ماندن دارد.

به طور طبیعی، ارزهای دیگری نیز وجود دارند که می توان آنها را استفاده کرد، اما بیت کوین مدت هاست که به عنوان ارز غالب در بازار شناخته شده است، که تقریبا نیمی از حجم بازار ارزهای دیجیتال را در سلطه خود دارد.

جایگزین های اتریوم

همانطور که قبلا توضیح داده شد، اتریوم یک پلتفرم است نه یک پول دیجیتال و به همین منظور ما قصد داریم تا پلتفرم های دیگری را که برای ایجاد برنامه های غیر متمرکز طراحی شده اند، بررسی کنیم.

اتریوم نیز همچون بیت کوین و بیت کوین کش دچار اختلافات داخلی است. اتریوم کلاسیک شاید یکی از جایگزین های محبوب برای اتریوم باشد. اتریوم کلاسیک، در نتیجه یک هارد فورک به وجود آمده است.

یکی دیگر از جایگزین های محبوب برای اتریوم، نئو می باشد. بلاک چین نئو شاید اولین ارزی باشد که به عنوان یک پروژه مبتنی بر بلاک چین متن باز و اختصاصی در کشور چین راه اندازی شده است و حتی معمولا به عنوان” اتریوم چینی” نامیده می شود.

استارتیس (STRAT) نیز یک پلتفرم است که با اتریوم رقابت می کند. استارتیس از # C با چارچوب Microsoft .Net سازگار است.

نتیجه گیری

همانطور که می بینید، چیزهای زیادی درباره بیت کوین و اتریوم وجود دارد. در حالی که آنها معمولا به عنوان دو ارز دیجیتال برتر شناخته می شوند، اما حقیقت چیز دیگری است.

به هنگام سرمایه گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال، مهم است که تفاوت های اساسی ایجاد کنید. بسیاری از پروژه هایی که در صدر بازار قرار دارند، دارای طراحی مختص به خودشان هستند و همه آنها در واقع ارز نیستند، اگرچه معمولا کاربران آنها را به عنوان ارز می شناسند.

بیت کوین و اتریوم تنها دو مورد از پروژه های شناخته شده در این زمینه هستند، اما لازم به ذکر است که بیش از ۲۰۰۰ نوع مختلف ارز دیجیتال وجود دارد و هر یک از آنها مشخصات خاص خود را دارند. به هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاري بر روی ارزهای دیجیتال، کاملا ضروری است که با دقت کامل در این زمینه به بررسی های لازم بپردازید تا مطمئن شوید که می توانید از این طریق به سود کافی دست پیدا کنید.