video thumb

ارسال موفقیت آمیز بیت کوین با ماهواره بدون اینترنت

ترس از دخالت‌های زیاد دولت و نظارت بر اینترنت، فرصتی برای کسب تجربه‌های جدید در مورد ارسال آفلاین ترکنش‌های بیت کوین فراهم کرده است و اخیرا هم شخصی از طریق امواج رادیویی با فرکانس بالا توانست بیت کوین‌ های خود را به صورت بین المللی به آن سوی مرزها ارسال کند.

قبل از آن بیت کوین از طریق شبکه‌های مش (mesh networks) و ماهواره انتقال داده شده بود. اما این آزمایش جدید پیش از آنکه آغاز بکار کند با شکست رو به رو شد زیرا هیچکس به فراخوان رادولفا نواک بنیانگذار Coinkite برای دریافت بیت کوین پاسخی نداد، ولی این وضعیت کم کم تغییر پیدا کرد.

شخصی با اکانت NVK در توییتر نوشت: رادیو‌های آماتور برای ارسال بیت کوین بسیار مفید هستند. روز بعد یک کاندید با یک ابزار کامپیوتری یک رادیو را شبیه سازی کرد و با کمک یک آنتن به این درخواست پاسخ داد. نواک (Novak)، بنیانگذار Coinkite، با یک رادیو تعریف شده توسط نرم افزار SDR و آنتن پاسخ داد. او از اپلیکیشنی با نام «JSBCall» که برای ارسال رشته‌های متنی روی فرکانس‌های رادیویی طراحی شده بود و با یک کیف پول آفلاین (brain-wallet) از پیش تنظیم شده، یک تراکنش بیت کوین را از تورنتوی کانادا به میشیگان آمریکا ارسال کرد.

نیک زابو (Nick Szabo) در همین رابطه بیان کرد که بیت کوین بدون استفاده از اینترنت یا ماهواره به آن سوی مرزها ارسال شده است.

او همچنین خاطر نشان کرد که این بسیار عجیب و شگفت انگیز است که کیف پولی با چنین ساختاری که دارای مشکلات ایمنی است اما به صورت آفلاین بیت کوین دریافت می‌کند. کیف پول ذهنی به کیف پولی گفته می‌شود که عبارت seed در جایی ننوشته و باید آن را بخاطر بسپارید. این روش ریسک زیادی دارد ولی در شرایطی که در حال فرار از حکومت‌های دیکتاتوری هستید ضروری است.

استفاده از رادیو با فرکانس بالا هم روش مناسب دیگری است که در شرایطی خاص می‌تواند مفید باشد. دولت تلاش می‌کند اینترنت را از چین تا دیکتاتورهای ظالمانه در کشورهایی که د رحال توسعه هستند کنترل کند.

نواک به این نکته هم اشاره کرد که برقراری ارتباطات رمزنگاری شده از طریق سرویس‌های رادیویی مجاز نیست مگر اینکه کلید آن در اختیار عموم قرار داشته باشد. اما به نظر او چنین قوانینی در آینده بی اهمیت می‌شوند.

بهتر است سعی نکنیم در مورد چرایی، چگونگی این کار کمتر صحبت کنیم. تمامی این آزمایش‌ها به عنوان روش‌های جایگزین برای تراکنش بیت کوین بسیار خوب هستند. اما برای اکثر عموم که تخصصی در این کار ندارند نیازی نیست که اطلاعات دقیقی در مورد آن داشته باشند. فقط باید بدانیم که این اقدام در آینده نزدیک میسر است.