video thumb

مجموعه اتفاقات ناگواری که برای کوین بیس رخ داده است!

اتفاقات اخیری که برای کمپانی بزرگ کوین بیس رخ داده، موجب برانگیختن خشم بسیاری از مردم شده است، به طوری که به نظر می رسد این شرکت نمی تواند بدون ایجاد جنجال به کار خود بپردازد.

اول اینکه، در ابتدای ماه فوریه، جامعه ارزهای دیجیتال در بین محصولات کوین بیس دچار سردرگمی شده بودند و بسیاری نمی دانستند که نسبت به اقدام کوین بیس در حمایت از بیت کوین که متفاوت از محبوب ترین محصولش Coinbase.com بود، چه واکنشی نشان دهند.

بعدها، صرافی کوین بیس عنوان کرد که آنها از کاربران خود خواسته اند تا از نسخه رمزنگاری شده کلیدهای خصوصی کیف پول کوین بیس خود با استفاده از Google Drive یا iCloud در حساب های ذخیره ابری یک پشتیبان تهیه کنند. جامعه ارزهای دیجیتال خیلی سریع نسبت به این اطلاعیه واکنش نشان دادند.

البته، این صرافی هنگامی که اعلام کرد که کیف پول کوین بیس از بیت کوین کش نیز پشتیبانی می کند و کوین بیس پرو که یک سرویس حرفه‌ای برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و ارائه خدمات کیف پول از سوی این صرافی آمریکایی است، از ارز دیجیتال ریپل (XRP) پشتیبانی خواهد کرد، با درگیری های داخلی بین طرفداران ارزهای مختلف روبرو شد.

گفتنی است که این کمپانی در حال حاضر، در حال شمارش سنگ هایی است که cryptoverse جلوی پای آنها می اندازد، به این دلیل که آنها قصد خرید یک استارت‌آپ به نام نوترینو (Neutrino) را دارند. این استارت آپ توسط سه کارمند سابق شرکت هکینگ تیم تاسیس شد که از بزرگ ترین شرکت های ارائه دهنده نرم افزارهای نظارتی در ایتالیاست و چندین بار به دلیل فروش نرم افزارهای جاسوسی به دولت هایی مانند اتیوپی، عربستان سعودی و سودان که دارای سوابق مشکوک حقوقی در کشور سودان، سازمان ملل متحد، هکینگ تیم را به نقض تحریم های بین المللی سلاح متهم کرد. در عربستان سعودی، هکینگ تیم با یک آژانس کار می کرد که بعدها مشخص شد در جنایت وحشیانه علیه یک روزنامه نگار به نام جمال خاشقجی دخیل بوده است.

لازم به ذکر است که کوین بیس عنوان کرد که با فناوری نوترینو بهتر می توان از اطلاعات کاربران محافظت کرد، و آنها بدین طریق از این تصمیم خود دفاع کردند.

آنها افزودند که نوترینو، فناوری را برای اجرای قانون و بررسی و پیگیری تراکنش های موسسات مالی در بستر بلاک چین توسعه می دهد. این استارت آپ مدعی است که نه تنها قادر به ردیابی تراکنش های بیت کوین است – که این امر به نظر بسیار ساده می رسد – بلکه ارزهای با حفظ حریم خصوصی مانند مونرو که ردیابیشان بسیار سخت تر است را نیز ردیابی می کند. کوین بیس با انتشار پستی در وبلاگ شخصی اش عنوان کرد که با تجزیه و تحلیل داده ها در بلاک چین های عمومی، نوترینو به ما کمک می کند تا از سرقت پول از حساب مردم جلوگیری کرده و حملات باج افزاری را بررسی کرده و عاملان بد را شناسایی کنیم. با کمک مهندسی پیشرو بلاک چین جهانی و متخصصان امنیتی، نوترینو همچنان به عنوان یک کسب و کار مستقل بر اساس دفتر ما در لندن فعایت خواهد کرد.

جامعه از بابت این مسئله خشمگین است و بسیاری از آنها خواستار تحریم کوین بیس هستند.

برای مثال، اندریس آنتونوپولوس (Andreas Antonopoulos)، یک متخصص بیت کوین عنوان کرد که خرید جدید کوین بیس نه تنها یک شرکت نظارتی نیست، بلکه خیلی بدتر از آن است، ملتم دمیرورس (Meltem Demirors)، مدیرعامل ارشد شرکت سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال CoinShares نیز در پستی نوشت: من علاقه ای ندارم که داده ها، هویت و اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتالی که در مالکیت من است، در اختیار هر آژانس دولتی قرار بگیرد.

در حالی که کمپانی کوین بیس به سوالات ما پاسخ نمی داد، پاسخ رسمی خود را از طریق کانال های رسانه ای منتشر کرده است. این کمپانی اظهار داشت که آنها از این مسئله که تونرینو قبلا در شرکت هکینگ تیم فعالیت داشته آگاه هستند، آنها افزودند: که ما اقدامات هکینگ تیم را نپذیرفته و از آن دفاع نمی کنیم. اما برای کوین بیس اهمیت دارد که با استفاده از این فناوری بتواند کنترل کاملی بر اطلاعات مشتریان داشته باشد و از آنها محافظت کند، و فناوری نوترینو بهترین چیزی که ما برای رسیدن به این هدف با آن روبرو شده ایم.

در هر صورت، اختلاف نظرهایی که در اطراف کوین بیس وجود دارند، هیچ چیز جدیدی نیستند. حتی در ژوئن ۲۰۱۷، زمانی که این شرکت اعلام کرد که کاترین هون (Kathryn Haun)، دادستان سابق فدرال را به عضویت هیئت مدیره خود درآورده است، بسیاری از مردم جامعه نسبت به این اقدام احساس خوبی نداشتند. چراکه هون در ماجرای جاده ابریشم ۲٫۰ دخالت داشت که این مسئله برای بسیاری از طرفداران بیت کوین، یک نقطه ضعف محسوب می شد. گفتنی است که در طول مطالعات جاده ابریشم ۱ و ۲، بسیاری معتقدند که تحقیقات فاسد باعث شد تا این محاکمات غیرمنصفانه باشد، چرا که منجر شد تا راس اولبریچت (Ross Ulbricht) پدیدآورنده بازار سیاه آنلاین جاده ابریشم به مجازات دو بار اعدام به علاوه ۴۰ سال زندان بدون امکان بخشش محکوم گردد.

گفتنی است؛ اقداماتی که کوین بیس طی دو هفته اخیرانجام داده است، عبارتند از:

  • پشتیبان گیری از کلیدهای خصوصی در یک حساب فضای ابری
  • دریافت رایگان زدکش به میزان ۳ دلار
  • در اختیار گرفتن هکینگ تیم
  • افزودن بیت کوین کش به کیف پول کوین بیس
  • افزودن ریپل به لیست ارزهای این صرافی