video thumb

راه فرار از تورم چیست؟

پس از سال ها بحران اقتصادی و تورم ، به نظر می رسد که زیمبابوه بالاخره می تواند اولین گام های خود را به سوی ایجاد ثبات بردارد. بیش از یک دهه است که کشورهای آفریقایی به یک سیستم چند ارزی که به شدت به دلار آمریکا وابسته است، متکی بوده اند، به هر حال، در کشوری مانند زیمبابوه که دارای ۱۶ میلیون نفر جمعیت می باشد، سرمایه کافی وجود ندارد.

اکثر مردم زیمبابوه چک های ماهیانه خود را از طریق انتقال الکترونیکی به حساب بانکی خود دریافت می کنند که برای این منظور نیاز دارند، بدانند که چگونه می توانند آن را خرج کنند.

در سال ۲۰۱۶، دولت زیمبابوه یک ارز جدید به نام bond note صادر کرد که نرخ این ارز توسط دولت کنترل شده است. با بروزرسانی اخیری که بانک مرکزی زیمبابوه برای کنترل سرمایه انجام داده است، در حال حاضر این امکان وجود دارد که بتوان bond note را با توجه به بازار آزاد به فروش رساند.

در کشوری که تحت نفوذ کامل تلفن همراه است، واقعا تعجب برانگیز است که چرا نقش ارزهای دیجیتال پررنگ تر از این نیست.

بازارهای سنتی

طی چند روز گذشته سهام عقب نشینی کرد، اما به تازگی سرمایه گذاران به دنبال جبران زیان های خود هستند. ما مدت زمان زیادی را صرف زمان سنجی های ژئوپلیتیک کرده ایم، چنانکه بسیاری از سرمایه گذاران منتظر می مانند تا نوسانات قیمت ها کاهش یابد و سپس فعالیت خود را آغاز کنند.

یکی از مشکلاتی که همچنان باقی است، برگزیت است که تحلیلگران سه نتیجه محتمل در عین حال غیر ممکن را در این خصوص شناسایی کرده اند:

  • عدم توافق با برگزیت
  • توافق ترزامی یا بروز برخی تغییرات
  • یک مهلت زمانی

هر یک از موارد فوق بسیار بعید به نظر می رسد، اما ما می دانیم که یکی از آنها باید اتفاق بیفتد، اگر گزینه اول محقق شود، احتمالا پوند انگلیس سقوط خواهد کرد و در صورت اینکه گزینه دوم محقق شود، پوند باید افزایش پیدا کند.

پوند بعد از ماه مه به شدت سقوط کرده است. در اینجا می توانیم، مشاهده کنیم که GBPJPY بر روی میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود قرار گرفته است. (خط آبی)

نظاره گران کمیسون بورس و اوراق بهادر نیویورک (SEC)

همانطور که معامله گران در بازارهای سنتی نظاره گر عملکرد بانک فدرال هستند، ظاهرا ارزهای دیجیتال نیز نظاره گر کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیویورک (SEC) می باشند.

طی این چند روز، ما شاهد اخبار شگفت آوری بوده ایم که یکی از آنها تائید یک ICO به نام Gladius Network LLC از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیویورک بود که با وجود فروش ۱۲٫۷ میلیون دلار از توکن های اوراق بهادار ثبت نشده اش، مورد تائید قرار گرفت. و این یک نتیجه کاملا متفاوت در برابر رویکردی است که حدود سه ماه پیش، کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیویورک (SEC) نسبت به پاراگون (Paragon ) و ایر فاکس(Airfox ) اتخاذ کرد که هر کدام مجبور به پرداخت جریمه به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار شدند.

در حالی که SEC مهم‌ترین نهاد نظارتی برای اوراق بهادار در ایالات متحده است، دیگر تنظیم کننده ها نیز ممکن است تحت تأثیر سیاست های اتخاذ شده توسط این نهاد قرار بگیرند.

در مورد صعود بازار سهام ارزهای دیجیتال چطور؟

خب، هیجان هنوز بالا است اما به نظر می رسد که این هیجان در حال فروکش کردن است. در روز سه شنبه، ۱۹ فوریه، حجم تراکنش ها به ۳۵ میلیارد دلار رسید و در بالاترین سطح قرار گرفت. اما، امروز (چهارشنبه) حجم تراکنش های ارزهای دیجیتال در کلیه صرافی ها در سراسر دنیا چیزی حدود ۲۳ میلیارد دلار بود.

بعضی به حجم معاملات آتی بیت کوین در وال استریت که توسط گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو موسوم به CME ارائه شده، اشاره کرده اند که در طول روز سه شنبه رکورد جدیدی را با ثبت ۱۸،۳۳۸ قرارداد به دست آوردند که در مجموع معادل ۳۵۷ میلیون دلار یا تقریبا ۱ درصد از مبلغ معامله شده در صرافی ها می باشد.

افزایش قیمت عمده بیت کوین در روز دوشنبه گذشته نیز اتفاق افتاد، زمانی که گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو به خاطر روز رئیس جمهور تعطیل شد.

بنابراین، برای اینکه دریابیم که آیا این صعود قیمت ها ادامه دار است یا خیر، نیاز داریم که آن را ریشه یابی کنیم. در حال حاضر، چنین به نظر می رسد که این افزایش قیمت به دلیل کمبود عرضه اتریوم جدید ایجاد شده است.

لازم به ذکر است که شبکه اتریوم روزانه حدود ۲۰،۰۰۰ تا ۳۰،۰۰۰ اتریوم جدید تولید می کند. با این حال، از ابتدای سال تا کنون این مقدار کاهش یافته و از هفته گذشته، عرضه اتریوم چیزی حدود ۱۳،۰۰۰ در هر روز بوده است.