video thumb

سرقت ۱۳ میلیون یورویی از یک بانک طی یک حمله سایبری، قدرت بیت کوین را به رخ می کشد!

یکی از بانک های شهر والتا در مالت، یکی دیگر از موسسات مالی است که مورد حمله سایبری قرار گرفته و بسیاری از مشتریان این بانک که متشکل از افراد حقیقی و حقوقی می‌باشند، قادر نیستد به حساب های شخصی خود دسترسی داشته باشند و گفتنی است که این موضوع همچنان پس از یک هفته ادامه دارد و این مسئله نیاز به موسسات غیرمتمرکز را بیش از پیش آشکار می سازد.

در روز ۱۳ فوریه، خبرگزاری Times of Malta گزارش داد که بانک شهر والتا که یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین ارائه دهندگان خدمات مالی در کشور مالت محسوب می شود، پس از اینکه مورد حمله سایبری قرار گرفت، به حالت تعطیل در آمده است.

در پی این هک، هکرها موفق به شکستن سیستم بانکی شدند و مبلغ ۱۳ میلیون یورو را به حساب های خارجی منتقل کردند. و گفته می شود که تمام کارکردهای این بانک، اعم از دستگاه های خودپرداز، شعب، بانکداری تلفن همراه و حتی خدمات ایمیل این بانک، به حالت تعلیق درآمده و وبسایت این بانک نیز غیر فعال شده است.

به دنبال این حمله سایبری، نخست وزیر کشور اعلام کرد که تراکنش های جعلی شناسایی شده و در حال بررسی هستند. در همین حال، بانک نیز به مشتریانش اطمینان داده که حساب های آنها را به خطر نخواهد نداخت.

مشکلات هنوز حل نشده اند

با وجود ادعاهای مطرح شده از طرف بانک و نخست وزیر، با گذشت ۱۰ روز از این حمله، مشتریان همچنان شکایت دارند که پرداخت آنها به اشخاص ثالث هنوز پردازش نشده است.

یکی از مشتریان این بانک عنوان کرد که این بانک نمی تواند اطلاعات دقیقی درباره زمان حل این مشکل ارائه دهد. وی افزود:

این مشکل هیچ گاه حل نمی شود. مسئولین بانک به طور شفاف عنوان کردند که نمی دانند این مشکل طی چند روز یا چند هفته برطرف خواهد شد.

همچنین به نظر می رسد که این مشکل بر دارندگان حساب در بانک های انگلیس نیز تاثیرگذار بوده است و گفتنی است که نه تنها خود بانک از ارائه یک چارچوب زمانی مشخص برای حل این مشکل اجتناب می کند، بلکه به گفته یکی دیگر از مشتریان این بانک که امکان پرداخت اجاره خانه خود را به دلیل عدم دسترسی به حساب بانکی اش ندارد نیز چنین مسئله ای تائید می شود.

لازم به ذکر است که علاوه بر مشتریان حقیقی، صاحبان مشاغل نیز با خبرگزاری “Times of Malta” ارتباط برقرار کرده و نگرانی های خود را مبنی بر اینکه این مشکل چه تاثیرات منفی بر فعالیت های آنها خواهد داشت، ابراز کرده اند.

در همین حال، این بانک با صدور یک بیانیه رسمی اعلام کرد که تلاش می کنند تا خدمات پرداخت ها را تکمیل کنند.

آیا ما هنوز یاد نگرفته ایم؟

گفتنی است که بانک شهر والتا، اولین موسسه مالی بزرگی نیست که با چنین مسائلی روبرو می شود.

ولز فارگو (Wells Fargo)، یکی از بزرگ ترین ارائه دهندگان خدمات بانکی و مالی در جهان که تقریبا ۱٫۹ تریلیون دلار دارایی دارد نیز در اوایل ماه جاری، در سیستم مالی خود با شکست مواجه شد.

چنین به نظر می رسد که تمرکز زدایی می تواند تمام مسائل فوق را حل کند. شبکه بیت کوین از زمان آغاز فعالیتش تا کنون توانسته است که عملکرد بی نظیری نسبت به موسسات مالی سنتی داشته باشد. شبکه بیت کوین به گونه ای طراحی شده که امروزه آن را به امن ترین بلاک چین تبدیل کرده است.