video thumb

تصورات غلطی که راجع به ارزهای دیجیتال وجود دارد!

حساسیت بازار ارزهای دیجیتال برای بخش‌های نظارتی و توسعه سیاسی آشکار است، به همین خاطر رویکردهای متفاوتی نسبت به ارزهای دیجیتال وجود دارد. علیرغم بهبود قابل ملاحظه ای که در حجم تراکنش های ارزهای دیجیتال صورت گرفته، مخالفان ارزهای دیجیتال همچنان به نگرش منفی خود در این باره ادامه می دهند. آنها عنوان می کنند که ارزهای دیجیتال بی ارزش هستند. همچنین می گویند که ارزهای دیجیتال نابود خواهند شد.

جیمی دیمون (Jamie Dimon)، مدیرعامل شرکت جی پی مورگان چیس نیز عنوان کرده که ارزهای دیجیتال نوعی تقلب به شمار می روند. البته وی همچنان به فکر راه‌اندازی بلاک چین برای بانک خود بوده و همچنان نیز به دنبال راه اندازی ارز JPM می باشد.

می توان گفت که همه این مخالفت ها ناشی از یک سری تصورات غلط درباره بلاک چین می باشد که ما در این مقاله، چهار مورد از رایج ترین تصورات غلط درباره ارزهای دیجیتال را عنوان می کنیم.

  • ارزهای دیجیتال نمی توانند به عنوان پول استفاده شوند، زیرا عرضه محدود آنها باعث کاهش تورم می شود.

بله، بیت کوین باعث کاهش تورم می شود.

گفتنی است که بیش از ۲۱ میلیون بیت کوین ایجاد شده و هرگز تعداد آن بیشتر نخواهد شد. به علاوه، این مسئله واقعیت دارد که حدود ۲۰ درصد از ذخیره بیت کوین موجود (بیش از ۳ میلیون) برای همیشه از بین رفته است.

البته “نظریه پول ضد تورمی” یک نظریه جدید نیست.” چنین تصور می شود که مردم پولی را که در دسترس است، خرج می کنند اما پولی را که نایاب است، ذخیره می کنند.

چرا این تصور، یک تصور غلط است؟ برای اینکه بیت کوین فقط یک ارز دیجیتال است، بیت کوین تنها ارز دیجیتالی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و به گونه ای طراحی شده تا کمیاب باشد.

سایر ارزهای دیجیتال، این مدل را دنبال نمی کنند. در واقع، ارزهای دیجیتال را می توان به هر شکلی درآورد. آنها هم می توانند موجب کاهش تورم شوند و هم می توانند تورم زا باشند. آنها می توانند به رشد جمعیت، رشد اقتصاد یا هر ترکیب دیگری وابسته باشند.

توسعه دهندگان در شرایط تورمی از سیاست انقباضی پولی و در شرایط رکودی سیاست انبساطی پولی را پیشنهاد می دهند.

ارزهای دیجیتال حتی می توانند چرخه اقتصادی را بدون نیاز به مداخله یا تصمیم گیری سیاست گذاران دنبال کنند.

بنابراین هر موقع این جمله را شنیدید که “ارزهای دیجیتال مفید نیستند، زیرا شما نمی توانید یک منبع محدودی از پول را در اختیار داشته باشید” می توانید اطمینان پیدا کنید که نویسنده عمدتا با تکنولوژی آشنا نیست.

با استفاده از ارزهای دیجیتال می توان تمام کارهایی را که با استفاده از ارزهای فیات انجام می شود را نیز انجام داد.

بزرگ ترین تفاوت میان ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات این است که ارز دیجیتال یک پول بدون حد و مرز است که نمی تواند توسط دولت های فاسد دستکاری شود. و این دقیقا همان چیزی است که آن را به عنوان یک راه حل برای مشکلاتی که به طور دوره ای، سیستم مالی مملکت را تحت تاثیر قرار می دهد، جذاب می کند.

  •  ارزهای دیجیتال، یک حباب هستند، زیرا آنها به هر شرکتی اجازه می دهند تا به راحتی ارز خود را داشته باشند.

چرا این یک تصور غلط است، برای اینکه متوجه این مسئله شوید، نیازی نیست که آشنایی کامل با بلاک چین داشته باشید، بلکه تنها کافی است که شما دو مورد را در نظر بگیرید:

اول اینکه، تقریبا موضوع همه ارزهای دیجیتال، استارت آپ ها می باشند که توکن های خود را دارا می باشند. اینها، عرضه سکه های اولیه (ICOs) توسط استارت آپ های نهادی هستند که به دنبال کسب پول و سرمایه می باشند.

دوم اینکه، آنچه که در قلمرو استارت‌آپ ها و ICOها به هنگام صدور سهام انجام می شود با آنچه که در شرکت های سنتی انجام می شود، هیچ تفاوتی وجود ندارد.

شرکت های سنتی چگونه سهام ایجاد می کنند؟ چرا یک روز هیچ سهامی وجود ندارد، اما روز بعد میلیون ها سهام وجود دارد، آیا برای این مسئله قاعده ای وجود ندارد؟

آیا این یک مشکل است؟ در جواب این سوال باید گفت که اگر آن را غیرقانونی و بی نظم کند، بله یک مشکل است. اما می توان گفت که تنها استارت آپ هایی باقی خواهند ماند که بتوانند ارزش خود را در جامعه حفظ کنند و بقیه به راحتی حذف خواهند شد.

  • ارزهای دیجیتال، زودگذر هستند چراکه هیچ کس یک کاربرد عملی برای آنها ارائه نداده است.

اگر این مسئله صحت داشته باشد، پس جای این سوال باقی می ماند که چگونه میلیون ها تراکنش خصوصی و ایمن تائید شده اند؟

پس این صحبت هایی که در مورد یک سیستم پولی مقاوم در برابر بی نظمی، غیر متمرکز، بدون حد و مرز، غیر متعارف، که هیچ کس نمی تواند آن را کنترل کند چه می شود؟ آیا این موارد را نمی توان به عنوان کاربرد عملی ارزهای دیجیتال به حساب آورد؟

چرا فقط از سیستم هایی مانند پی پال استفاده نمی شود؟ چون پی پالکاملا یک سیستم متفاوت است. پی پال یک پایگاه داده متمرکز است و در صدر سیستم های بانکداری قرار دارد و کاربران را مجبور می کند تا در سیستم بانکی خود پولشان را خرج کنند.

این بدان معنی است که افراد در پی پال می توانند از قبول حساب شما خودداری کنند.

حتی پس از اینکه یک حساب را باز کردید، آنها می توانند تراکنش های شما را رد کنند. یا می توانند حساب شما را ببندند.

علاوه براین، آنها می توانند برای تراکنش های شما تصمیم گیری کنند

مهمتر از همه اینکه آنها هیچ سیستم ارزی جدیدی ارائه نمی دهند و از پول هایی که تحت کنترل دولت و توسط بانک مرکزی صادر شده است، استفاده می کنند.

در واقع، اینکه بگوییم ارزهای دیجیتال و دفاتر کل توزیع شده (DLT) بی فایده هستند، چون از قبل شرکت هایی برای انجام تراکنش ها وجود داشته اند، مانند این است که بگوییم اینترنت بی فایده است چون از قبل دستگاه های فکس وجود داشته اند.

در بلاک چین و دفتر کل توزیع شده (DLT) می توان مطمئن بود که ارتباط تجاری دقیقا طبق مشخصات انجام شده و از طرف هیچ نهاد فاسدی احتمال هیچ گونه دستکاری وجود ندارد.

  • ارزهای دیجیتال هیچ گاه درک نمی شوند، چراکه سیستم مالی و حقوقی بلاک چین بسیار پیچیده است.

این یک سناریوی قدیمی بر علیه تکنولوژی های جدید است که احتمالا با اولین ابزارهایی که توسط اجداد ما اختراع شده، آغاز شده است. تکنولوژی های قدیمی همیشه با ظهور تکنولوژی های جدید مخالف هستند. و می توان گفت که تکنولوژی های جدید همیشه برای به دست آوردن پذیرش عمومی با چالش هایی روبرو بوده اند. برای مثال، خودروهای اولیه در جاده های کثیف و اغلب گلی که برای اسب ها ساخته شده بود، رانده می شدند. این گونه خودروها توسط مردم مورد پذیرش قرار نمی‌گرفتند، چرا که معتقد بودند نمی توان با آنها به درستی در جاده رانندگی کرد.

این نظر تا حدی درست است و بعد از آن زیرساخت هایی مانند جاده های آسفالت و بزرگراه ها برای وسایل نقلیه آماده شد.

بنابراین می توان گفت که، سیستم های مالی و حقوقی امروزی بسیار پیچیده هستند. اما این مسئله عمدتا به دلیل ناکارایی موجود در این سیستم ها می باشد. این گونه ناکارآمدی ها، باعث بروز وقفه های چند روزه پیش از پرداخت تراکنش ها و تاخیرهای طولانی مدت برای حل این گونه مشکلات می شود.

در مقابل، DLT حساب ها را در زمان واقعی تنظیم می کند.

اما باید گفت که تصورات غلط، سوء تفاهم و ادعاهای دروغین بسیار توسط منتقدانی که فکر می کنند این تکنولوژی را به اندازه کافی درک می کنند، نیز وجود دارد.
اما اگر شما دقیق تر بررسی کنید، شواهدی دال بر تعصبات فکری نسبت به این تکنولوژی پیدا خواهید کرد.

البته این بدین معنا نیست که بلاک چین و دفتر کل توزیع شده این گونه مشکلات را حل کرده اند و یا سعی دارند تا این گونه مشکلات را بسیار سریع حل کنند، اما آنها باقی خواهند ماند و دنیا را به روشی که فقط در تصورات ممکن است، تغییر خواهند داد.