video thumb

آیا کیف پول های کاغذی از سایر انواع کیف پول ارزهای دیجیتال ایمن ترند؟

بحث های زیادی درباره ارزهای دیجیتال وجود دارد و می توان گفت که معمولا بحث بر سر ارزهای دیجیتال این گونه است: بیت کوین در مقابل بیت کوین کش، اثبات کار در مقابل اثبات سهام، بلک چین های مجاز در مقابل بلاک چین های غیر مجاز و غیره. یکی دیگر از بحث هایی که اخیرا در توئیتر و ردیت مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته، بحث در مورد این مسئله است که آیا کیف پول های کاغذی بهتر از کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری هستند یا بدتر؟

کیف پول کاغذی ایمنی کافی ندارد، اما آنها نیازمند سطح تخصص فنی و نظارت بیش از توانایی اکثر افراد نابینا هستند.

معایب کیف پول های کاغذی

کیف پول های کاغذی در مقاطع خاصی به عنوان “یک روش بسیار امن برای نگهداری ایمنی بیت کوین ها” معرفی شده اند. این مفهوم تا حدودی احتمالا به دلیل هک های ارزهای دیجیتال که اخیرا صورت گرفته، تقویت شده است، تحقیقات نشان می دهد که در سال گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار از ارزهای دیجیتال به سرقت رفته اند.

می توان گفت که این کیف پول ها به لحاظ تئوری ایمن هستند. با توجه به این مسئله که آنها شامل آدرس بیت کوین چاپ شده بر روی کاغذ و کلید خصوصی مرتبط با آن بوده و به اینترنت متصل نیستند، پس می توان گفت که کیف پول های کاغذی در برابر هک آسیب پذیر نیستند.

الیور بنتون از ترزور عنوان می کند که کیف پول های کاغذی به طور کلی زمانی که برای یک مورد خاص مورد استفاده قرار می گیرند بسیار ایمن هستند، مانند ذخیره سازی در درازمدت و عدم استفاده از آنها. حتی پس از آن نیز برای آنکه این کیف پول ها کارآمد باشند و بتوان آنها را با خیال راحت مورد استفاده قرار داد نیاز به درک و تجربه زیادی در این زمینه وجود دارد. کیف پول های کاغذی نمی تواند برای یک کاربر معمولی که می خواهد هر لحظه از ارزهای دیجیتال خود استفاده کند، مناسب نیست.

اما علیرغم امنیت ظاهری کیف پول های کاغذی و داشتن کلید خصوصی به صورت آفلاین در یک تکه کاغذ برخی از متخصصان بیت کوین معتقدند که باید از این نوع کیف پول ها اجتناب کرد، چراکه بسیاری از مزایای کیف پول های کاغذی غیر واقعی است.

آندریاس آنتونپولوس (Andreas Antonopoulos)، کارشناس بیت کوین عنوان می کند که کیف پول های های کاغذی به تنهایی قادر به فعالیت نیستند. آنها بخشی از یک سیستم هستند که شامل یک کامپیوتر برای تولید آنها، یک چاپگر برای چاپ آنها و یک کامپیوتر دیگر برای اسکن و استفاده از آنها می شود.

آنتونپولوس اظهار داشت که با وجود همه این موارد، کیف پول های کاغذی نسبت به کیف پول های سخت افزاری متصل به یک کامپیوتر، دارای ایمنی کمتر، حفظ حریم خصوصی پایین تر بوده همچنین نسبت به خطای کاربران نیز مقاوم و حساس نیستند. همانطور که وی در مصاحبه با Cryptonews.com می گوید، سه دلیل اصلی برای این مسئله وجود دارد.

وی می گوید که کامپیوتر مورد نیاز برای تولید یک کیف پول کاغذی باید دارای نرم افزار و سخت افزار امن باشد. یعنی قبل از ساخت این نوع کیف پول، باید کامپیوتر شما دارای سخت افزاری با حداکثر امنیت و نیز سیستم عامل و نرم افزارهایی ایمن و مطمئن باشد.

وی همچنین معتقد است که ایجاد چنین سیستم امنی فراتر از مجموعه مهارت های ۹۹٫۹ درصد از کاربران ارزهای دیجیتال است. یک کیف پول سخت افزاری اساسا یک سیستم است که از قبل، برای این هدف ساخته شده و در طراحی آن، این خطاها به کمترین میزان رسیده است.

آنتونپولوس هشدار می دهد که برای چاپ یک کیف پول کاغذی باید از «قدیمی ترین و نازلترین مدل چاپگرها» استفاده شود، زیرا پرینترهای هوشمند به وب (یا  نوعی از شبکه) متصل می شوند که خود یک خطر امنیتی دیگر محسوب می شوند. وی عنوان می کند:

تنظیمات و پیکربندی چاپگرها نیز فراتر از مهارت ۹۹٫۹ درصد از کاربران ارزهای دیجیتال است. نمایشگر یک کیف پول سخت افزاری که به طور کامل به پردازنده متصل است، معادل یک چاپگر است و اطلاعات از آن نشت نمی کند.

و در نهایت، آنتونپولوس به این واقعیت اشاره می کند که یک کیف پول کاغذی تنها شامل یک آدرس و یک کلید خصوصی می شود که وی آن را یک فناوری منسوخ شده توصیف می کند.

این آدرس توسط انسان قابل خواندن نیست و نیاز به یک نرم افزار برای اسکن QR دارد. در مواردی ممکن است که خواندن این کد اشتباه باشد. در نتیجه این رفتار، اغلب موجب از دست رفتن پول کاربر شود و کاربر چنین می پندارد که بخشی از پولش به عنوان کارمزد هزینه شده و بقیه آن در کیف پول باقی مانده است.

مزایای کیف پول کاغذی

در مقابل، آنتونپولوس یادآور می شود که کیف پول های سخت افزاری از مزیت ایجاد میلیاردها آدرس همراه با حداقل سطح قابلیت هک و حمله برخوردار هستند.

کیف پول های سخت افزاری بسیار برتر هستند، زیرا آنها بر اساس استانداردهای صنعتی پشتیبانی می شوند که می توانند به هر یک از صدها کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری دیگر متصل شوند.آنها کامپیوترهایی هستند که به صورت سفارشی ساخته شده اند و شامل یک سیستم کامل برای تأیید و امضای معاملات می شوند و به گونه ای طراحی شده اند تا نشت اطلاعات را بیابند و سطح حمله را از طریق دستگاه های غیر قابل اعتماد به حداقل برسانند.

با این وجود، در حالی که اغلب کارشناسان در مورد مزایای کیف پول های سخت افزاری توافق دارند، برخی از آنها فکر می کنند که همه انواع کیف پول های ارزهای دیجیتال، موارد استفاده خود را دارند، حتی آن دسته از کیف پول هایی که بر اساس کاغذ هستند.

درو هاردینگ (Drew Harding)، مدیر محصول پیلار، که یک کیف پول نرم افزاری مبتنی بر تلفن همراه را تولید می کند، می گوید: من معتقدم که کیف پول های کاغذی، سخت افزاری و نرم افزاری برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است بسته به شرایط شما، استفاده از آنها ارزشمند یا خطرناک باشد.

هاردینگ در مصاحبه با Cryptonews.com عنوان می کند که ماهیت نابود شدنی کیف پول های کاغذی، استفاده از آنها را برای کسانی که از آنها به عنوان تنها راه ذخیره سازی ارز خود استفاده می کنند، خطرناک می سازد. وی معتقد است که طبق گفته کاربران، آنها عموما کلیدهای خصوصی و کلمات بازیابی کیف پول های سخت افزاری یا نرم افزاری خود را بر روی یک تکه کاغذ یادداشت کرده و در بعضی موارد بر روی یک یو اس بی (USB) ذخیره می کنند و در یک جای امن قرار می دهند.

همانطور که هاردینگ اشاره می کند، این نوع پشتیبان گیری فیزیکی بدین معناست که بیشتر کاربران کیف پول های کاغذی فقط از این نوع کیف پول استفاده نمی کنند.