video thumb

بیت کوین بهانه و ابزار جنگ بین شرق و غرب یا کوچک و بزرگ‌ها؟

در حالی که برخی کشورها پروژه‌های بیت کوین را محدود ساخته‌اند، دیگر کشورها به طور فعالانه این پروژه‌ها را به اجرا می‌گذارند.

ارزجو : در حالی که کانادا به‌روزرسانی مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال را تا سال ۲۰۲۰ به تأخیر انداخته است، جیمی ویلز (Jimmy Wales) (بنیانگذار ویکی‌پدیا) و ژنرال مایکل هایدن (Michael Hayden) در کنار دیگر رهبران در اجلاس بلاک سئول (Block Seoul) کره جنوبی درباره ارزهای دیجیتال شرکت می‌کنند. آیا این می‌تواند به معنای پیروزی شرق در رقابت در حوزه بلاک چین باشد؟ آیا شرق مغزهای متفکر غرب را جذب خود می‌کند و کشورهای غربی را مشتری خود می‌سازد؟

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

بلاک چین در کره جنوبی

کره جنوبی در زمینه فناوری بسیار توانمند است و سرمایه‌گذاری‌های فراوانی بر روی زیرساخت‌های اینترنتی خود صورت داده است. سامسونگ و ال‌جی خودشان را به‌ عنوان برندهای جهانی در عرصه فناوری و کالاهای الکترونیکی مصرفی مطرح نموده‌اند. سئول به‌ عنوان «شهر دیجیتال پیشتاز» و پایتخت فناوری دنیا شناخته می‌شود. دو صرافی ارزهای دیجیتال کره جنوبی (آپ بیت (Upbit) و بیت هامب (Bithumb)) جزو ۲۵ صرافی برتر دنیا هستند.

با اینکه کره جنوبی با عرضه اولیه سکه (ICO) مقابله نمود، اما مردم این کشور پیشاپیش سرمایه‌گذاری فراوانی بر روی فناوری بلاک چین صورت داده بودند و ۱۴ درصد بازار جهانی ارزهای دیجیتال را به خود تخصیص داده بودند. کره جنوبی بعدها ممنوعیت وضع شده در ارتباط با ارزهای دیجیتال را لغو نمود. این کشور حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و فناوری بلاک چین را در سیستم رأی‌گیری خود گنجانیده است.

یک عامل تقویت کننده دیگر نیز در کره جنوبی وجود دارد: بازی‌ها. صنعت بازی‌های رایانه‌ای یکی از سازگارترین صنایع با فناوری بلاک چین است. بنا بر گفته جیرد پسیگودا (Jared Psigoda) رئیس ارشد اجرایی بیت ‌گیلد (BitGuild)، «بازی‌خورها مخصوصاً ارزهای دیجیتال را می‌فهمند و درک می‌کنند، زیرا پول مجازی طی ۱۰ سال گذشته بخشی از بازی‌ها بوده است. برای مثال، در گذشته در بازی دنیای وارکرافت (World of Warcraft) یک بازار ۱۰۰ میلیون دلاری برای خرید سکه‌های دیجیتال وجود داشت.»

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

موضع چین

چین یک بازیگر بزرگ دیگر در حوزه ارزهای دیجیتال است که بخش قابل توجهی از استخراج‌گران بیت کوین را در خود جای داده است. در سال ۲۰۱۷، برآوردها حکایت از آن داشتند که ۵۰ تا ۷۰ درصد کل استخراج بیت کوین در چین صورت گرفته است. علیرغم مقررات سفت و سخت در رابطه با ارزهای مجازی، چین در قبال فناوری بلاک چین بسیار خوش‌بین‌تر بوده است. رئیس‌جمهور چین بلاک چین را «بخشی از انقلاب فناوری» خواند و این کشور یکی از اولین کشورهایی است که در سیاست‌های کشوری به این فناوری اشاره می‌کند.

جویس یانگ (Joyce Yang) رئیس ارشد اجرایی مؤسسه پژوهش جهانی سکه (Global Coin Research) در این رابطه می‌گوید: «چین در مقایسه با آمریکا از رویکرد متمرکزتر و از بالا به پایین برخوردار است، اما آنها ارزش بلاک چین را درک می‌کنند. در چین شرکت‌ها و پروژه‌های کریپتوی بسیاری در حال شکل‌گیری هستند، هرچند آنها اجازه ندارند نزد شهروندان تبلیغ کنند و محصولات در هر جایی در خارج از سرزمین اصلی چین عرضه می‌شوند.» چنین بیش از هر کشور دیگری در دنیا شرکت‌های فعال در حوزه بلاک چین را در خود جای داده است.

همانگونه که کوین هابز (Kevin Hobbs) رئیس ارشد اجرایی ون‌بکس گروپ (Vanbex Group) توضیح داده است، «چین از ماه سپتامبر ۲۰۱۷ عرضه‌های اولیه سکه را ممنوع کرده، معامله ارزهای دیجیتال را منع نموده، و صرافی‌های خارجی را مسدود ساخته است.» ون‌بکس یک شرکت کانادایی است که طرفداران بسیاری در چین دارد. هابز می‌گوید: «اخیراً در کشور چین در چند کنفرانس شرکت کردم و با چند شرکت فعال در حوزه بلاک چین دیدار کردم و جز خبرهای خوب درباره حمایت دولت از آنها چیز دیگری نشنیدم. اقدام اخلاقی آنها باورنکردنی است. کاملاً مشخص است که آنها باورند دارند فناوری بلاک چین آینده را رقم می‌زند. من فکر می‌کنم این کشورها از یک مرام‌نامه کاری برخوردارند که آنها را از یک برتری رقابتی و توانایی حرکت سریع‌تر و پیشتازی برخوردار می‌سازد.»

نکته طنزآمیز اینکه، با اینکه بعضی‌ها به چین به چشم یک کشور تولیدکننده محصولات بی‌کیفیت نگاه می‌کنند، اما چنین چیزی عملاً موجب ظهور و مقبولیت حداقل دو فناوری دگرگون‌ساز شده است: ربات‌های چت و بلاک چین. ربات‌های چت اولین بار در قالب برنامه وی‌چت (WeChat) سال‌ها قبل‌تر از تلگرام و فیس‌بوک ارائه شدند: دلیل آن آبروریزی‌های فراوان در رابطه با ایمنی محصولات بود. به همین نحو وجود محصولات تقلبی فراوان موجب افزایش مقبولیت فناوری بلاک چین نزد زنجیره‌های تأمین شده و از این فناوری جهت رهگیری محصولات و اطمینان از اصل بودن آنها استفاده می‌گردد.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

تأثیر مقررات

همچنان که مقررات و ممنوعیت‌ها وضع می‌شوند، شرکت‌های فعال در زمینه بلاک چین به دنبال جایگزین‌های امن‌تر می‌روند. این امر موجب شده تا برخی مناطق نظیر جبل‌الطارق و مالت به مکانی برای سرمایه‌گذاری و عرضه اولیه سکه تبدیل شوند. سوئیس موفق شد پلتفرم‌های بلاک چین آیکون (ICON) و آچ‌دی‌ای‌سی (HDAC) کره جنوبی را جذب خود کند و سنگاپور و هنگ‌کنگ از ممنوعیت‌های وضع شده بهره گرفته و به کانون عرضه‌های اولیه سکه و استارت‌آپ‌های بلاک چین در منطقه تبدیل شدند. هنگ‌کنگ توسعه فناوری بلاک چین را جدی گرفته و اعلام نموده که اداره امور پولی هنگ‌کنگ (Hong Kong Monetary Authority) با همکاری برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا یک پلتفرم جدید بلاک چین عرضه خواهد کرد تا به کمک آن تأمین مالی تجارت را به یک روند غالب تبدیل کند.

 

وضعیت بلاک چین در آمریکا

با اینکه آمریکا در بدو پیدایش اینترنت از جایگاه غالب در حوزه اینترنت برخوردار بود، اما بلاک چین یک پدیده فرامرزی است و میلیون‌ها نفر در گوشه و کنار دنیا در توسعه آن سهیم هستند. در حالی که آمریکا یک رویکرد محتاطانه در قبال این فناوری اتخاذ نموده، دولت‌های رقیب اما مشغول سرمایه‌گذاری‌های فراوان بر روی تحقیق و توسعه در حوزه بلاک چین هستند. در نهایت، آنها شاید این صنعت را به انحصار خود در بیاورند و استانداردهای خود را وضع کنند و آمریکا دنباله‌رو آنها شود.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

اما بسیاری همچنان با دیده و شک و تردید به بلاک چین می‌نگرند. یکی از شرکت‌های وال‌استریت که در تلاش بوده تا خودش را از جایگاه پیشتاز در این حوزه برخوردار سازد در این باره گفته است: «[بلاک چین] به یک راه‌حل تبدیل شد که به دنبال مشکلات می‌گردد.» شرکت ورمانت (Vermont) به دنبال ایجاد سازوکاری جهت ثبت اسناد عمومی بر مبنای بلاک چین بود، اما در قالب یک گزارش دریافت که حرکت به آن سمت هزینه‌هایی بالایی دارد و «مزایای چندانی نیز در بر ندارد.»

به نظر می‌رسد آمریکا پیشاپیش در زمینه توسعه بلاک چین از دیگران عقب افتاده است. جویس یانگ در این باره می‌گوید: «آمریکا معمولاً آهسته‌تر حرکت می‌کند، زیرا نهادهای معدودی در دولت هستند که از ارزهای دیجیتال سر در می‌آورند و سیاست‌گذاران در قبال چیزی که برایشان قابل فهم نیست یک رویکرد محتاطانه اتخاذ می‌کنند. با صراحت می‌گویم که به اعتقاد من از میان همه ارزهای موجود، چه دیجیتال و چه غیر دیجیتال، بیت کوین بزرگ‌ترین تهدید را متوجه قدرت و نفوذ جهانی دلار آمریکا می‌کند.»