video thumb

بلاک چین فقط مختص بیت کوین نیست!

بلاک چین به عنوان یک انقلاب کوچک در میان انقلاب صنعتی چهارم محسوب می‌شود. ولی این به چه معناست؟ آیا چالشی دوباره برای سرمایه گذاران است که گذشته از همه چیز با آن درگیر شوند؟ آیا یک فرصت دیگر است؟ اگر جواب مثبت است ممکن است بپرسید که: «چطور می‌توانم در مورد آن اطلاعاتی به دست بیاورم و از آن استفاده کنم بدون این که در فرمول‌های ریاضی ارز دیجیتال درگیر شوم؟»

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس : بلاک چین نوعی فناوری‌ای است که از بیت کوین Bitcoin به عنوان ارز دیجیتال که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها را عصبی کرده حمایت می‌کند و حقیقت دارد که بانک‌ها و دولت‌ها نمی‌دانند که باید استفاده از بیت کوین را ممنوع کنند یا از آن استقبال کنند یا امیدوار باشند که مانند دیگر هیجان‌های زودگذر به زودی از بین می‌رود. ولی بلاک چین امروزه بیش از یک فناوری‌ای است که اهمیت بیت کوین را نمودار می‌کند. در ابتدا اینطور به نظر می‌رسید، ولی در حال حاضر استفاده‌های دیگری نیز به آن افزوده شده چشم اندازهای نوینی در انتظار آن است.

اجازه بدهید از ابتدا شروع کنیم، زیرا همیشه شروع همه چیز از جمله مبدأ ایده، تفکر اولیه پشت اولین جرقه هوشمندانه، قبل از آنکه اختراع جان بگیرد و به بهره‌برداری برسد، بسیار جالب توجه است. متخصصان فرهنگی این لحظات را «لحظات بنیانی» می‌نامند که می‌تواند انگیزه‌ای را که در پشت اختراع بیت کوین وجود دارد به ما نشان دهد. به زبان ساده‌تر بیت کوین یک ارز دیجیتال است که برای انجام تراکنش‌ها بدون نیاز به بانک مرکزی ارگانی برای انجام این تراکنش‌ها به وجود آمده است.

ارز دیجیتال بلاک چین بیت کوین

این تراکنش‌ها به وسیلهٔ نقاط نودال که در سطح شبکه‌های کامپیوتری معروف به ماینرها (Miners (شده‌اند انجام می‌شود و با استفاده از فرمول‌های ریاضی دیجیتالی به ماینر ها اجازه می‌دهند که برای خود بیت کوین ذخیره کند. افراد فقط با استفاده از کامپیوترهای خود به حل مسائل ریاضی می‌پردازند تا ارزها تأیید شوند و با یکدیگر به وسیله بلاک چین‌های غیر قابل تغییر عمل متصل هستند که باعث می‌شود پیگیری نحوه رد و بدل ارز تقریباً غیرممکن باشد.

همچنین بخوانید: خرید و فروش ارز دیجیتال

این سیستم بلاک چین که به وسیله فرد یا گروهی از افراد به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)  در سال ۲۰۰۸ انجام شد برای حمایت و ایجاد امنیت برای بیت کوین به وجود آمد. بلوک‌ها در بلاک چین در واقع گره‌هایی هستند که اطلاعات مجازی را در اختیار دارند و شامل تاریخ تولید و نام بلوک قبلی هستند که زنجیره وار به آن متصل شده‌اند. هرگونه تغییری در این زنجیره هیچ تأثیری بر روی اطلاعات موجود نخواهد داشت ولی به عنوان یک بلوک جدید پس از آنکه به وسیله تمام بلوک‌های دیگر شبکه تأیید شد، به زنجیر اضافه خواهد شد. ولی یک نقطه آغاز دیگر نیز در کار بود. مانند تمامی شروع‌ها شروع بلاک چین به عنوان یک ایده انقلابی شروعی عالی نبود در واقع تمام نقاط شروع یا کامل و بدون نقص هستند (یا نقص‌هایی دارند).

در سال ۱۹۹۷ خیلی قبل از اختراع بیت کوین نیک سابو (Nick Szabo) یک متخصص کامپیوتر آمریکایی، مشاور قضایی و متخصص در زمینه ارز، نکات قانونی و تکنولوژیکی برای قراردادهای هوشمند تدوین کرد. قراردادهای هوشمند قراردادهایی هستند که می‌توان آنها را از طریق پروتکل‌های بدون نیاز به وکیل یا دفتر اسناد رسمی یا شخص ثالث، تأیید و تدوین کرد. قراردادهای هوشمند پس از رشد تکنولوژی بلاک چین در چند سال آینده توانستند پیشرفت خوبی به دست بیاورند.

بلاک چین بیت کوین

چرا یک سرمایه‌گذار باید تمام این نکات را در نظر بگیرد؟ آیا این ارزها هم ماند رؤیاهای دیگر بشر بودند ماشین‌های پرنده آزمایشگاه‌های پزشکی بر روی گوشی‌های هوشمند یا میکرو چیپ هایی که بدنه ما را از شر سلول‌های بیماری زا پاک می‌کند؟ آیا یک تخیل تکنولوژیک که به زودی از بین می‌رود نیست؟ کسانی که فکر آینده‌نگر دارند اینطور فکر نمی‌کنند: آنها فهرستی در حدود ۱۹ صنعت را که بلاک چین آنها را نابود خواهد کرد جمع‌آوری کرده‌اند. که این صنعت بانکداری و پرداخت، امنیت سایبری، پیش بینی، بیمه، حمل و نقل، دولت، رأی دادن و غیره می‌باشد. هر کدام از این بخش‌ها در حال حاضر با استفاده از استارتاپ ها بخش‌های مختلفی از تکنولوژی را زیر نظر دارند تا به نوآوری و رقابت بتوانند باعث بهبود روند مشاغلی که انجام می‌دهند، شوند. این دایره روز به روز گسترش می‌یابد و تنها چند سال پس از آغاز کار دیگر مسئله بر سر بیت کوین نخواهد بود.

سرمایه‌گذاران احتیاج به پاسخ این سؤالات خواهند داشت: چه سودی برای من دارد؟ چرا باید از تکنولوژی بلاک چین استفاده کنم؟ پاسخ آن نیز بسیار ساده است بلاکچین مخصوصاً برای تراکنش‌های مالی و معاملات بسیار امن است. به وسیله این تکنولوژی می‌توان واسطه را حذف کرد و بنابراین هزینه‌ها را به طور عمده کاهش داد. این تکنولوژی غیرمتمرکز است و در نتیجه به وسیله هیچ نهاد مرکزی قانون گذاری نشده که ملاحظات سیاسی یا دیگر ملاحظات در آن دخیل باشند. این روش بسیار کارآمد، سریع، دموکراتیک، مشارکتی و شفاف است. سرمایه گذاران و دولت‌ها چه کارهایی را باید انجام دهند تا برای استفاده از منافع بلاک چین آماده شوند؟ درست است که هیجانات زیادی در مورد بلاک چین وجود دارد ولی حقیقت این است که بخش‌هایی از مردم تغییرات را حس کرده‌اند.

سرمایه‌گذاران عاقل باید به جای منتظر شدن و نگاه کردن خود را به سرعت وارد این جریان سازند. اولاً دولت‌ها باید این را درک کنند که تکنولوژی بلاک چین می‌تواند فرصت‌های زیادی را با توجه به جمع آوری دیتا، قراردادها، عناوین و اسناد رسمی برای آنها فراهم کند. ولی پیش قراولان این تغییر مانند امارات متحد عربی، سنگاپور، گرجستان، انگلستان و استونی باید به عنوان نمونه شروع به تدوین قوانین و مقرراتی برای کمک به سالم‌سازی محیط استفاده از این تکنولوژی انقلابی کنند.

ارزهای دیجیتال بیت کوین بلاک چین
ارز دیجیتال

سرمایه گذاران باید برای درگیر شدن و زیر نظر داشتن فرصت‌هایی برای انجام بهتر کارها، کاهش هزینه‌ها و کارایی بالاتر آماده باشند. بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند از این تکنولوژی برای بالا بردن تراکنش‌های خود استفاده کنند. شرکت‌های امنیت سایبری می‌توانند با استفاده از جنبه‌های مشارکتی و گرافیک مجازی این تکنولوژی، امنیت و آرامش را تأمین کنند. سیستم‌های نقل و انتقال مشارکتی با استفاده از بلاک چین و بدون نیاز به واسطه می‌توانند وظایف خود را انجام دهند. استارتاپ ها در این زمینه می‌توانند کمک کنند تا سیستم‌هایی ایجاد شود که به شکل مستقل توسط هر فردی که آشنایی کامل با نحوه کار آن پیدا کرده، مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین مشاغل کوچک و مشارکتی در این زمینه ایجاد می‌شوند تا به کاربران نحوه استفاده و خرید از تولیدکنندگان را آموزش می‌دهد.

بلاک چین هیولای جدید در باغ وحش نیست و سیستمی هم نیست که قبل از استفاده و همه‌گیر شدنش از بین برود. بلاک چین در واقع یک پیشرفت جدی تکنولوژیک است که بخش‌های مختلفی را زیر و رو خواهد کرد و دولت‌ها و سرمایه گذاران بهتر است که همین الآن قبل از آنکه دیگران زودتر شروع به استفاده از فواید آن نمایند، در آن سرمایه‌گذاری کنند. و اینکه واقعیت به زودی بر همه مشخص خواهد شد شاید زودتر از آنچه که ما فکر می‌کنیم.