video thumb

مزیت کناره گیری بیت کوینVan Eck ETF برای صنعت ارز دیجیتال

همانطور که می‌‌دانیم قیمت بیت کوین در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۸۰ درصد سقوط داشته است. چشمگیرترین بازار صعودی سال ۲۰۱۷ که منجر به رسیدن ارزش ارز دیجیتال به بالاترین حد خود یعنی۲۰ هزار دلار گردید، منتهی به سال ۲۰۱۸ شد که در آن قیمت این ارز دیجیتال به حدود ۳ هزار دلار کاهش پیدا کرد. به عقیده تحلیل گران،  کمبود سرمایه گذاران سازمانی و قوانین سختگیرانه از دلایل اصلی سقوط بیت کوین بوده است.

عدم حضور ETF در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹

پس از معرفی محصولات برخی از بزرگترین شرکتهای مالی برای بازار ارز دیجیتال، سرمایه گذاران نسبت به افزایش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۹ ابراز امیدواری کردند.  بعنوان مثال یک شرکت مدیریتی با دارایی هایی به ارزش ۲٫۵ تریلیون دلار، به پیروی از تعهدات، خدمات نگهداری و تجاری بیت کوین را راه اندازی نمود. همچنین گولدمن ساکس یکی از غولهای بانکداری، تایید نمود که معاملات تجاری خود با استفاده از بیت کوین را آغاز خواهد کرد.

اما از دید سرمایه گذاران، حجم مبادلات مبتنی بر بیت کوین مهیج ترین خروجی این ارز دیجیتال در بازار به حساب می‌‌‌‌آید. تحلیل گران بر این باورند که راه اندازی بیت کوین تحت نظارت ETF، در بخش سرمایه گذاری جذب میلیاردها دلار را در پی خواهد داشت. تجار همچنان در انتظار تایید اولین بیت کوین ETF در ۲۸تاریخ فوریه توسط کمیسیون ارز و اوراق بهادار (SEC)، ناظر اوراق بهادار ایالات متحده، به سر می‌برند. این احساس سبب افزایش قیمت بیت کوین به بالاتر از کمترین حد خود یعنی ۳ هزار دلار گردید.

اما، در رویدادی غیر منتظره، ون اک بعنوان شرکتی که در جستجوی اخذ تاییدیه SEC جهت تجارت بیت کوین ETF در بورس CBOE بود، از درخواست خود در روز چهارشنبه صرف نظر نمود.

به ‌‌‌‌‌گفته ون اک، در حال حاضر تعطیلی بخشی از دولت امریکا، دلیل صرف نظر این شرکت از پرونده بیت کوین ETF بوده ‌است. گفتنی است SEC دو بار در سال ۲۰۱۸ تصمیم گیری در مورد پرونده ون اک را به تعویق انداخته بود. پیش از آن، کمیسیون نهم این سازمان درخواست ETF مبنی بر نگرانیهای مربوط به تحریک بازار بیت کوین را رد کرده بود. حال این کمیسیون با تعدیل ۹۰ درصد از کارکنانش، دلایل بیشتری جهت به تعویق انداختن و یا رد پرونده ون اک را در اختیار دارد.

«جان ون اک» رییس اجرایی شرکت ون اک در گفتگو با شبکه خبری  CNBC اعلام کرد که، SEC تحت تاثیر تعطیلی دولت قرار گرفته است… با SEC در مورد موارد مربوط به بیت کوین، توقیف، تحریک بازار، قیمتها و هر چه نیاز به توقف دارد، وارد بحث شدیم. بنابراین بجای فرار یا عملی مشابه، از در خواست صرف نظر کردیم و زمانیکه SEC مجددا شروع به کار کند، تشکیل پرونده داده و یا وارد بحث خواهیم شد.

به عقیده «جیک چروینسکی»، از معتقدین ارزهای دیجیتال و کارشناس قوانین اوراق بهادار در دولت امریکا، شرکت ون اک دلایل بسیاری جهت صرف نظر نمودن از درخواست بیت کوین ETF در دست داشته است. به گفته وی، این شرکت آمریکایی  معتقد است که درخواست آنها به احتمال زیاد توسط SEC مردود اعلام خواهد شد. و تمایلی به دریافت بازخورد منفی بیشتر در خصوص محصولات ارز دیجیتال را ندارد.

چیک چروینسکی معتقد است انتشار بیت کوین ETF در سه ماهه نخست  ۲۰۱۹ منتفی خواهد بود.

تاخیر، بهتر از عدم پذیرش

گفته می‌شود این اظهارات «چروینسکی» از نگرانی‌های قبلی SEC در مورد بازار مالی بیت کوین نشات می‌گیرد. ناظر SEC تصریح نموده بود تا زمانیکه متقاضی، عدم تحریک قیمت در بازارهای خرد زیرزمینی را تضمین نکند، بیت کوین ETF را تایید نخواهد نمود.

به گفته «متی گرین اسپن» ، تحلیلگر ارشد بازار در eToro، این پیشنهاد شانس موفقیت بسیار کمی داشت. در همین حال ،«جی کلیتون »رئیس SEC نیز اظهار داشت که بازار بیت کوین هنوز به بلوغ کافی جهت انتشار ETF نرسیده است.

در حالیکه تعطیلی دولت فشار بیشتری بر روند بیت کوین ETF می‌گذارد، ون اک تصمیم درستی جهت تشکیل پرونده در آینده را اتخاذ نموده است. این شرکت به این نتیجه رسیده است که توان متعاقد نمودن ناظر را تا قبل از موعد نهایی ندارد. این تعطیلی به نظر، بهترین بهانه را به ون اک جهت به تعویق انداختن داوطلبانه آغاز انتشار ETF خود داد.

دستکم، تجار خردی که علیرغم اهمیت حیاتی خبر بازار مبادلات بیت کوین، به آن واکنشی نشان ندادند را قانع نمود. قیمت BTC/USD پس از اعلان این خبر بین ۳,۵۰۰ دلار تا نزدیک ۳,۶۰۰ دلار در نوسان بود.

این امر نشان دهنده امید سرمایه گذاران برای محصول بیت‌کوین ETF در سه ماهه نخست سال  ۲۰۱۹به حساب می‌‌آمد.

«گرین اسپن» معتقد است پاسخ بی اشتیاق بازار به این خبر نشانه واضحی است که سرمایه گذاران دریافته اند بازار ارز دیجیتال به هیچ دولت یا سازمان مالی وابسته نبوده و هیچ محصول و یا خدماتی قادر به شکستن و یا ساختن بیت کوین نمی‌باشد.