video thumb

درخواست حمایت مالی از طریق بیت‌ کوین توسط حماس

لیست عناوین این مطلب

حماس که شامل بخش خدمات اجتماعی دعوه (Dawah) و جناح آزادی طلب «گردان عز الدين القسام» می‌باشد، عمدتا توسط کشور‌های استکباری غربی و سازمان‌های بین‌المللی، از جمله دولت ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا که خود حامی تروریست های واقعی مثل داعش هستند، به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی می‌شود. با این حال، روسیه، ترکیه و چین از جمله‌ قدرت‌های بزرگ جهان هستند که معتقدند این گروه اسلامی یک نهاد تروریستی نمی باشد.

اخیرا چنین به نظر می رسد که گروه سیاسی نظامی فلسطینی حماس در حال استفاده از صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس برای دریافت کمک های مالی باشد. همچنین گفتنی است که سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به شدت از این تصمیم حماس ابراز نگرانی کرده اند.

در اوایل این هفته، Whitestream، شرکت تحلیلی بلاک چین اسرائیل، چندین آدرس کیف پول بیت کوین را که در شبکه های اجتماعی دیجیتال رسمی حماس منتشر شده بود و از خیرین درخواست شده بود تا کمک‌های مالی خود را با استفاده از رمزارز بیت‌کوین برای آنها ارسال نمایند، شناسایی کرد.

اولین درخواست برای اهدای کمک های مالی از طریق بیت کوین در حمایت از مقاومت در تاریخ ۳۱ ژانویه توسط کانال تلگرامی ابو عبیده (Abu Obeida)، سخنگوی شاخه نظامی حماس، صادر شد.

همانطور که روزنامه اسرائیلی Globes گزارش داد، این کیف پول ها شامل یک حساب کاربری کوین بیس بودند.

اگرچه کوین بیس نپذیرفت که آدرس مورد نظر از این شرکت تراکنش انجام داده است، Whitestream به کوین بیس عنوان کرد که این حساب حتی ۴۸ ساعت پس از اینکه شناسایی شده و در رسانه ها نیز گزارش شده است، هنوز هم تراکنش دریافت می کرده است.

Itsik Levy، موسس و مدیرعامل شرکت Whitestream، در گفتگو با کوین دسک (CoinDesk) عنوان کرد که بر اساس اطلاعات ورودی مشترک، می‌توانیم بگوییم که تراکنش های بلاک چین حماس از طریق آدرس هایی که در کیف پول های شرکت کوین بیس فعال هستند، امضا شده است.

با اضافه کردن مبلغ این حساب به دو آدرس بیت کوین دیگر، شرکت Whitestream عنوان کرد کل مبلغی که توسط کمپین حمایت مالی حماس جمع‌آوری شده کمتر از ۴۰۰۰ دلار در بیت کوین می باشد.

Levy ادامه داد: حماس برای دریافت وجوه از قطر با دولت اسرائیل در حال جدال است. وی افزود: ما شنیده ایم که دیگر سازمان های افراطی اسلامی نیز طی چند سال گذشته همین کار را انجام داده اند و اکنون حماس نیز همین کار را انجام می دهد. وی افزود: این کمپین همچنان فعال است و این تازه شروع ماجراست.

فعالیت جانبی

مطالعات متعدد از جمله گزارش سال ۲۰۱۸ توسط بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی است که استفاده از ارزهای دیجیتال در میان گروه های جهادی هنوز هم یک فعالیت جانبی است.

Itsik Levy، یکی از بنیانگذاران Whitestream، در گفتگو با Globes عنوان کرد که تنها ۲ درصد از تراکنش های بیت کوین که توسط این شرکت شناسایی شده بود به فعالیت های تروریستی یا جنایی مرتبط بوده است.

سخنگوی حماس پس از آخرین درخواست برای اهدای بیت کوین در روز ۲ فوریه، دیگر هیچ گونه پیامی در گروه تلگرامی خود ارسال نکرده است. در همان روز، این آدرس بیت کوین به وسیله حساب کاربری جهانی حماس نیز توئیت شده بود.

درخواست حمایت مالی از طریق بیت کوین برای حماس احتمالا از دولت بحرین که رقیب جدی حماس می باشد الهام گرفته است، چراکه دولت بحرین حمایت های مالی خود را از طریق بیت کوین به میزان ۸۰۰۰ دلار تا ماه مارس افزایش داده است. اما به نظر می رسد که در میان طرفداران درباره ماهیت شفاف داده های بلاک چین، سردرگمی وجود دارد.

حسام الدجانی، روزنامه نگار فلسطینی در روز ۳۰ ژانویه در مصاحبه ای با تلویزیون القاعده که متعلق به حماس است، گفت: “افرادی که با استفاده از این ارز حمایت مالی خود را انجام می دهند، نمی توانند توسط هیچ سازمان امنیتی شناسایی شوند.”