video thumb

افزایش بدهی خریداران ارزهای دیجیتال به بانک‌های آمریکایی

در میان تمام بدهکاران بزرگ جهان، این تنها دولت ایالات متحده نیست که عنوان یکی از بزرگترین‌های این فهرست را در اخیتار دارد. گفته می‌شود کارت‌های اعتباری دارای بدهی در سال ۲۰۱۹ آن قدر زیاد شده که رکورد تازه‌ای را در بازار مالی جهان برای خود به ثبت رسانده است. با افزایش بدهی کارت‌های اعتباری از یک سو و ثبت یک رکود بزرگ اقتصادی از سوی دیگر، این سوال مطرح می‌شود که آیا سرمایه گذاران در صنعت ارزهای دیجیتال باید واقعا با کارت اعتباری خود اقدام به خرید بیت کوین کنند؟

آن دسته از کسانی که در زمان بازار گاوی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ اقدام به پر کردن حساب‌های خود از بیت کوین کردند، ممکن است این روزها با توجه به افت قیمت شدید و همچنین وجود نوسانات هر روزه در بیت کوین از این اقدام خود پشیمان شده باشند.

 

هر شهروند آمریکایی ۶۳۷۵ دلار بدهی دارد!

با کاهش قیمت شدید بیت کوین در بازارهای جهانی، به نظر می‌رسد کارت های اعتباری صادر شده از سوی بانک ها و موسسات اعتباری آمریکا، جان تازه گرفته و مجددا در کانون توجه شهروندان این کشور قرار گرفته‌اند. بر اساس آمارهای جدید منتشر شده، بدهی دارندگان کارت‌های اعتباری در آمریکا، سالانه دستکم ۳ درصد افزایش می‌یابد. این در حالیست که به طور متوسط، بدهی هر شهروند دارنده کارت‌های اعتباری، اکنون به رقم ۶۳۷۵ دلار افزایش یافته است.

خزانه فدرال آمریکا نیز حجم کل بدهی دارندگان کارت های اعتباری در این کشور را رقمی حدود ۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده که این رقم، رکوردی تاریخی در سیستم بانکداری و مالی ایالات متحده محسوب می‌شود.

البته اوضاع تمامی صادر کنندگان کارت‌های اعتباری هم چندان بد نیست. به عنوان مثال، مشتریان کارت اعتباری VantageScore طی یک دهه گذشته به بالاترین تعداد خود افزایش یافته که همین موضوع، نشان دهنده اقبال بیشتر مردم نسبت به استفاده از این نوع کارتها در آمریکا به حساب می‌آید.

ارزهای دیجیتال بلاک چین کریپتو

چرا نباید ارزهای دیجیتال را با کارت اعتباری خرید؟

علیرغم کاربرد ساده و مناسب کارت‌های اعتباری، سرمایه گذاران به اشتباه اقدام به خرید بیت کوین در سال ۲۰۱۷ یعنی در اوج رونق بازار گاوی ارزهای دیجیتال با استفاده از کارت‌های اعتباری خود کردند که همین موضوع منجر به ایجاد چرخه‌ای از فرآیندهای عظیم مالی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری آمریکا کرد.

به عنوان مثال، در همان زمان خبری در شبکه «ردیت» منتشر شد که یک فرد جوان دارنده کارت اعتباری اقدام به خرید ۲۰ هزار دلار ارز دیجیتال با استفاده از کارت خود کرده بود که بعدها با شکست بازار این ارزها به دردسر بزرگی افتاد. این فرد اقدام به خرید ۱۰ هزار دلار ارز دیجیتال ریپل کرده و ۱۰ هزار دلار دیگر را نیز برای خرید ارزهای دیجیتال دیگر هزینه کرده بود؛ کاری بسیار خطرناک و ریسکی بزرگ که در اوج رونق بازار گاوی انجام شد. وی حتی اعلام کرده که برای خرید بسیاری از این ارزهای خریداری شده اقدام به دریافت وام نیز کرده است.

این فرد جوان در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی گفت: من ارزها را از پایگاه مبادلات ارزی Coinbase و با استفاده از کارت اعتباری خودم خریدم. بعد از آن و هنگامی که ویزا کارت اعلام همکاری خود را با ارزهای دیجیتال اعلام کرد نیز اقدام به گرفتن وام برای خرید این ارزها کردم.

البته این ماجرا موضوع خارق العاده ای نیست و بسیاری از دارندگان کارت‌های اعتباری تاکنون اقدام به خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از این کارها کرده‌اند. این موضوع و انباشت بدهی های مشتریان این دسته از کارت‌ها به دلیل ارزان شدن قیمت ارزهای دیجیتال در بازار باعث شد تا بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری آمریکایی اقدام به انسداد بسیاری از این کارت‌ها و قابلیت خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از آنها کنند. موضوعی که منجر شد تا بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت ارزهای دیجیتال، صادر کنندگان کارت‌های اعتباری را متهم به ترسیدن از افزایش محبوبیت این درسته از ارزها در بازارهای مالی آمریکا کنند. البته باید گفت که صادر کنندگان کارت‌های اعتباری با این کار هم به منافع خود کمک کردند و هم بسیاری از مشتریان خود را خطر ورشکستگی نجات دادند.

باید توجه داشت که ریسک سرمایه گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال بسیار بالا بوده و در زمره سرمایه‌های خطر پذیر محسوب می‌شوند. در حقیقت خرید این دسته از ارزها نوعی قمار به حساب می‌آید که با این حساب استفاده از کارت‌های اعتباری برای انجام چنین قماری می‌تواند بسیار خطرناک باشد. میزان این خطر تا جایی است که بسیاری از ایالت‌های آمریکا، شهروندان خود را از خرید این دسته از ارزها منع کرده و خرید آنها را هم پایه خرید بلیط های بخت آزمایی می‌دانند.

آنچه مسلم است اینکه بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، هنوز تا نقطه‌ای که بتوان برای خرید آنها از کارتهای اعتباری استفاده کرد، فاصله زیادی دارند. بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ این نکته را به خوبی ثابت کرد؛ سالی که حتی بعضی ارزهای دیجیتال در آن با سقوط قیمت ۹۵درصدی مواجه شدند. این مساله تبدیل به فاجعه ای شد که در آن، بسیاری از سرمایه گذاران، پول‌های هنگفتی از دست داده و حتی ورشکسته شدند.

با اینکه هیچگاه به دارندگان کارت‌های اعتباری توصیه نمی‌شود که برای خرید ارزهای دیجیتال از کارت‌های اعتباری خود استفاده کنند، اما با این حال، در صورت برخورداری از مسئولیت پذیری کافی در خصوص حساب کارت‌های اعتباری خود می‌توانید از این کارت‌ها برای خرید ارزهای دیجیتال مانند هر کالای دیگر استفاده نمایید.

در هر صورت، اگر در تصمیم خود برای سرمایه گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال مصر هستید، باید متوجه خطرات موجود بر سر راه این نوع سرمایه گذاری از یک سو و بدهکاری به بانک‌ها و عواقب قانونی ناشی از بدهی حاصل از خرید بلا محل با استفاده از کارت‌های اعتباری آن از سوی دیگر باشید. امید به بازگشت ارزهای دیجیتال به بازار گاوی و پیش گرفتن روند افزایشی آنها در زمانی مشخص، نمی‌تواند استراتژی مناسبی برای سرمایه گذاری و پذیرش خطر خرید با استفاده از کارت‌های اعتباری باشد.

به نظر می‌رسد بهترین و ایمن ترین راه سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال، استفاده از دلار یا هر ارز نقد دیگر برای خرید این دسته از سرمایه‌های دیجیتال باشد تا در صورت کاهش قیمت بیت کوین و یا هر ارز دیگر، گرفتار بدهی‌های سنگین به بانک‌ها نشوید.