video thumb

سرقت ۵ میلیون دلار ارزهای دیجیتال در آمریکا با استفاده از «سوآپ سیم کارت»

دادستان منطقه‌ای منهتن آمریکا از شناسایی فردی در ارتباط با سرقت اطلاعات هویتی و دارایی‌های دیجیتال مالکین ارزهای دیجیتال در این ایالت با استفاده از روشی به نام سوآپ سیم کارت خبر داد.

بر اساس این گزارش، دادستان منهتن با انتشار بیانیه‌ای رسمی، نام فرد متهم را «داوسون بیکیز» معرفی کرده که تاکنون با استفاده از همین روش، بیش از ۵۰ قربانی را در دام خود گرفتار کرده و اقدام به سرقت اموال دیجیتال آنها نموده است. این جوان بیست ساله به ارتکاب سرقت اطلاعات هویتی، سرقت، طرح نقشه سرقت، و همچنین چند جرم دیگر متهم شده است.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی دادستانی مهتن در همین خصوص، این نخستین پرونده قضایی در خصوص جرمی به نام سوآپ سیم کارت بوده که در دادگاه فدرال این ایالت از آمریکا ثبت شده و در حال پیگیری می‌باشد.

جالب اینجا که با وجود ادعای شرکت اپل در خصوص امنیت بسیار بالای گوشی‌های آیفون، این سرقت از طریق ضعف موجود در سیستم ایمنی گوشی آیفون انجام شده و تمامی ۵۰ قربانی آن نیز مالکین آیفون بوده‌اند. گفته می‌شود این جوان بیست ساله توانسته به سادگی به حساب‌های کاربری ۱۸ تن از مال باختگان وارد شده و به اطلاعات بسیاری از این حساب‌های شخصی از جمله سرویس Gmail آنها دسترسی پیدا کند. وی حتی رمز ورود به این حساب‌های کاربری قربانیان را تغییر داده تا قربانیان نتوانند به حساب خود دسترسی پیدا کرده و از سرقت اطلاعاتشان با خبر شوند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دادستانی منهتن، متهم توانسته تا با ورود به حساب‌های کاربری قربانیان، حدود ۱۰ هزار دلار ارز دیجیتال را از تنها سه قربانی به سرقت ببرد. وی همچنین با تهدید یکی از کاربران، از وی طلب بیت کوین کرده است.

در همین حال، Cyrus R. Vance دادستان منهتن نیز در خحصوص رخداد این جرم جدید یعنی سوآپ سیم کارت هشدار داده و اعلام کرد: آنها می‌دانند شما چه می‌کنید، می‌توانند شما را پیدا کند و هر عمل مجرمانه مورد دلخواهشان را علیه شما انجام دهند. ( ارزهای دیجیتال )

وی همچنین از شرکت‌های ارائه دهندگان خدمات اینترنت بیسیم نیز خواست تا دقت نظر بیشتری بر روی این موضوع جدید و امنیت شبکه خود داشته باشند. Cyrus R. Vance خطاب به این دسته از شرکت‌ها گفت: از خواب بیدار شوید و چشمتان را رو به واقعیتی که به سادگی سیم کارت‌ها را به سرقت می‌برد باز کنید. پیش از به سرقت رفتن جمعی اطلاعات کاربران خود و کلاهبرداری از آنها،  اقداماتی جدید در خصوص جلوگیری از تکرار این وقایع اتخاذ کرده و هر چه سریعتر در بخش خدمات مشتریان خود اضافه کنید.

لازم به ذکر است سوآپ سیم کارتی روشی از سرقت است که در آن، سارق از ترافیک سلولی شبکه سیم کارت قربانی استفاده کرده و از آن طریق به گوشی تلفن همراه وی راه خواهد یافت. گفته می‌شود این روش عمدتا از طریق مهندسی اجتماعی صورت پذیرفته تا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مخابرات بیسیم را متقاعد کنند که باید حتما به سیم کارت قربانی دسترسی داشته باشند و از این طریق به اطلاعات داخل گوشی تلفن همراه وی دستبرد می‌زنند.

پس از دسترسی یافتن به شماره تلفن قربانی، سارق می‌تواند از روش شناسایی هویتی دو فاکتوری جهت دسترسی به حساب‌های کاربری دیجیتال قربانیان مانند اطلاعات مربوط به دارایی‌های دیجیتال وی استفاده کند.

رسانه‌های منهتن، رقم کلی به سرقت رفته از ۴۰ قربانی این سرقت را بیش از ۵ میلیون دلار اعلام کرده‌اند که همگی توسط این فرد بیست ساله به سرقت رفته است. وی به دلیل انجام این سرقت، دستکم ۱۰ سال به تحمل حبس محکوم خواهد شد. ( ارزهای دیجیتال )