video thumb

استقبال بزرگان «سیلیکون ولی» از سرمایه گذاری در بیت کوین

همانطور که می‌دانیم، بیت کوین در این ماه، سالگرد ۱۰ سالگی خود را جشن گرفت. اما این ارز دیجیتال همچنان با مسائلی همچون عدم امنیت کافی در مبادلات مالی، نوسان شدید قیمت و همینطور مشکلاتی فنی در بلاک چین خود رنج می‌برد. اوج مشکلات بیت کوین نیز احتمالا به افت بیش از ۸۰ درصدی قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد که منجر به ایجاد حرف و حدیث‌های گسترده در مورد این ارز دیجیتال شد.

اکنون یک دهه از ابداع بلاک چین بیت کوین توسط مخترع آن یعنی ساتوشی ناکاموتو می‌گذرد. وی در طرح اولیه بیت کوین، هدف از ایجاد این ارز دیجیتال را، ایجاد و توسعه ثروت برای مشتریان آن و همچنین از بین بردن نهادیه سیستم‌های مالی متمرکز مانند سیستم بانک‌ها و موسسات مالی – اعتباری عنوان کرده بود. اکنون با گذشت این مدت زمان، بیت کوین شانس تبدیل شدن به یکی از بزرگان «سیلیکون ولی» را در اختیار دارد. اگر شما فکر می‌کنید شرکت‌های بزرگ سیلیکون ولی مانند فیسبوک یا گوگل که جایگاه ویژه‌ای در ذهن مردم داشته و آنها بدون هیچ نگرانی در این شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، پس بیت کوین هم می‌تواند یکی دیگر از این شرکت‌ها تلقی شود.

«نوآم کوهن» در این خصوص می‌گوید: زمانی که من به عنوان یک روزنامه نگار در همان واپسین ماه های راه اندازی بیت‌کوین در این شرکت سرمایه گذاری کردم(یعنی زمانی که قیمت هر بیت کوین تنها ۱۷ دلار بود)، آن زمان رویای دستیابی به یک تجربه بزرگ را با بیت کوین در سر خود می‌پروراندم و بسیاری از نوابغ اقتصادی در حال سرمایه گذاری بر روی ارز دیجیتالی بودند که گفته می‌شد نمی توان آن را کپی کرد. گفته می‌شد هر کسی مالک سکه‌های دیجیتال خود است که اطلاعات آن در یک لجر مستحکم و غیر قابل پک شدن صبت شده است. هنوز طرفدار زیادی نداشت. من هم بعد از چند پرس و جو برای انجام سرمایه گذاری، نهایتا بیت کوین را انتخاب کردم. البته گزینه‌های دیگر من نیز یکی در ورماونت بود و دیگری در مجارستان که هر دو آنها هم کارگاه‌های بسیار سخت کوشی بودند. اما به نظرم بیت‌کوین از یک قدرت آنلاین و ابزرار همکاری مناسب برخوردار بود.

اما سوال اینجاست که آیا واقعا راهی برای کسب درآمد آن هم در گروهی که هیچ یک از آنها حاضر به مبادله ارز خود نبود، وجود داشت؟ البته پیش از این نیز، ویکی پدیا با طرفداران سفت و سخت خود وارد بازار شده بود که البته این شرکت، روش سرمایه گذاری خود و طرح‌های توسعه پنل خود را برای سرمایه گذاران کاملا شفاف سازی کرده بود.

وی افزود: با نگاهی به سال ۲۰۱۱ در می‌یابیم که در آن زمان، نشانه‌های نه چندانی مطلوبی در خصوص بیت‌کوین پدیدار شده بود. گوین اندرسون که رهبر نرم افزاری تیم بیت کوین به حساب می‌آید، به من گفت که سرمایه بازار به دست بیت کوین خواهد افتاد. اندرسون گفت که ارزش سکه‌های بیت‌کوین به مرور زمان چند برابر خواهد شد. اکنون اندیشه و تفکر وی به حقیقت پیوسته است (در آن زمان ارزش کل دارایی‌های بیت کوین به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسیده بود و چند سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷، این مقدار سرمایه به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد).

آن زمان برای بسیاری از مردم، پذیرش بیت‌کوین کاری عجیب و نا مفهوم بود. به عنوان مثال، شرکت الکترونیکی EFF تمامی پول‌های خود را که به صورت هدیه به بیت کوین اعطا کرده بود را از بیت کوین بیرون کشید و دلیل آن هم شکی بود که مدیران شرکت نسبت به قانونی بودن فعالیت های این ارز دیجیتال داشتند. در سال ۲۰۱۷ نیز جولیان آسانژ، مدیر عامل ویکی لیکس با انتشار پیامی توئیتری، به طعنه از دولت آمریکا تشکر کرد که زمینه کار را حتی برای هدیه دادن نقدی به بیت کوین رد سال ۲۰۱۰ نیز سخت کرده بود. وی همچنین در پیام خود تاکید کرد: همین کار دولت باعث شد تا ما در بیت کوین سرمایه گذاری کنیم و حدود ۵۰ هزار درصد سود کنیم.

در حقیقت می‌توان گفت که دو موضوع رو به رشد بودن بیت کوین و همچنین انجام مبادلات این ارز دیجیتال بدون نظارت دولت، منجر به رشد روز افزون این ارز دیجیتال در اوایل سال ۲۰۱۲ شد. یکی از کارشناسان حوزه بیت کوین معتقد است یکی از اصلی دلایل پیشرفت بیت کوین، استفاده کارتل‌های موارد مخدر از این ارز برای قاچاق و خرید و فروش مواد در منطقه جاده ابریشم بود؛ امکان انتقال سریع وجوه مالی بدون هیچگونه معطلی بهترین ویژگی بیت‌کوین برای آنها فراهم می‌کرد.

با تمامی این اوصاف، اکنون بزرگان سیلیکون ولی مانند Big VC در بیت کوین سرمایه گذاری کردند. حتی بزرگان تکنولوژی این منطقه مانند پیتر ثیل، کامرون و تایلر وینکلووس نیز از سرمایه گذاری خود در بیت‌کوین خبر داده‌اند.