video thumb

دستاورد فناوری‌های جدید ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۹ چیست

سال ۲۰۱۹ یک سال بزرگ برای ارزهای دیجیتال و بلاک چین است. یک دهه از تولد بیت کوین گذشته و در حالی که این ارز دیجیتال اصلی و بسیاری از رقبای آن در ده سال گذشته تکامل یافته‌اند، به رغم علاقه به دنیای امور مالی، صنعت و دولت، بیت کوین و بلاک چین به طور کلی شاهد پذیرش گسترده‌ای نبودند.

عدم پذیرش زیاد ممکن است به این معنی باشد که فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال دچار رکود می‌شود، اما سال ۲۰۱۹ طیفی از پیشرفت های فنی جدید را به ارمغان خواهد آورد. این در حالی است که پدیدآورندگان ارزهای دیجیتال به دنبال ایجاد ارزها و پلتفرم‌های مطمئن، قابل استفاده، مقیاس پذیر و قابل پذیرش هستند.

مقیاس بندی برای برخی از ارزها و عدم توسعه برای سایر آنها

در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ ارز دیجیتال وجود دارد، اما بعضی مفسران معتقدند که تنها درصد کمی از این‌ها به طور معناداری در سال ۲۰۱۹ تکامل خواهند یافت.

Jimmy Song، توسعه‌دهنده هسته بیت کوین در گفتگو با سایت Cryptonews.com عنوان کرد که با توسعه فناوری، شاهد این هستیم که ارزهای زیادی به سادگی به دلیل توسعه فنی به طور کامل متوقف می‌شوند و تعداد زیادی از پروژه ها از میدان خارج شده اند، تنها پروژه هایی که واقعا از لحاظ فنی جالب هستند، عبارتند از بیت کوین، اتریوم، مونرو، زدکش و دیکرید.

Song می افزاید که بیت کوین یکی از جالب ترین ارزهاست، زیرا دارای کاربر واقعی بوده و یک مورد اثبات شده برای ذخیره ارزش است، وی ادامه داد: پیش‌بینی می کنم که لایتنینگ با بروزرسانی سگویت جدید v1 که در طول یکی دو سال عرضه می شود، آسان تر و سریعتر خواهد شد. همچنین انتظار می رود که سرویس های بیشتری برای توسعه لایتنینگ و اکوسیستم های بیشتر ایجاد شود.

بر اساس گفته های Bryan Bishop، همکار توسعه دهنده هسته Bitcoin، مقیاس پذیری نیز توسط یک فناوری که در سال جاری گسترش می یابد، فعال خواهد شد. وی می گوید: برخی از توسعه دهندگان بر روی پیشنهاداتی برای امضاهای اسکنور (Schnorr)، متمرکز هستند که ممکن است میزان تراکنش ها را کاهش دهد.

امضاهای Schnorr با افزایش فشردگی امضاهای متعدد در فضای یک امضاء، مقیاس پذیری بیشتری را فراهم می کنند.

با این وجود، در حالی که ممکن است، موارد یاد شده این تصور را بوجود آورد که بیت کوین تنها ارز در حال توسعه در این سال است و ارزهای دیگر در حال برنامه ریزی برای بروزرسانی هستند. همانطور که در کنفرانس Devcon4 در اواخر ماه اکتبر اشاره شد، اتریوم در حال برنامه‌ریزی برای روی هاردفورک قسطنطنیه است، که کانال های “خارج از زنجیره” (off-chain) را معرفی می کند و بلاک چین خود را با مقیاس پذیری بیشتر ارائه می دهد.

ظهور پروتکل میمبل ویمبل (Mimblewimble)

یک راه حل فنی جدید که به بیت کوین محدود نخواهد شد، میمبل ویمبل (Mimblewimble) است. میمبل‌ ویمبل، پروتکلی است که شباهت زیادی به بلاک چین بیت کوین دارد و نامش را از طلسم‌های سری کتاب‌های هری‌ پاتر گرفته است. قابلیت‌های محرمانگی که از چندین فناوری‌ گرفته شده و برخی از آن‌ها تثبیت‌شده تر از بقیه پیاده‌سازی شده‌اند.

Bryan Bishop می گوید: ما قصد داریم شاهد ظهور mimblewimble باشیم که حفظ حریم خصوصی و قابلیت‌های محرمانگی را ارائه می دهد. میمبل‌ ویمبل با بهبود نمایی ویژگی‌های محرمانگی بیت کوین، در حال تبدیل شدن به یک پروتکل زنجیره جانبی جدی است.

اولین پیاده‌سازی بر روی میمبل ویمبل که بیم (Beam) نام داشت، در تاریخ ۳ ژانویه ارائه شد. هم‌اکنون نیز بیم قابل استخراج و در حال اجراست. این بدان معناست که هرکسی می‌تواند با پیوستن به شبکه از آن حمایت کند. هرچند لازمه این کار نیاز به سخت‌افزارهای مخصوص که شامل یک پردازنده گرافیک می‌شود و دانش فنی برای راه‌اندازی یک گره است.

میمبل‌ ویمبل این پتانسیل را دارد که هم هزینه‌ تراکنش‌ها و هم سایز بلاک چین را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد. در حالی که بلاک چین‌های دیگر نیاز دارند تا در طول زمان رشد کنند، مجموعه داده مورد نیاز میمبل‌ ویمبل احتیاجی به این ندارد و خود این اتفاق سبب حل مشکل مقیاس‌پذیری می‌گردد.

از نقطه‌ نظر تکنولوژیکی، میمبل‌ ویمبل یک پروتکل برتر با ویژگی‌های خیره‌کننده به نظر می‌رسد که می‌تواند آغازگر موج جدیدی از حرکت به سوی توسعه بلاک چین باشد و از این ویژگی ها برای رمزگذاری مجموع ارزهای دیجیتالی که به یک شخص دیگر ارسال می شوند، همچنین استفاده از CoinJoin، که یک پروتکل حفظ حریم خصوصی است و حریم خصوصی تراکنش بیت کوین را حفظ می کند، برای ترکیب تراکنش های مختلف با هم استفاده می کند.

این احتمال وجود دارد که راه اندازی میمبل‌ ویمبل برای سایر ارزها نیز در سال جاری گسترش پیدا کند، باید عنوان کرد که در ماه ژانویه علاوه بر بیم، گرین (Grin) نیز ارائه شد.

تمرکز بر ارائه

Steve Davies، رهبر PricewaterhouseCoopers در گفتگو با سایت Cryptonews.com عنوان کرد که فناوری بلاک چین به طور کلی با حرکت از ارزهای دیجیتال ، شاهد پیشرفت های قابل توجه است.

Davies می گوید: ما احتمالا شاهد دو روند عمده خواهیم بود: اولی، تکامل بیشتر پلتفرم هایی است که سریع‌تر و ایمن تر از گذشته هستند. سال گذشته پول های زیادی از طریق ICO به این ناحیه منتقل شده است. این مسئله می تواند منجر به کاربردهای جدید در برنامه های پرداخت شود که در گذشته حیاتی نبوده اند.

دوم اینکه، پس از تقلب بسیار در سال گذشته به خصوص در عرصه ارزهای دیجیتال، اکنون موقع آن است که همه صرفا بر روی ارائه ارزهای دیجیتال متمرکز شوند، مانند گواهی تولد در هند.

گواهی تولد در هند یک نمونه از کاربرد جدید بلاک چین است که دولت هند اولین گواهی را در ماه دسامبر، با استفاده از یک پلتفرم شناسایی که توسط Lynked.World ساخته شده بود و بر اساس بلاک چین اتریوم بود، صادر کرد. گفتنی است که این امر، بیشتر از اینکه به نحوه ایجاد بلاک چین اشاره داشته باشد به چگونگی بکارگیری توسعه در بلاک چین اشاره دارد. لازم به ذکر است که اختراعات اخیر به انواع جدیدی از راه حل ها و فناوری‌های بلاک چین اشاره دارند.

به عنوان مثال، در پایان سال گذشته، بانک مرکزی آمریکا از فناوری بلاک چین در خودپردازها بهره برد. شرکت IBM از فناوری مبتنی بر بلاک چین جهت ایجاد اعتماد به AR gaming (واقعیت افزوده) بهره برد. Xerox از سیستم مبتنی بر بلاک چین برای بررسی تغییرات پرونده های الکترونیکی استفاده کرد و شرکت اینتل یک روش جدید برای افزایش بهره وری انرژی در بیت کوین ماینینگ (و گواهی اثبات کار) ایجاد کرد.

پس، دلایل زیادی وجود دارد که اثبات کند، پیشرفت های تکنولوژیکی در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین در سال جاری به وجود خواهد آمد. همچنین، نیاز روزافزون به نتایج محسوس، احتمال بروز چنین پیشرفت‌هایی را در مقایسه با سال های گذشته افزایش می دهد.