video thumb

چالش های عمده اتریوم در سال ۲۰۱۹ و راه حل های آن

اگر سال ۲۰۱۷ را سال شکوفایی ارزهای دیجیتال قلمداد کنیم، سال ۲۰۱۸ سالی بود که جهان شروع به درک این پدیده نوین کرد. اکنون سوالی که ذهن افراد بسیاری را به خود مشغول کرده، این است که سال ۲۰۱۹ چه اتفاقاتی برای اتریوم و ارزهای دیجیتال به همراه خواهد داشت.

در طول سال ۲۰۱۸، قیمت اتریوم (Ethereum) بیش از ۸۰ درصد کاهش یافت و این ارز سال گذشته را در سومین جایگاه سایت مارکت کپ به پایان رساند. این پلتفرم قرارداد هوشمند در طول سال با مشکلات گوناگونی از زمان انتشار اولین کاسپر FFG (بسیاری عقیده دارند که گواهی اثبات سهام دارای ارزش پایین تری نسبت به گواهی اثبات کار می باشد)، تا شلوغی و ازدحام شبکه روبرو بود. ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم پذیرفت که اتریوم سقوط خواهد کرد، مگر اینکه چیزی به شدت تغییر کند.

با وجود این، کاهش قیمت اتریوم ادامه یافت و به پایین‌ترین قیمت سالانه خود یعنی حدود ۸۵ دلار رسید – پایین‌تر از ماه ژانویه در سال ۲۰۱۸، که قیمت آن ۱۴۴۸ دلار بود. بوترین نیز خودش مورد هجمه سوالات زیادی قرار گرفت، به خصوص از جانب سنت گرایان وال استریت مانند Nouriel Roubini. اتریوم به دلیل تعاملات مکرر بوترین با جامعه اغلب متمرکز در نظر گرفته می ‌شود، و همین امر باعث شد که وی به عنوان سرشناس ترین سرپرست پلتفرم شناخته شود. اگر چه بوترین عنوان کرد که برای رشد اتریوم دیگر در مجامع عمومی ظاهر نخواهد شد ولی از آنجایی که برخی پنداشتند که وی قصد دارد تا پروژه را به منظور پیشرفت آن ترک کند، وی به سرعت این مسئله را انکار کرد. در حالی که ۲۰۱۸ یک سال آشفته برای این ارز بود، آیا ۲۰۱۹ می تواند سال خوبی برای این ارز باشد؟

نمودار قیمت اتریوم

هارد فورک قسطنطنیه

اولین چیزی که در مسیر راه اتریوم جهت افزایش بازدهی این پلتفرم قرار داشت، هارد فورک قسطنطنیه (Constantinople) است که قرار بود در ۱۶ ژانویه اتفاق بیفتد، اما به تعویق افتاد. پس از گردهمایی یک ساعته در تاریخ ۱۸ ژانویه، تصمیم گرفته شد که بروزرسانی این ارز در تاریخ ۲۷ فوریه با رفع مشکل EIP صورت پذیرد. این بروزرسانی شامل ۵ طرح بروزرسانی پیشنهادی برای اتریوم (EIPs) بود، اما یکی از آنها به دلیل نگرانی‌های امنیتی حذف شد که باعث شد این بروزرسانی در اولین مرحله به تعویق بیفتد.

هارد فورک قسطنطنیه، یک بروزرسانی خلاف جهت است، به همین دلیل است که اتریوم باید یک هارد فورک را بپذیرد. همچنین، هارد فورک قسطنطنیه یک هارد فورک غیر قابل انکار است به این معنی که هیچ بحثی در مورد اینکه اتفاق می‌افتد یا خیر وجود ندارد. بر اساس گزارشات قبلی، هاردفورک قسطنطنیه یک به‌روزرسانی جامع در شبکه اتریوم می‌باشد که برای افزایش بهره‌وری شبکه طراحی شده است. از برنامه‌های قابل ملاحظه‌ای که در این هارد فورک اجرا خواهد شد، می‌توان به کاهش پاداش بلاک برای ماینرها و تغییراتی در ساز و کار اجماع شبکه اشاره کرد که باعث مقاومت ماینرهای اسیک در برابر اجرای آن شده است. به طور مشخص این هاردفورک، انتشار اتریوم را از ۳ ETH در هر بلاک به ۲ ETH در هر بلاک، ۳۳٪ کاهش می دهد و همچنین شامل چندین بروزرسانی دیگر نیز می شود.

اما در مورد کاسپر، شاردینگ، و پلاسما چطور؟

لازم به ذکر است که هیچ ارتباطی میان قسطنطنیه و تغییر جهت از سوی اثبات کار (PoW) به سمت اثبات سهام وجود ندارد، چراکه این هارد فورک با مسائل دیگری روبرو می‌باشد. با این حال، مسئله اثبات سهام یکی از مواردی است که به شدت مورد بحث قرار گرفته است، اما ویتالیک بوترین به شدت از تصمیمی حمایت می‌کند که در نهایت روش کار اتریوم را به سمت مکانیسم اجماع تغییر دهد.

برآورد شده است که اثبات سهام می تواند اتریوم را ایمن‌تر کند و به تیم اجازه می دهد که به راحتی مشکلات برخی از قابلیت های مقیاس پذیری را مورد توجه قرار دهند. کاسپر، راه‌حلی که است از طریق آن اتریوم به تدریج از سمت اثبات کار به سمت اثبات سهام می رود، و باید در سال جاری اولین لایه خود را منتشر کند، اگرچه تیم حاضر به ارائه اطلاعات دقیق‌تری برای این مسئله نیست.

Fabian Vogelsteller، توسعه‌دهنده اتریوم به سایت Cryptonews.com گفت: من انتظار دارم که کسپر (casper) امسال ظهور کند. این یک مسئله حساس برای تغییر اجماع اصلی یک شبکه ۲۰ میلیارد دلاری می باشد و این یک جهت کاملا درست است.

اما چالش بزرگ در مورد مقیاس پذیری چیست؟ این مسئله به یک واقعیت ساده می‌رسد: اتریوم در حال حاضر فقط حدود ۱۵ تراکنش در ثانیه پردازش می کند (تعداد تراکنش اتریوم در حال حاضر بیش از Bitcoin می باشد) اشکالاتی که در این مورد به چشم می خورد، به بهترین نحو در شلوغی شبکه نمایان است که اتریوم به واسطه CryptoKitties به نمایش گذاشته است. علاوه بر این، اتریوم دارای رقبایی جدی در میان پلتفرم های قرارداد هوشمند است که ادعا می کنند قادر به پردازش حجم تراکنش های بیشتری هستند. یکی از آنها نئو (NEO) است، که در مقاله سفید (گزارش معتبر) خود ادعا می کند که می تواند تا ۱۰،۰۰۰ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند.

همچنین، شاید مدرن‌ترین راه حل فنی برای مقیاس‌پذیری در حال حاضر، sharding است، که اتریوم با امید دستیابی به پردازش بالای ۱۰،۰۰۰ تراکنش در هر ثانیه بر روی آن کار می کند.

برخلاف بلاک چین اتریوم که در حال حاضر فعال است،sharding، گره های بلاک چین را به گروه های کوچک‌تر تقسیم می‌کند، که به نام “shards” شناخته می‌شوند. shardهای مختلف به جای تائید تراکنش های یکسان به صورت هم‌زمان، تراکنش های مختلف را تائید می‌کنند. در نتیجه تعداد تراکنش هایی که می تواند در هر ثانیه پردازش شود، افزایش می‌یابد.

به عبارت دیگر، زنجیره اصلی Ethereum به زنجیره های جداگانه تقسیم می شود که به یکدیگر و به بلاک اصلی متصل می شوند . هدف از قطعه کردن فراهم کردن پردازش موازی تراکنش هاست. هر گره می تواند قطعه ی خود را جداگانه پردازش کند، در حالی که مابقی گره ها به صورت موازی کار کنند که سبب افزایش پهنای باند شبکه و سرعت انتقال می‌شود. دراین حالت، مسئله مقیاس حل می شود.

نمودار تراکنش اتریوم

پلاسما یک راه حل مقیاس دیگر برای اتریوم است که بسیاری به دنبال آن هستند، پلاسما، با دو مورد قبلی متفاوت است، یعنی راه حلی است که از زنجیره جداست و شبیه به شبکه لایتنینگ بیت کوین می‌باشد. پلاسما یک تکنیک برای انجام تراکنش های غیر زنجیره ای است، در حالی که به زیرساخت‌های بلاک چین اتریوم به منظور پایش امنیت خود متکی است.

پلاسما اجازه می دهد تا بلاک چین های فرزند (child Blockchain) به بلاک چین اتریوم اصلی متصل شوند. این زنجیره های فرزند نیز می توانند زنجیره های فرزند خود را ایجاد کنند که به این ترتیب می توانند مجموعه دیگری از زنجیره های فرزند خود را داشته باشند. بنابراین پلاسما اساسا در بستری از بلاک چین اصلی شاخه‌های مختلفی از آن را تولید می‌کند.

اهمیت پلاسما نباید به این دلیل که یک راه حل غیر زنجیره ای است، فراموش شود.

اتریوم پلاسما، راه‌حلی نوین در شبکه اتریوم است که به این بلاک چین امکان می‌دهد تا تراکنش‌های بسیار بیشتری را در واحد ثانیه به اتمام برساند. درست مانند لایتنینگ بیت کوین، پلاسما نیز تراکنش‌ها را به‌صورت «خارج از زنجیره» (Off-Chain) انجام می‌دهد و از شبکه بلاک چین اتریوم به برای تأمین امنیت تراکنش‌ها بهره می‌برد.

Lan Filipic، مدیر ارشد عملیاتی Sugi Card در گفتگو با سایت Cryptonews.com عنوان کرد که شخصا، از راه حل هایی که در بلاک چین های مختلف مانند لایتنینگ و پلاسما، مقیاس پذیری، سرعت و قیمت تراکنش را می‌پردازند، راضی هستم. آنچه که هنوز بررسی نشده، این است که چه نوع تاثیر گسترده ای خواهند داشت.

آیا مقررات ICO می تواند اتریوم را تخریب می کند؟

اتریوم بیشترین محبوبیت خود را مدیون این واقعیت است که می تواند عرضه اولیه سکه (ICO) را در اختیار داشته باشد؛ در این صورت بلاک چین اتریوم می‌تواند به منظور ایجاد توکن های مختلف برای پروژه هایی مورد استفاده قرار گیرد که این پروژه ها قبل از اینکه بتوانند بلاک چین های خود را توسعه دهند، نیاز به جمع آوری سکه دارند. با این حال، بررسی دقیق فضا، به ویژه توسط مقاماتی مانند شورای امنیت ایالات متحده (SEC) و کمیسیون اوراق بهادار می تواند پیشرفت اتریوم را مختل کند.

فیلیپیک معتقد است که افزایش بودجه برای پروژه شما ممکن است همانند گذشته بدون نیاز به اتریوم انجام شود. امروزه راه های بسیاری برای اداره کمپین سرمایه‌گذاری جمعی ارزهای دیجیتال وجود دارد. اکثر این راه ها در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نیز در دسترس بودند. بنابراین، من انتظار دارم که با گذشت زمان، میزان موفقیت کمپین‌های ICO برای همگام سازی با کمپین های سنتی kickstarter افزایش یابد. بدین ترتیب این مسئله که پروژه، دلار را قبول می‌کند یا اتریوم، بی اهمیت خواهد بود. وی افزود: این پروژه است که موفقیت را تعیین می کند نه ارزی که مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از شبکه اتریوم

با این وجود، مقررات سخت تر ممکن است برای پروژه های آتی خوب باشد.

وضوح بیشتر مقررات برای ارزهای دیجیتال، به ویژه ICO، کمک می‌کند تا میزان کیفیت پروژه ها بالا رود و در عین حال، راه را برای رسیدن به اهداف مالی پروژه آسان‌تر می‌کند. ما انتظار داریم که تعداد توکن های ارائه شده برای سرمایه گذاران کاهش یابد و توکن های امنیتی پیشنهاد شود. این مسئله نه تنها حمایت های بهتری از سرمایه گذاران ارائه می دهد، بلکه برای صادر کنندگان توکن نیز بهتر است. Juan M. Villaverde، رهبر تیم Weiss Cryptocurrency Ratings، توضیح می دهد که تعداد کمی وجود دارند که می خواهند ارزهای دیجیتال را برای مشاغلی که نیازی به آن ندارند، به کار بگیرند.

طبق گفته  Vogelsteller ممکن است یک حد وسط نیز وجود داشته باشد.

ICO ها به احتمال زیاد به علت سادگی استاندارد (ERC20 استاندارد ERC20 در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ توسط Fabian Vogelsteller پیشنهاد شد) که به هر پروژه‌ای اجازه صدور توکن های خود را می‌دهد، نقش مهمی در افزایش قیمت سال ۲۰۱۷ داشتند. وی افزود: تنظیم کنندگان قوانین تمایل دارند واکنش نشان دهند، اما آنها دانشی ندارند تا بتوانند تصمیمات درستی اتخاذ کنند. بنابراین من فکر می کنم، مهم است که ما به عنوان یک جامعه نشان دهیم که می توانیم بر روی زنجیره بهتر از روی کاغذ نظم داشته باشیم. به همین دلیل من عرضه اولیه سکه برگشت پذیر (RICO) را به منظور نشان دادن اینکه ما می توانیم امنیت را برای سرمایه گذاران به وسیله طرحی ایجاد کنیم، پیشنهاد کردم.

Dapps ممکن است اتریوم را نجات دهد

Marshall Hayner، مدیر اجرایی برنامه پرداخت همتا به همتا عنوان کرد: مقیاس‌پذیری یک مسئله بزرگ است که باید قبل از اینکه اتریوم مبتنی بر Dapps بتوانند پذیرش گسترده‌ای به دست آورد، مورد توجه قرار گیرد و امکانات آنها نباید دست کم گرفته شود. “شخصا، از دیدن ظهور اولین dapps قابل استفاده به خصوص Kyber، Golem و Dai هیجان زده هستم. وی گفت: به عنوان یک کارآفرین در عرصه فناوری در حال ظهور، از دیدن برنامه های در حال رشد مانند فناوری هوش مصنوعی و ماشین های یادگیری و نحوه تاثیر آن بر تجربه کاربران، هیجان زده هستم.

به دلیل فعالیت سخت BUIDLers (شامل توسعه دهندگان، مهندسان، متخصصان امنیتی و کارآفرینان) می باشد که با وجود اجزای سازنده و استانداردهای پایدار، چشم‌انداز توسعه در حال حاضر از عناصری پر شده است که می تواند به یک برنامه قدرتمند غیر متمرکز متصل شود، در حالی که قبلا چنین نبود. این عناصر عبارتند از مرورگرها، توکن ها، کیف پول، پروتکل های مبادله، تغذیه داده ها، بازارها، پروتکل های اینترنت اشیاء، ثبت‌نام ها، خدمات نام ها، توافق نامه های قانونی که به طور خودکار اجرا می شود، و همه عملکردهای پشت تجربه یک کاربر. Andrew Keys، بنیانگذار ConsenSys Capital، که یک شرکت تابعه از شرکت Consensys و یک شرکت فناوری بلاک چین است، می گوید که ما این هم‌افزایی را در چند سال اخیر و در سال ۲۰۱۹ شاهد خواهیم بود.

وی ادامه می دهد: علاوه بر این، در سال ۲۰۱۹ مشاهده خواهیم کرد که طرح های جدا با هم هماهنگ خواهند شد و  سهام یکپارچه شده برای ورتیکال های صنعتی بر پایه اتریوم ایجاد می شوند. فین تک (صنعتی در فضای اقتصادی است و به کمپانی‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند تا خدمات مالی را کارآمدتر کنند.) می تواند یک سهام یکپارچه ایجاد کند و راهی برای ایجاد قابلیت همکاری بین پلت فرم های بلاک چین و شبکه های تجاری بوجود می آورد. شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی عموما استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خودشان را در سیستم‌های مالی جا بیندازند و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند.

اتریوم

ConsenSys معتقد است که پذیرش این مسئله، قریب الوقوع است

Keys عنوان کرد: خدمات مالی غیر متمرکز در حال حاضر بر روی اتریوم بدون اجازه فعالیت می کند و ما افزایش ۱۰ برابری کاربران را مشاهده می کنیم، اما dapps به یک رابط کاربری بهتر برای گسترده شدن نیاز دارد و این چیزی است که در سال ۲۰۱۹ باید اتفاق افتد:

در حالی که توسعه اکوسیستم اتریوم در سال ۲۰۱۸ بر روی عناصر تحت hood (تجربه کاربرانی که به طور صحیح به dapps متصل بوده اند) متمرکز شده بود.

وی توضیح می دهد: در سال ۲۰۱۹ با طراحی بهتر و یکپارچه سازی کامل، نسل بعدی dapps به طور کامل در مورد تجربه کاربران خواهد بود یا اینکه کلا کنار گذاشته می‌شود. dapps می تواند به کوین بیس که اولین صرافی قابل اطمینان برای کاربران در پرداخت برای ارزهای دیجیتال در فناوری بلاک چین است، دسترسی پیدا کند.

Vogelsteller همچنین با این باور موافق است که سال ۲۰۱۹، سال پذیرش جهانی واقعی خواهد بود، زیرا در حال حاضر ما شاهد آن هستیم که صنایع شروع به استفاده از بلاک چین عمومی می کنند.”

اتریوم و روند ماکرو

Keys معتقد است که موقعیت فعلی در دنیای سرمایه‌گذاری سنتی و سیاست جهانی سرمایه‌گذاران را به سمت ارزهای دیجیتال سوق می‌دهد. در زمان افزایش بلاتکلیفی، کالاهای کمیاب اغلب به عنوان یک پناهگاه ایمن در نظر گرفته می‌شوند. به همین دلیل است که Ray Dalio، بنیانگذار Bridgewater، صندوق معروف «All Weather» را به منظور نگهداری از ۷٫۵٪ کالا و ۷٫۵٪ طلا ساخت تا در در برابر نوسانات بازار و خطرات دوره ای سهام یا اوراق قرضه جلوگیری کند. وی توضیح می دهد که با وجود افزایش نرخ بهره بانکی مرکزی، منحنی بازده معکوس، توئیت هایی از رئیس جمهور آمریکا در رابطه با یک جنگ تجاری با چین و ترس از اینکه این چرخه رشد ده‌ساله ممکن است که نهایتا پس از یک رکود بزرگ آرام شود، سال ۲۰۱۸ قطعا سال متزلزلی بود.

طبق گفته مجله وال استریت، در ماه نوامبر، ۹۰٪ از ۷۰ نوع دارایی ها که توسط بانک Deutsche ردیابی شده بود مجموع درآمد منفی را برای سال دریافت کردند. این آمار در مقایسه با سال ۲۰۱۷ است که تنها ۱٪ از دارایی ها بازدهی منفی را دریافت کردند. در دنیا، شاخص های بازار سهام، سال ۲۰۱۸ را با بدترین عملکرد سالیانه خود که با بحران مالی همراه بود، به پایان رساندند.

در طول این چرخه، که بسیاری از رکود اقتصادی قریب الوقوع ایالات متحده، می ترسند، من امیدوارم که علاقه به ارزهای دیجیتال به عنوان یک تکنولوژی اساسی برای موج جدید نوآوری، افزایش یابد. یک دیدگاه مخالف می تواند این باشد که در یک دولت جهانی بی خطر، سرمایه گذاران نیز می‌توانند از دارایی‌های دیجیتال به دلیل نوساناتشان، استفاده کنند. “