video thumb

نگاهی به ۳ پیش‌بینی آینده بازار ارزهای دیجیتال

همانطور که قوانین در رابطه با ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد اطمینان سرمایه گذاران نیز در این عرصه‌ها بیشتر می‌شود. حالا بیش از یک دهه از ورود ارزهای دیجیتال می‌گذرد و این ارزها در بخش اقتصادی جای خود را باز کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این ارزها اعتماد مردم را به خود جلب کرده‌اند و علاوه بر اینکه برای مردم جالب هستند بر روی جنبه‌های عمومی زندگی آنها از جمله کارآفرینی نیز تأثیر داشتند.

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس: استفاده از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین مربوط به آنها برای کار با سیستم‌های موجود چالش‌های را هم به دنبال داشته است. یک مثال جدید که در مورد کمپانی فناوری استرایپ Stripe است که هنگام استفاده از فناوری بیت کوین در پرداخت‌های خود دچار مشکل شد. و متأسفانه نتیجه آن موفقیت آمیز نبود. مشخص شد که سرعت کم در انجام تراکنش‌ها به وسیله بیت کوین باعث شده است که مشتریان کمتر تمایل به استفاده از سرویس‌های آنها را داشته باشند. تام کارلو Tom Karlo مدیر پروژه استرایپ در یک پست وبلاگی در ژانویه امسال گفت که مشتریان علت سرعت پایین تأیید، هزینه بالا و نوسان ارزش ارز دیجیتال از استفاده از گزینه ارز دیجیتال خودداری می‌کردند.

در واقع ارز دیجیتال به طور کلی شکست‌های را هم در پی داشته است. با وجود این ناکارآمدی‌ها بسیاری از افراد هنوز هم اعتقاد دارند که این ارزها دارای آینده روشنی هستند. برای مثال کوین مارکو Kevin Murcko مدیرعامل کوین مترو CoinMetro اعلام کرد که به اعتقاد او ارزهای دیجیتال هنوز هم در حال پیشرفت هستند و در آینده در فضای ارز دیجیتال بیشتر قرار خواهیم گرفت. مارکو می‌گوید: «صنعت ارز دیجیتال و بلاک چین هنوز در حال گسترش است. برای مثال به قیمت بیت کوین نگاه کنید پیشرفت آن با آنچه در یک دهه گذشته بوده است قابل مقایسه نیست. گذشته از تغییراتی که در ارزش آن به وجود آمده است در زمینه‌های دیگر نیز پیشرفت‌هایی داشته است. بازخوردهای زیادی در مورد حل مشکلات رشد، توسعه و نوآوری در این زمینه شاهد بوده‌ایم.» ارزهای دیجیتال فراز و نشیب‌های زیادی داشته است با این حال انواع جدید بازارهای ارزهای دیجیتال، توانسته به ما نشان دهد که در که در آینده چه انتظاری می‌توان از این ارزها داشت.

۱- ارزهای دیجیتال حمایت‌های بیشتری را از طرف سرمایه گذاران سازمانی دریافت خواهد کرد

هرچه دولت‌ها مقررات بیشتری را برای ارزهای دیجیتال در نظر بگیرند سرمایه‌گذاران احساس راحتی بیشتری برای قرار دادن سرمایه‌هایشان در این زمینه خواهند کرد.با مقررات بیشتر سازمان‌های سرمایه گذار نیز قادر خواهند بود راحت‌تر فعالیت کنند و اضطراب کمتری در مورد عدم اطمینان به بازار ارزهای دیجیتال داشته باشند. در واقع سرمایه گذاران بیشتری به ارزهای دیجیتال به عنوان و یک سرمایه‌گذاری بادوام نگاه می‌کنند زیرا عواید جالبی از آن داشته‌اند: در ماه دسامبر ۲۰۱۷ بیت کوین رکورد قیمت ۲۰ هزار دلار برای هر سکه دست یافت. با اینکه از آن زمان قیمت کاهش یافته است ولی متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش بیت کوین در واقع بالاتر از آنچه که در سال ۲۰۱۷ بود خواهد رفت. برای مثال، تیم دریپر Tim Draper یک میلیارد سرمایه گذار پیش بینی کرده است که بیت کوین به ارزشی معادل ۲۵۰ هزار دلار به ازای هر سکه در سال ۲۰۲۲ خواهد رسید. گرچه هرگونه تغییری در قیمت به صورت تدریجی اتفاق خواهد افتاد. در حالی که برخی از شرکت‌های سرمایه گذار در حال سرمایه‌گذاری در زمینه ارز دیجیتال هستند، بقیه به دقت بازار را زیر نظر گرفته‌اند. بنابراین معرفی و اجرای مقررات می‌تواند آنها را نیز به ورود به بازار ارزهای دیجیتال تشویق کند.

ارزهای دیجیتال ارز دیجیتال بلاک چین

۲- چرا مقررات برای ارزهای دیجیتال در حال تدوین است

کمبود امنیت یکی از بزرگترین مشکلات تاجران در این زمینه بوده است. در واقع یک تحقیق توسط اینکریبیت Encrybit بر روی پلتفرم رد و بدل ارزهای دیجیتال نشان داده است که ۴۰ درصد شرکت کنندگان به امنیت معامله به عنوان یکی از نگرانی‌های خود نگاه می‌کردند. بر اساس کمیسیون امنیت معاملات، ارزهای دیجیتال هنوز مقررات خاصی ندارد. این برخلاف پیش‌نویس قوانین مرسوم استفاده از ارزهای دیجیتال که توسط بانکهای مرکزی کشورهای مختلف وضع شده است، می‌باشد. گاهی هکرها و قانون‌شکنان سایبری از این عدم وجود مقررات در مورد ارزهای دیجیتال سوء استفاده کرده و به وسیله این ارزها به دادوستد می‌پردازند. با این حال تلاش‌هایی در دست انجام است تا مقررات بین‌المللی برای ارزهای دیجیتال فراهم شود. برای مثال در گردهمایی G20 در آرژانتین مقرراتی در این زمینه وضع شده است.

در گفتگویی که به تازگی در مورد آینده صنعت بلاک چین با احمد خاونکی یکی از مدیران شرکت اینگوت‌ کوین Ingotcoin داشته‌ام، خاونکی از قانون‌مدار کردن بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از مهمترین راه‌های به دست آوردن امنیت در این بازار یاد کرد. خاونکی گفت: «هنگامی که سعی می‌کنید روش جدید را وارد بازار کنید باید اول اعتماد مردم را نیز جلب نمایید. مردم به چیزی که آن را نمی‌شناسند و یا دوست ندارند اعتماد نمی‌کنند. بنابراین اطمینان از امنیت، عامل اصلی موفقیت در فناوری بلاک چین به شمار می‌رود.»

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب

۳- ارزهای دیجیتال همچنان فرّار باقی می‌مانند

با اینکه تلاش‌هایی در زمینه اطمینان بخشی در مورد ثبات بازار خرید و فروش ارز دیجیتال صورت گرفته است ولی همچنان هیچ گونه تلاشی برای توقف یا کاهش فراریت ارزهای دیجیتال انجام نشده و هنوز فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث می‌شود این ارزها فرار باشند. این فاکتورها عبارتند از: نداشتن ارزش ذاتی، دارا نبودن یک پشتوانه سرمایه رسمی، عدم وجود قوانین و فهرست‌های ثبت سفارش و دیگر فاکتورها. گرچه قوانین مرتبط با ارز و دیگر بازارها به کاهش فراریت کمک می‌کند، به تنهایی قادر نخواهد بود تفاوت فاحشی را در ذات فرار ارزهای دیجیتال ایجاد کند. ولی هر چه که ارزهای دیجیتال مشهورتر می‌شوند ما باید شاهد کاهش بیشتری در زمینه این فراریت باشیم. با اینکه ممکن است برخی افراد از این فراز و فرود در ارزش پول‌های دیجیتال به سودهایی دست یابند، نباید احتمال ورشکستگی ناگهانی را هم دست کم بگیریم. به طور خلاصه ارزهای دیجیتال هیچگاه فراریت خود را از دست نمی‌دهند. و این آن چیزی است که هر سرمایه‌گذاری باید آن را در ذهن خود داشته باشد.