video thumb

آموزش استفاده از کیف پول موبایل ارز دیجیتال دَش

در این ویدئو از سری ویدئوهای آموزشی ارزجو به سراغ کیف پول موبایل ارز دیجیتال دَش رفتیم که معرفی کوتاهی از این کیف پول خواهیم داشت. گفتنی است که ویدئوهای آموزشی ارزجو صرفا در راستای وظیفه اطلاع رسانی و آموزشی است و پیشنهادی برای استفاده یا عدم استفاده نداریم.

 

 

 

 

برای آشنایی بیشتر شما با موضوع کیف پول و همچنین راهنمایی کامل در مورد این دسته از موضوعات لطفا به مقاله زیر که قبلا در صدای ارزجو منتشر شده است توجه نمایید:

با توجه به تعدد کیف پول‌های الکترونیکی حاضر در بازار ارزهای الکترونیکی، ممکن است کاربران نسبت به انتخاب کیف پول مناسب خود شک کنند. اما نگران نباشید. در مطلب حاضر بر آن هستیم تا نحوه انتخاب کیف پول مناسب الکترونیکی را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

کیف پول الکترونیکی چیست؟

یک کیف پول الکترونیکی شباهت بسیار زیادی به کیف پول واقعی دارد که شما را قادر به نگهداری، دریافت و یا انتقال وجه موجود در حسابتان می‌کند. اگر بخواهیم کمی بیشتر در خصوص این کیف پول‌ها توضیح دهیم باید بگوییم که کیف پول الکترونیکی در حقیقت یک برنامه نرم افزاری است که کلیدهای ارز دیجیتال شخصی شما را در خود ذخیره می‌سازد و همچنین قابلیت تبادل مالی با سایر بلاک چین‌ها را دارد. بسیاری از انواع ارزهای دیجیتال نیازمند استفاده از کیف پول الکترونیکی هستند. پس باید سعی کنید بهترین گزینه را از میان کیف پول‌های الکترونیکی موجود در بازار انتخاب نمایید.

ارز دیجیتال ارزهای دیجیتال بلاک چین

کیف پول الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟

حقیقت این است که اگر بخواهید با سکه‌های دیجیتال خود کار کنید، کیف پول الکترونیکی مهمترین محور کار شما به حساب می‌آید. بنابراین فهم چگونگی کارکرد این کیف پول‌ها و اینکه ساختار طراحی آنها برای نگهداری از پول‌های شما چگونه است، نکته بسیار مهمی است. در خصوص کیف پول‌های الکترونیکی سوء تفاهم‌های بسیار زیادی وجود دارند. یکی از آنها این است که فکر می‌کنند سکه‌های دیجیتال شما واقعا در این کیف‌ها نگهداری می‌شوند.

کیف پول‌های الکترونیکی برای نگهداری از کلیدهای شخصی ارزی شما استفاده می شوند که شباهت بسیار زیادی به پین کدهایی دارند که تنها شما از اطلاعات مربوط به آنها خبر دارید و نشان دهنده مالکیت شما نسبت به آن کلید است. این کلید به ارزهای شما متصل است. اما ازآنجایی که در سیستم ارزهای دیجیتال شما دارای دو کلید عمومی و خصوصی هستند، پس می‌توانید از کلید عمومی برای برای نقل و انتقال مالی استفاده کنید. یعنی چزی شبیه به همان کیف پول فیزیکی.

کلیدهای خصوصی و عمومی با استفاده از تعدادی بلاک چین مبادله می‌شوند و به کاربر اجازه می‌دهند تا بر تبادلات مالی و مانده حساب خود نظارت داشته و همچنین دیگر عملیات مالی خود را با استفاده از آن انجام دهد. برای انتقال ارز دیجیتال ابتدا لازم است مالکیت خود از آن ارز را سلب کنید و سپس آن را انتقال دهید.به خاطر داشته باشید که کلید شخصی موجود در کیف پول دیجیتال شما باید با کلید عمومی انطباق داشته باشد تا بتوانید نسبت به انتقال آن به شخص دیگر اقدام نمایید. در صورت وجود انطباق میان دو کلید، وجه مورد نظر از حساب فرستنده کم و به حساب شما افزوده خواهد شد.

امنیت کیف‌های دیجیتال چگونه تضمین خواهد شد؟

البته اغلب کیف پول‌های دیجیتال به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که بتوانند امنیت سرمایه شما را تضمین نمایند، در عین حال میزان امنیت به کار رفته در طراحی کیف پول‌های الکترونیکی با یکدیگر متفاوت است. بهترین راه حفظ امنیت سرمایه دیجیتال شما این است که همیشه آن مقدار اعتباری را که لازم دارید در یک کیف پول دیجیتال نگهداشته و از نگهداری تمامی سرمایه دیجیتال خود در یک کیف پول خودداری نمایید. همچنین می‌توانید از راه‌های دیگری همچون استفاده از هویت شناس گوگل و یا انکریپت کردن کیف پول دیجیتال و همچنین نطارت مداوم بر آن، بر لایه‌های امنیتی آن بیفزایید. همچنین می‌توانید از سیستم چند امضایی برای انجام نقل و انتقال مالی خود استفاده نمایید.

با تمامی این اوصاف، همواره به خاطر داشته باشید که کیف پول دیجیتال شما در فضای آنلاین کار می‌کند. پس همیشه یک نسخه پشتیبان از اطلاعات مربوط به کلیدهای خود تهیه کرده و آن را ذخیره نمایید. برای نگهداری این اطلاعات دستکم نیاز به یک حافظه سخت افزاری دارید که می‌تواند یک مموری کارت و یا یک CD باشد. با استفاده از این روش، هر اتفاقی هم که برای کیف پول دیجیتال شما رخ دهد، باز هم می‌توانید با استفاده از نسخه پشتیبان خود نسبت به بازیابی کلیدها و دیگر اطلاعات موجود در کیف خود اقدام نمایید. باز هم تاکید میکنیم که درست مانند کیف پول عادی، هیچگاه بیش از مقدار مورد نیاز اعتبار دیجیتال در کیف پول الکترونیکی خود نگه ندارید. اینها همگی به شما کمک می‌کنند تا ضریب امنیتی دارایی‌های دیجیتال خود را افزایش دهید.

سطح امنیت یک کیف پول دیجیتال نیز به نوع کیفی بستگی دارد که شما خریداری نموده‌اید. این کیف می‌تواند بر روی دسکتاپ، موبایل، کاغذ و یا یک دستگاه سخت افزاری ذخیره شود.

هر یک از شکل‌های کیف پول‌های دیجیتال آنلاین (کیف‌های گرم) می‌توانند مورد حملات هکرها قرار بگیرند. کیف‌های آفلاین اما مورد تهدید بسیار کمتری قرار دارند . این کیف‌ها به شبکه اینترنت متصل نبوده و در نتیجه برای تامین امنیت خود نیاز به فرد یا شرکت واسطه نخواهند داشت. با این حساب نباید زیاد روی کیف پول‌های آنلاین حساب باز کرد. چراکه شما همواره در مورد ارزهای دیجیتال باید حواستان به این نکته باشد که خطر همواره در کمین سرمایه دیجیتال شما است و می‌بایست از میزان این خطر کاست.

اما با این حال چندین راه مختلف برای حفظ امنیت کیف پول‌های آنلاین وجود دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • مطمئن شوید که در حال استفاده از یک نرم افزار به روز رسانی شده هستید
  • این کار شما را مطمئن می‌سازد که بتوانید به آخرین و به روز ترین تجهیزات امنیتی آن نرم افزار دسترسی دارید که همین موضوع، کار هکرها و سارقان ارزهای شما را تا حد خیلی زیادی سخت می‌کند. فراموش نکنید که نرم افزار نصب شده بر روی وسایل مختلف شما باید به روز باشند. مثلا اگر این نرم افزار را بر روی دسکتاپ، موبایل و یا تبلت خود دارید، باید تمامی آنها را همزمان به روز رسانی کنید.
  • از کیف پول الکترونیک خود نسخه پشتیبان تهیه کنید
  • باید خود را برای مواجهه با هرگونه مشکل احتمالی آماده نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که مقدار کمی در کیف پول نگهداری کرده و اکثر پول‌های خود را در یک محیط امن نگهداری می‌کنید. همچنین چندین بار از مطالب آن پشتیبان بگیرید. با این حساب اگر هر کدام از آنها هک شده یا به سرقت رفته باشد، می‌تواند بازیابی شود.
  • لایه‌های امنیتی کیف پول خود را افزایش دهید
  • اساسا هرچه تعداد لایه‌های امنیتی افزوده شده به کیف پول دیجیتال شما بیشتر باشد، امنیت کیف بالاتر خواهد رفت. حتما اطمینان حاصل کنید که از رمز عبور پیچیده و مقاوم برای کیف پول خود استفاده کرده‌اید. همچنین کیف پول خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که به هنگام برداشت اعتبار، نیاز به وارد کردن چند رمز عبور باشید.
  • به دنیال انتخاب کیف پولی باشید که سابقه خوبی داشته و همچنین از سیستم امنیتی شناسایی دو فاکتوری برخوردار باشد.
  • کیف پول‌هایی مانند Copay و یا Armory را انتخاب کنید که از سیستم امنیتی چند امضا بهره می‌برند.

آیا کیف پول‌ها با هم تفاوت دارند؟

باید گفت بله. کیف پول‌های الکترونیک زیادی در بازار موجود هستند که باید تحقیق کنید تا بهترین گزینه آن را انتخاب نمایید. برای این کار بهتر است از نظر کارشناسان و کسانی که بیشتر از شما در این کار تجربه دارند، استفاده نمایید. در ادامه انواع کیف‌های دیجیتال را به شما معرفی خواهیم کرد تا ببینید کدامیک از آنها گزینه مناسبی برای شما به حساب می‌آیند:

  • کیف‌های دیجیتال دسکتاپی:

این کیف‌ها را می‌توانید دانلود کرده و به راحتی بر روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود نصب نمایید. تنها ایراد کار این است که این کیف‌ها تنها در صورت وجود کامپیوتر در دسترس شما خواهند بود و به عنوان مثال نمی‌توان با استفاده از گوشی تلفن همراه به آنها متصل شد.

با این حال این نوع از کیف‌های پول الکترونیکی از بالاترین سطح امنیت برخوردار بوده و البته باید بدانید که این امنیت تا زمانی برقرار خواهد بود که اطلاعات کامپیوتر شما مورد حمله هکرها و یا ویروس‌ها قرار نگیرند؛ وگرنه کیف پول شما نیز از این حمله جان سالم به در نخواهد برد.

  • کیف های الکترونیکی آنلاین:

این کیف‌ها اطلاعات مربوط به کلیدهای شما را در حافظه ابری ذخیره می‌کنند تا بتوانید از هر کامپیوتر و یا دستگاه هوشمندی به آنها دسترسی داشته باشید. مزیت این گونه کیف‌ها در دسترس بودن آنها در هر نقطه و در هر زمان است.اما در هر صورت فضای حافظه ابری مورد استفاده شما توسط یک سرور مستقل از شما اداره می‌شود که این موضوع می‌تواند بزرگترین خطر ناشی از این فضای ابری باشد. البته احتمال حملات هکرها به این حافظه‌های ابری نیز وجود دارد.

  • کیف‌های الکترونیکی موبایلی:

این کیف‌ها همانطور که از نامشان نیز پیداست، کاملا ماهیت شخصی داشته و بر روی تلفن همراه شما نصب می‌شوند.به همین خاطر هم همیشه با شما خواهند بود. البته اگر شما به دنبال کیف‌هایی با ظرفیت بالا برای ذخیره اطلاعات کلیدهای خود هستید، قطعا این کیف‌ها گزینه مناسبی نخواهند بود. چراکه ظرفیت کیف‌های موبایلی بسیار محدودتر از کیف‌های دسکتاپی است.

  • کیف‌های سخت افزاری:

کیف‌های پولی سخت افزاری وسیله‌ای برای ذخیره سازی کلیدهای شخصی شما بر روی یک وسیله سخت افزاری به حساب می‌آیند. با استفاده از این کیف‌ها می‌توان تراکنش‌های مالی را به صورت آنلاین انجام داد. اما ذخیره سازی آنها تنها به صورت آفلاین انجام می‌شوند که این موضوع منجر به افزایش ضریب امنیتی کار می‌شود. این کیف‌ها با بسیاری از درگاه‌های موجود بر روی کامپیوتر و موبایل شما سازگار بوده و همچنین از بازه گسترده‌ای از کلیدهای ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. البته امکانات این نوع از کیف‌ها متغیر هستند و این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام یک از این کیف‌ها مناسب‌تر هستند.

انجام تراکنش‌های مالی با استفاده از کیف‌های سخت افزاری بسیار ساده است و کاربران به راحتی می‌توانند این سخت افزارها را به دستگاه‌های خود متصل نموده و به اینترنت وصل شوند و تراکنش‌های مد نظر خود را انجام دهند. البته برای دسترسی به محتوای این نوع از کیف پول‌ها باید پین کد تعریف شده برای آنها را وارد نمایید که همین امر منجر به افزایش ضریب امنیت آنها در برابر هک شدن و یا سرقت خواهد شد.

ازآنجاکه استفاده از این نوع از کیف پول‌های الکترونیکی بسیار ساده تر از سایر انواع کیف‌هاست، محبوبیت آنها هم بسیار بیشتر از بقیه است. همچنین این نوع از کیف‌ها اطلاعات مالی شما را همواره در حال آفلاین ذخیره می‌کنند که باعث افزایش قابل توجه ضریب امنیتی آنها خواهد شد.

همچنین این دسته از کیف‌ها برای آنهایی که هدفشان از خرید ارز دیجیتال، بیشتر کاری شبیه به پس انداز بوده و خرید عمده آنلاینی با آن نمی‌کنند بسیار مناسب است.

  • کیف پول دیجیتال کاغذی:

این نوع از کیف پول‌ها انتخاب بسیار محبوبی به حساب می‌آیند. دلیل این امر هم کاربری ساده آنها و همچنین سطح امنیتی قابل توجه این دسته از کیف‌ها است. اما لغت کیف پول کاغذی به دو مفهوم باز میگردد: اولین دلیل نامگذاری این کیف‌ها ماهیت چاپی کلیدهای خصوصی و عمومی نگهداری شده در این نوع از کیف پول‌ها بوده و دلیل دوم هم استفاده از نرم افزاری است که برای تامین امنیت کلیدهای پرینت شده از آن استفاده می‌شود.

کیف پول‌های کاغذی در میان بسیاری از انواع کیف‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و تراکنش آنها از طریق نرم افزاری انجام می‌شود که در حقیقت آدرس نوشته شده بر روی کیف کاغذی شما را می‌خواند.

یکی از مزایای این کیف‌ها وجود نسخه پرینت شده از کلیدهای شخصی و عمومی شماست که با این حساب تنها از طریق دزدیده شدن فیزیکی از بین خواهند رفت. وگرنه هیچ هکری نمی‌تواند آنها را هک کرده و مورد سرقت قرار دهد.

  • کیف پول‌های اینترنتی:

این کیف پول‌ها اطلاعات شما را در یک سرور نگهداری کرده و به شما اجازه می‌دهند تا به سادگی وارد حساب کاربری خود شده و به آنها دسترسی پیدا کنید. اگر به یکی از شرکت‌های ارائه دهنده این کیف‌های الکترونیکی به اندازه کافی اعتماد دارید، می‌توانید یک حساب کاربری بر روی سرور آنها ایجاد کنید و هر زمان بخواهید به حساب و ارزهای خود دسترسی داشته باشید.

چگونه یکی از این کیف‌ها را انتخاب کنم؟

شما باید با مراجعه به مطالب ذکر شده در بالا و انجام تحقیقات بیشتر، یکی از انواع کیف پول‌های الکترونیکی را انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که پیش از انتخاب یکی از این کیف‌ها باید چند سوال را از خود بپرسید تا مطمئن شوید کدامیک از کیف‌های مذکور، پاسخگوی نیاز شما خواهند بود:

  • آیا می‌خواهید همه به کیف پول شما دسترسی داشته باشند یا اینکه به دنبال انجام سرمایه گذاری بزرگتری بر روی ارزهای دیجیتال هستید؟
  • نحوه استفاده شما از ارزهای دیجیتال به چه شکلی خواهد بود؟
  • آیا در هر زمان نیازمند دسترسی داشتن به کیف پول خود هستید و یا اینکه در منزل از آن استفاده می‌کنید؟

پاسخگویی به این سوالات شما را در انتخاب کیف پول مناسب یاری خواهد کرد. البته هنوز چیزهایی هستند که شما باید برای کار با ارزهای دیجیتال همواره آنها را در ذهن داشته باشید:

  • امنیت:

حفظ امنیت سرمایه شما چیزی نیست که بتوان آن را ساده گرفت. برخی از کیف‌های دیجیتال امن تر از بقیه بوده و بنابراین برای انتخاب امن ترین آنها باید تحقیقات لازم را انجام دهید. چه امکاناتی برای شناسایی هویت نیاز دارید؟ آیا آن وب سایت امن است؟ اسم و رسم آن کیف پول برایتان مهم است؟ مطمئن شوید که پیش از انتخاب کیف پول مورد نظرتان به تمامی این سوالات امنیتی پاسخ داده‌اید.

  • ناشناس ماندن:

بسیاری از کیف‌های الکترونیکی این امکان را برای شما فراهم می‌آورند که در مبادلات خود کاملا ناشناس باشید و اگر این نکته برای شما مهم است، پس بهترین آنها از این منظر را انتخاب کنید.

  • تجربه کاربران:

همیشه نظرات و انتقادات کاربران کیف پول‌های مختلف را بخوانید. طبیعتا کیفی برای شما مناسبتر خواهد بود که کاربران  بیشترین حد رضایت را از کار با آن کیف داشته باشند. به عنوان مثال اگر شما مطمئن هستید که از گوشی تلفن همراهتان بیشتر از کامپیوتر منزل یا محل کار استفاده می‌کنید، پس به دنبال یک کیف پول موبایلی بگردید.

  • شهرت:

نکته آخر اینکه در مورد نام و آوازه کیف پول الکترونیکی مد نظرتان تحقیق کنید و کیفی انتخاب نکنید، مگر اینکه اعتماد کامل به آن داشته باشید که این اعتماد هم با در نظر گرفتن نظرات کاربران ایجاد می‌شود. البته مطالعه نظرات کاربران موجب می‌شود کمی هم با آنها آشنا شده و تجربیاتشان در مورد زوایای دیگر کیف پول‌ دیجیتال مورد استفاده آنها را نیز جویا شوید.