سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

نگرانی بزرگان تجاری جهان از ادامه بحران تجاری در جهان

موضوع بحران اقتصادی به یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران عامل شرکت‌های بزرگ بین المللی به ویژه در آسیا و آمریکای لاتین تبدیل شده است. به نظر می‌رسد رهبران تجاری آمریکا نیز نگرانی فزاینده‌ای در خصوص موضوع امنیت سایبری و رقابت در زمان رکود اقتصادی فراگیر در این کشور که بخش عمده‌ای از آن به ظهور جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن باز می‌گردد دارند.

بر اساس نتایج منتشر شده از تحقیق اخیر پژوهشکده و اطاق فکرغیر دولتی Conference Board در آمریکا، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ که در سطح جهانی مشغول به فعالیت هستند به شدت در خصوص تجارت و مساله بحران اقتصادی در جهان نگران هستند. این درحالیست که نگرانی اصلی مدیران عامل شرکت‌های تجاری آمریکایی نیز بیشتر به موضوع امنیت سایبری ناشی از رقابت‌های جدید تجاری با رقبای خارجی خود باز می‌گردد.

آیا شرکت‌های تجاری آمریکایی از رویه ترامپ حمایت می‌کنند؟

آیا به نظرتان ممکن است تعیین الویت‌های ذکر شده برای مدیران عامل شرکت‌های تجاری بزرگ جهان به دلیل قرار گرفتن این نگرانی‌ها در فهرست مد نظر دونالد ترامپ است؟ آیا آنها نگران رقابت موجود میان کشورهایی مانند چین هستند که ترامپ معتقد است به شکل عجیبی به دنبال برتری جستن در برابر آمریکا هستند، می‌باشند؟

اما باید بدانیم ترامپ تنها به دنبال رقابت تجاری نیست، بلکه از نظر وی کشورهای دیگر نیز به دنبال به چالش کشیدن ارزش‌ها، تاثیر گذاری و ثروت آمریکا هستند. اینها سخنان دونالد ترامپ در واشنگتن بود که در سال ۲۰۱۷ آنها را به زبان آورد.

وی در جریان برگزاری یک سخنرانی در همان تاریخ گفت: خوشمان بیاید یا نه، ما درگیر دوران جدیدی از رقابت شده‌ایم. موفقیت آمریکا هم از پیش تعیین شده نیست.

به احتمال زیاد، نا عادلانه قلمداد کردن ممتد نظام تجاری جهان از سوی آمریکا می‌تواند بر این روند تاثیر گذار باشد. همینطور، امنیت سایبری از جمله نگرانی‌هایی است که تا حدودی ترامپ معتقد است غول‌های بزرگ تکنولوژی جهان همچون شرکت هوآوی چین پشت آن بوده و به دنبال اعمال تهدید علیه امنیت آمریکا هستند.

متاسفانه، نتایج حاصل از گزارش موسسه Conference Board، شرکت‌های آمریکایی را از خرید تجهیزات از تولید کنندگان تجهیزات مخابراتی خارجی مانند هوآوی یا ZTE منع می‌کند. این توصیه ناشی از نگرانی‌های ناشی از سوء استفاده دولت چین از شرکت‌های مخابراتی این کشور برای انجام جاسوسی از دولت و نهادهای امنیتی آمریکا به نفع پکن است. در سال ۲۰۱۸، به مشتریان آمریکایی شرکت هوآوی هشدار داده شد که مراقب امنیت تلفن‌های هوشمند همراه خود باشند. همچنین استفاده از این گوشی‌ها توسط پرسنل ارتش آمریکا ممنوع اعلام شد.

مطمئنا، امنیت سایبری تاثیرات بزرگتر و پیچیده تر بیشتری نیز دارند. اما از آنجاکه دو کشور روسیه و چین بارها به دخالت در انتخابات آمریکا و دستبرد به سیستم‌های کامپیوتری این کشور متهم شده‌اند، این موضوعات همچنان از جذاب ترین تیترهای پر مخاطب رسانه‌ها در آمریکا به حساب می‌آیند. اما واقعا سوال اینجاست که آیا مدیران عامل شرکت‌های تجاری بزرگ جهان هم به  همین مقدار بر روی مسائلی همچون امنیت سایبری حساسیت دارند؟

مدیران تجاری آمریکایی، ساده تر از مدیران چینی و ژاپنی

بر اساس اطلاعات به دست آمده اخیر، انقباض اقتصادی چین مسلما بیشتر از آمریکا بوده است. اقتصاد ژاپن نیز در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ دستکم ۰٫۶ درصد انقباض داشته است. «جیمی دایمن» مدیر عامل هلدینک بزرگ سرمایه گذاری JP Morgan آمریکا نیز اخیرا اعلام کرده که افول اقتصادی اخیر در آمریکا می‌تواند رشد اقتصادی در این کشور را به صفر برساند.

حتی در دوران پیش از این، مثلا اواخر سال ۲۰۱۸ که بهره وری و رشد اقتصادی آمریکا در دوران اوج خود قرار داشت، شاهد وجود نوسان قیمت در بازار این کشور بوده‌ایم. حتی در اوایل سال ۲۰۱۸ نیز کارشناسان از وجود نشانه‌هایی سخن می‌گفتند که نشان دهنده پتانسیل پس زدن بازارهای جهان و آمریکا داشت. بنابراین، سوال اینجاست که چرا مدیران شرکت‌های تامین کننده سرمایه در جهان مانند دایمن در خصوص این نشانه‌ها کمتر از رقبا و شرکای بین المللی خود نگران هستند؟

آنچه مسلم است، ترامپ از وجود تهدید پس زدن تجاری و تاثیر چالش‌های تجاری و تعرفه‌ها بر روی اقتصاد آمریکا که به نظر می‌رسد قدرتمند تر از همیشه هم هست، غافل شده باشد. در دسامبر سال ۲۰۱۸، وی خزانه فدرال را به دلیل وجود نوسان در بازار آمریکا سرزنش کرد: تنها مشکل موجود در اقتصاد ما خزانه فدرال است. آنها هیچ مراقبتی از بازار نمی‌کنند.

اقتصاد آمریکا در صورت ادامه انقباض‌ها، به پای اقتصاد‌های آسیایی خواهد رسید. اما جالب اینجاست که پس زدن بازار یا تاثیر افول تجاری نگرانی بیشتری برای مدیران عامل شرکت‌های بزرگ تجاری آمریکایی ایجاد نکرده است.

بحران اقتصادی، بزرگترین تهدید در نگاه مدیران تجاری جهان

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه Conference Board، رهبران تجاری بزرگ ژاپن، چین و آمریکای لاتین، خطر بحران اقتصادی را بزرگترین تهدید علیه فعالیتهای تجاری خود قلمداد کرده و البته رهبران تجاری اروپایی از حیث میزان احساس این خطر در رتبه دوم قرار دارند. در نهایت، رهبران تجاری آمریکا نیز در رتبه سوم فهرست منتشر شده قرار گرفته‌اند.

موسسه مذکور این آمار را از میان ۸۰۰ مدیر عامل شرکت‌های تجاری بزرگ جهان و ۶۰۰ مدیر اجرایی در این سطح جمع آوری و آنالیز کرده است.  همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده سال گذشته از سوی همین موسسه، موضوع بحران اقتصادی، رتبه نوزدهم جدول نگرانی های مربوط به فعالیتهای تجاری در جهان را کسب کرده بود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location