video thumb

ناسا بر روی بلاک چین به منظور تأمین امنیت دیتای پرواز حساب باز کرده است

ناسا،  اداره کل ملی هوانوردی و فضا ایالات متحده در حال آزمایش سیستم بلاک چین برای ایجاد اطمینان از امنیت و حریم خصوصی در داده‌های پرواز هواپیماها است.

رونالد ریسمن (Ronald Reisman) که مهندس کامپیوتر فضایی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا (NASA Ames Research Center) است، مقاله‌ای را در روز دوشنبه هفته گذشته منتشر کرد و در آن عنوان کرد که شبکه‌های بلاک چین و قرارداد هوشمند می‌توانند به کاهش مشکلات امنیتی کمک کنند.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا (Federal Aviation Administration)، ایالات متحده را مجاز کرده است تا استفاده از یک سیستم نظارتی ای‌دی‌اس-بی (ADS-B) را از روز ۱ ژانویه ۲۰۲۰ آغاز کند که به طور عمومی هویت، موقعیت و دیگر اطلاعات هواپیما را منتشر می‌کند.

ریسمن در مقاله خود می‌گوید: این موضوع نگرانی‌های امنیتی را در بین سهاداران افزایش داده است. همچنین توضیح داده شده که سیستم ای دی اس-بی مقرراتی را برای حفظ حریم شخصی هواپیما ارائه نمی‌دهد و حتی پتانسیل سوء استفاده، حمله منع سرویس و دیگر عوامل خطرناک سابقه‌دار را هم در نظر نگرفته است.

شرکت‌های هواپیمایی کشوری ترجیح می‌دهد برخی اطلاعات را خصوصی نگه دارند که از جمله آن می‌توان به مقابله با ردیابی مدیران به عنوان بخشی از عملیات جاسوسی اشاره کرد.

در عین حال داده های ترافیک هوایی توسط وزارت دفاع این گونه تعریف می‌شود: اطلاعاتی که در صورت افشا، آسیب‌پذیری موجود در زیرساخت‌های حیاتی وزارت دفاع را افشا می‌کند و در صورت سوء استفاده می‌تواند تخریب چشمگیر، خسارت شدید، آسیب به وزارت دفاع، دارایی‌ها و تأسیسات را در پی داشته باشد.

با توجه به حساسیت اطلاعات ترافیک پرواز مرتبط با صنعت دفاعی، ارتش نیاز به محرمانه بودن این اطلاعات دارد و به همین سبب احتمال دارد در تصویب و استفاده از ای دی اس-بی تصمیم‌گیری شود.

برای پرداختن به این مشکل و دیگر مشکلات نویسنده یک نمونه اولیه طرحی را به عنوان زیربنای بلاک چین هوانوردی مبتنی بر هایپرلجر فابریک  (Hyperledger Fabric) و قراردادهای هوشمند (smart contracts) ارائه کرد که امکان کنترل بر روی اطلاعاتی که به صورت عمومی یا خصوصی با مقامات بالا به اشتراک گذاشته شده را فراهم می‌کند.

به عنوان مثال، اطلاعات دولتی هواپیما مانند ارتفاع، سرعت ظاهری، جهت و … می‌تواند توسط یک شبکه خصوصی امن و محرمانه نگهداری شود در عین حال اطلاعات برنامه پرواز مانند نوع هواپیما، اصالت، مقصد، مسیر ثبت شده و … در یک کانال عمومی برای دسترسی اعضای تأیید شده منتشر شود.

ریسمن می‌گوید:

پیشنهاد ما استفاده از یک چهارچوب بلاک چین مطمئنی است که به راحتی می‌تواند سیستم‌های ای دی اس-بی را برای ایجاد سطوح مشابه و یا حتی سطوح فراتری از سیستم امنیتی موجود فراهم کند که با یک ساختار مبتنی بر رادار در سیستم هواپیمایی ملی ارائه می‌شود.

این اولین باری نیست که ناسا به دنبال تحقیق بر روی بلاک چین به منظور بهبود تکنولوژیکی سیستم‌های خود است. این سازمان در فوریه سال گذشته، به یک پروفسور در دانشگاه اکران ۳۳۰۰۰۰ دلار برای تحقیق بر روی سیستم بلاک چین اتریوم به منظور شناسایی خودکار اجسام شناور کمک کرد.