video thumb

پلتفرم Maker؛ معرفی کلی ارز دیجیتال پایدار Dai، معرفی CDP و مکانیسم پایداری قیمت در این سیستم

نگاهی کلی به سیستم ارزهای پایدار Dai : ارزهای دیجیتال معروف مانند بیت کوین و اتریوم نوسانات شدیدی دارند و شاید نتوانند به عنوان یک ارز روزانه مورد استفاده واقع شوند. ارزش بیت کوین معمولا نوسانات و بالا و پایین هایی را تا ۲۵ درصد در یک روز و شاید حدود ۳۰۰ درصد در ماه را تجربه می‌کند.

ارز پایدار Dai که یک ارز دیجیتال تضمین شده است، ارزشی پایدار بسته به دلار آمریکا دارد. ما معتقدیم که ارزهای دیجیتال مانند Dai برای استفاده از پتانسیل کامل بلاک چین لازم هستند.

Maker، یک پلتفرم هوشمند قراردادی بر روی اتریوم است که از طریق یک سیستم پویا به نام collateralized debt positions (یک پلتفرم مستقل خودتنظیمی) و بازیگران خارجی با انگیزه و خوب، ارز Dai را پشتیبانی کرده و پایدار نگه می‌دارد.

Maker، این امکان را فراهم می‌کند تا افراد از دارایی اتریوم برای استخراج Dai در پلتفرم Maker استفاده کنند. زمانی که Dai استخراج شد، می‌تواند مانند هر ارز دیجیتال دیگر عمل کند یعنی می‌تواند به دیگران ارسال شود، به عنوان ابزار پرداختی برای پول و خدمات استفاده شود و برای بلند مدت پس انداز گردد. لازم به ذکر است که استخراج Dai، عناصری که برای تقویت یک پلتفرم تجاری غیر متمرکز لازم است را تولید می‌کند.

قراردادهای هوشمند در سیستم Collateralized Debt Position

هرکسی می‌تواند از دارایی وثیقه برای استخراج Dai بر روی پلتفرمmaker و از طریق قراردادهای هوشمند و منحصر به فرد  Maker به نام Collateralized Debt Positions که به طور مخفف (CDP) نامیده می‌شود، استفاده کند.

CDP، دارایی‌ها وثیقه‌ای که توسط کاربر سپرده‌گذاری می‌شود را نگه داری می‌کند و به کاربر این امکان را می‌دهد تا Dai را استخراج کند اما استخراج نیز به میزان بدهی اضافه می‌کند. این بدهی به طور موثر دارایی‌های وثیقه سپرده‌گذاری شده را در CDP تا زمانی که با قیمت معادل آن در Dai بازیابی شود، قفل می‌کند که در این حالت صاحب سرمایه می‌تواند مجددا از وثیقه صرف نظر کند. CDP های فعال همیشه در سطح اضافی تضمین می‌شوند بدین معنا که ارزش پول وثیقه بیشتر از ارزش بدهی است.

روند اثر متقابل CDP

مرحله ۱: تولید یک CDP و سپرده وثیقه

CDP در ابتدا یک معامله را برای Maker به منظور ایجاد CDP ارسال می‌کند و سپس یک معامله دیگری را برای تبدیل آن به سرمایه با مقدار پول و نوعی از وثیقه ارسال می‌کند که بتواند برای تولید Dai مورد استفاده واقع شود. در این لحظه، CDP تبدیل به وثیقه می‌شود

مرحله ۲: استخراج Dai از CDPوثیقه شده

کاربر CDP معامله‌ای را  برای بازیابی مقدار Dai که از CDP میخواهد ارسال می‌کند و سپس در پاسخ، CDP مبلغ معادل بدهی معادل را اضافه می‌کند و آن را به عنوان وثیقه قفل کرده و از دسترس خارج می‌کند تا زمانی که بدهی واریز نشده پرداخت شود.

مرحله ۳: پرداخت بدهی و هزینه پایداری

زمانی که کاربر می‌خواهد وثیقه را بازیابی کند، باید بدهی خود به علاوه هزینه پایداری که در طول زمان به بدهی اضافه می‌شود را در CDP پرداخت کند. هزینه پایداری تنها در MKR پرداخت می‌شود. زمانی که یک کاربر Dai و MKR لازم را به CDP ارسال می‌کند و بدهی و هزینه پایداری را پرداخت می‌کند، CPD بدون بدهی می‌شود.

مرحله ۴: آزاد کردن وثیقه و بستن CDP

با پرداخت بدهی و هزینه پایداری، کاربر CDP می‌تواند بدون هزینه ای همه و یا قسمتی از وثیقه خود را بازیابی و به کیف پول خود بازگرداند که این کار با ارسال معامله به Maker امکان‌پذیر است.

Dai تک وثیقه‌ی و Dai چند وثیقه ای

Dai در ابتدا فقط در پشتیبانی از یک نوع از وثیقه به کار میرود که به آن Pooled Ether گفته می‌شود. در ماه‌های آینده، شرکت به دنبال ارتقای Dai تک وثیقه‌ای به چند وثیقه‌ای است. تفاوت اساسی این دو این است که می‌تواند همه انواع CDP را پشتیبانی کند

Pooled Ether (مکانیسم موقتی برای Dai تک وثیقه‌ای)

فعلا Pooled Ether که با عبارت (PETH) شناخته می‌شود، تنها نوع وثیقه مورد قبول Maker است. کاربرانی که می‌خواهند CDP باز کنند و Dai را در اولین فاز پلتفرم Maker استخراج کنند باید در ابتدا Pooled Ether را بدست بیاورند. این کار فورا و سریعا روی بلاک چین و با سپرده اتریوم در یک قرارداد هوشمند خاص که وجوه اتریوم را از همه کاربران مجتمع می‌کند انجام می‌شود و به آن ها در عوض، Pooled Ether متناظر می‌دهد.

اگر سقوط ناگهانی در بازار اتریوم اتفاق بیفتد و CDP بدهی بیشتری نسبت به ارزش وثیقه‌ها داشت، پلتفرم Maker به طور خودکار برای احیای سیستم Pooled Ether را تضعیف می‌کند. این بدان معناست که مطالبه هر Pooled Ether به سمت پایین حرکت می‌کند. پس از این که پلتفرم Maker برای پشتیبانی از انواع وثیقه‌های چندتایی ارتقا یافت، Pooled Ether از بین رفته و با اتریوم در کنار دیگر انواع وثیقه‌ها جابجا خواهد شد.

مکانیسم پایداری قیمت

قیمت هدف (Target Price)

قیمت هدف در پلتفرم Maker دو نقش اساسی دارد. ۱- محاسبه نسبت وثیقه به بدهی در CDP -2 تعیین ارزش دارایی‌های دارندگان وثیقه Dai که آن را با عنوان یک ابزار پرداخت جهانی دریافت می‌کنند. قیمت نهایی توسط دلار آمریکا تعیین می‌شود و با نسبت ۱ به ۱ آغاز می‌گردد.

مکانیسم خودتنظیمی نرخ هدف  (Target Rate Feedback Mechanism)

در موارد ناپایداری شدید بازار، مکانیسم خودتنظیمی نرخ هدف می‌تواند وارد عمل شود. زمانی که این مکانیسم وارد عمل  می‌شود، ثابت بودن Dai  را تغییر می‌دهد اما ارزش آن را حفظ می‌کند

خودتنظیمی نرخ هدف (Target Rate) مکانیسم خودکاری است که توسط سیستم ارزهای پایدار Dai ارائه می‌شود تا نرخ هدف را تنظیم کند. تنظیم این نرخ با هدف این انجام می‌شود که نیروهای بازار، ثبات قیمت بازار Dai نزدیک به قیمت هدف تنظیم کنند.

نرخ هدف، تغییرات قیمت هدف در طول زمان را مشخص می‌کند. در واقع نرخ هدف می‌تواند به عنوان مشوقی برای حفظ Dai (در حالتی که نرخ هدف مثبت باشد) و یا به عنوان مشوقی برای قرض گرفتن Dai( در صورتیکه نرخ هدف منفی باشد) عمل کند. زمانی که مکانیسم خودتنظیمی نرخ هدف وارد عمل نشود، نرخ هدف ۰% ثابت می‌ماد بنابراین قیمت هدف در طول زمان تغییر نمی‌کند و Dai ثابت خواهد بود.

زمانی که این مکانیسم فعال باشد، هم نرخ هدف و هم قیمت هدف در طول زمان به طور پویا تغییر می‌کند تا بتواد عرضه و تقاضای Dai را به طور خودکار و با تنظیم انگیزه کاربر برای استخراج Dai متعادل کند. مکانیسم خودتنظیمی به قیمت بازار Dai فشار می‌آورد که به سمت قیمت متغیر هدف حرکت کند که باعث می‌شود نوسانات تنظیم شوند و یک نقدینگی سریع در زمان شوک‌های تقاضا اعمال شود.

زمانی که کانیسم خودتنظیمی نرخ هدف وارد عمل می‌شود و قیمت بازار Dai پایین‌تر از قیمت هدف باشد، نرخ هدف افزایش می‌یابد. این کار باعث می‌شود که قیمت هدف به سطح بالاتری برود که باعث می‌شود استخراج Dai با CDP گران‌تر شود. همزمان، افزایش نرخ هدف  باعث می‌شود عواید سرمایه‌ای از Dai موجود افزایش یابد. ترکیب کاهش عرضه و افزایش تقاضا Dai باعث افزایش قیمت این ارز در بازار می‌شود و آن را به سمت قیمت هدف می‌برد.

همین مکانیسم به صورت برعکس نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در حالتی که قیمت بازار Dai بالاتر از قیمت هدف باشد، نرخ هدف کاهش می‌یابد و باعث  افزایش تقاضا برای استخراج Dai و کاهش تقاضا برای نگه داشتن آن می‌شود. این اتفاق باعث کاهش قیمت Dai در بازار شده و آن را به سمت نرخ هدف سوق می‌دهد

این مکانیسم یک چرخه خودتنظیمی منفی است: انحراف از قیمت هدف در یک مسیر باعث افزایش فشار در جهت مخالف است.

پارامتر حساسیت (Sensitivity Parameter)

پارامتر حساسیت نرخ خودتنظیمی، پارامتری است که بزرگی تغییرات نرخ هدف را در پاسخ به تغییرات قیمت بازار یا قیمت هدف Dai مشخص می‌کند. این عامل، نرخ خودتنظیمی را در مقیاس سیستم تنظیم می‌کند. رأی دهندگانMKR میتوانند پارامتر حساسیت را تعیین کنند اما زمانی که نرخ خود تنظیمی وارد عمل میشود، قیمت هدف و نرخ هدف توسط دینامیک بازار تعیین می‌گردد و مستقیما توسط رأی دهندگان MKR کنترل نمی‌شود.

پارامتر حساسیت همچنین برای اعمال یا عدم اعمال نرخ خود تنظیمی به کار می‌رود. اگر پارامتر حساسیت و نرخ هدف هر دو صفر باشند، قیمت Dai با قیمت هدف کنونی ارز یکسان است.

پرداخت جهانی (Global Settlement)

پرداخت جهانی روندی است که به عنوان آخرین مأمن شناخته می‌شود که قیمت هدف را به دارندگان Dai تضمین می‌کند. این روند، پلتفرم Maker را خاموش و باز می‌کند و در عین حال این اطمینان را به وجود می‌آوردکه هم دارندگان Dai و هم کاربراین CDP ارزش خالص سرمایه‌ای که صاحبش هستند را دریافت می‌کنند. این روند کاملا غیر متمرکز است و رأی دهندگان MKR دسترسی به آن برای اطمینان از این که این روش صرفا در موارد جدی و ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد را  کنترل می‌کنند. مثال‌هایی برای ضرورت‌های مهم عبارتند از غیرعادی بودن وضعیت بازار در دراز مدت، هک شدن یا نقض امنیت و ارتقاء سیستم.

پرداخت جهانی مرحله به مرحله:

مرحه ۱: پرداخت جهانی فعال می‌شود

اگر بازیگران کافی که به عنوان مهاجران جهانی توسط مدیریت Maker تعیین شده باشند به این نتیجه برسند که سیستم در معرض یک حمله جدی است و یا حتی پرداخت جهانی به عنوان قسمتی از روند ارتقا برنامه‌ریزی شده باشد، می‌توانند عملکرد پرداخت جهانی را فعال کنند. این روند تولید و استفاده از CDP را متوقف می‌کند و قیمت را با ارزش مشخصی ثابت کرده و سپس به بررسی متناسب ادعای کاربران می‌پردازد

مرحله ۲: پرداخت جهانی وارد پردازش می‌شود

زمانی که پرداخت جهانی فعال شد، دوره زمانی نیاز است تا برای نگهبانان امکان پردازش همه مطالبات مناسب دارندگان Dai و CDP  بر اساس ارزش ثابت فید فراهم شود. زمانی که این روند به پایان رسید،  همه دارندگانDai  و CDP می‌توانند مقدار ثابتی از اتریوم را با Dai و CDP هایشان مطالبه کنند.

مرحله ۳: دارندگان Dai و CDP میتوانند وثیقه ر برای Dai و CDP خود مطالبه کنند

هر دارنده Dai و CDP می‌تواند یک تابعی را در پلتفرم Maker مطالبه کند تا Dai و CDP خود را مستقیما به یک مقدار ثابت پول اتریوم تبدیل کند که مطابق با ارزش محاسبه شده داراییشان است و بر اساس قیمت هدف Dai تنظیم می‌َشود. به عنوان مثال اگر قیمت نهایی Dai معادل ۱ دلار آمریکا بوده و قیمت اتریوم/دلار آمریکا ۲۰۰ باشد و یک کاربر ۱۰۰۰ Dai را زمانی که پرداخت جهانی فعال است در اختیار داشته باشد، پس از دوره پردازش می‌تواند دقیقا ۵ اتریوم را از پلتفرم Maker دریافت کند. هیچ محدودیت زمانی برای مطالبه نهایی جود ندارد.