video thumb

استراتژی ستاره عصرگاهی- الگوهای شمع ژاپنی در تحلیل ارزهای دیجیتال

استراتژی ستاره عصرگاهی الگوهای شمعی یک الگوی بازگشتی کاهشی از مجموعه الگوهای شمعی است که مشابه الگوی چکش وارون است. ستاره عصرگاهی در میان معامله گران به الگوی پین بار نیز معروف است که دارای چند ویژگی متمایز مربوط به حرکت قیمت است و اگر در مسیر درستی تشکیل شود آن را به  الگوی «پرمخاطره ای» تبدیل می کند.

اگر بدانید نحوه خرید و فروش در وضعیت ستاره عصرگاهی چیست خواهید فهمید که چرا الگوی شمع در خصوص بازگشت از یک روند کاهشی سیگنال قدرتمندی است. عده بسیار کمی از مردم میدانند چطور در شرایط بازگشت بازار بخوبی خرید و فروش کنند. واقعیت آن است که بیشتر معامله گران در این شرایط مرتکب اشتباهاتی شده که باعث از بین رفتن سرمایه شان میشود.

استراتژی برتر ستاره عصرگاهی، با در نظر گرفتن این مساله، شما را از خطر از دست دادن سرمایه تان حفظ میکند. الگوی شمعی ستاره عصرگاهی میتواند در تشخیص قله بازار و نحوه خرید و فروش صحیح در آن به شما کمک کند.

بیایید قبل از هر چیز به برخی مبانی الگوی ستاره عصرگاهی اشاره کنیم:

تعریف الگوهای شمعی ستاره در حال غروب

ستاره عصرگاهی یک الگوی نموداری بازگشتی کاهشی است که از مشخصات آن میتوان به داشتن سایه بالایی بلند، سایه پایینی کوتاه و بدنه کوچک اشاره کرد؛ در این الگو ممکن است اصلا سایه پایینی نیز وجود نداشته باشد. در مباحث تحلیل تکنیکال، ستاره عصرگاهی پین بار متشکل از یک الگوی شمعی یکی است.

سیگنال ستاره عصرگاهی که شبیه چکش وارون است فقط زمانی قابل اطمینان است که در انتهای یک روند صعودی قرار داشته باشد.

شکل زیر الگوی شمعی ستاره عصرگاهی را بخوبی نشان میدهد:

بسته به وضعیت نمودار شما، بدنه چکش ممکن است سبزرنگ (افزایشی) یا به رنگ قرمز(کاهشی) باشد. اما ستاره کاهشی سیگنال قویتری دارد زیرا قیمت بستن پایین تر از قیمت باز شدن است.

از مشخصه دیگر ستاره عصرگاهی آن است که سایه ها باید ۲ تا ۳ برابر طول بدنه باشند.

شکل زیر یک ستاره عصرگاهی را در نمودار شمعی نشان میدهد:

برای آنکه از پشت صحنه الگوی ستاره عصرگاهی و جنگ گاوها و خرسهای بازار باخبر شوید بیایید الگوی شمعی فوق را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم:

ستاره عصرگاهی از دید روانشناسانه

کدام گروه تحت کنترل است؟

گاوها؟

یا خرسها؟

در ابتدا با حفظ و ادامه روندهای رو به بالا گاوهای بازار تحت کنترل هستند. گاوها قیمتها را در قله های بالاتر تثبیت میکنند. وقتی این گروه به قله قیمت میرسند و به نقطه بالایی شمعها دست پیدا میکنند وضعیت افزایشی (بولیش) است.

اما در این مرحله خرسها به بازار می آیند و با گاوها به شدت میجنگند که در نهایت موفق میشوند آنها را شکست داده و قیمت را تا زیر قیمت باز شدن کاهش دهند.

در وضعیت ستاره عصرگاهی کاهشی، قیمت بسته شدن پایینتر از قیمت باز شدن و نزدیک به قسمت پایینی بدنه است. در وضعیت ستاره عصرگاهی افزایشی قیمت بسته شدن بالاتر اما در فاصله بسیار نزدیک به قیمت باز شدن خواهد بود.

قابلیت چکش وارون کاهشی برای فشار به قیمت بسته شدن شمع و کاهش دادن آن تا به زیر قیمت باز شدن باعث میشود ستاره عصرگاهی قدرت لازم برای بازگرداندن روند افزایشی موجود را پیدا کند.

خرید و فروش در وضعیت ستاره عصرگاهی چیست؟

ما باید برای درک نوسانات قیمتی در وضعیت چکش وارون،حین رصد محیط کلی حاکم بر بازار، چشمانمان را تمرین دهیم. معرفی چند کتاب آموزشی مشخص برای یادگیری و شناخت وضعیت ستاره عصرگاهی کار بیهوده ایست.

اگر در بازار هیچ روند افزایشی نمیبینید که زودتر از چکش وارون آغاز شده باشد خرید و فروش جایز نیست. در این حالت معاملات محکوم به شکست است.

سیگنال ستاره عصرگاهی تنها زمانی مورد تایید است که ما از قیمتی کمتر از قیمت پایینی شمع آغاز کرده باشیم. اما بر حسب سابقه ریسک پذیری تان همیشه باید با منابع دیگر نیز خرید و فروش خود را ارزیابی کنید و کاملا مطمئن شوید.

توصیه ما این است که در الگوهای ستاره عصرگاهی عجولانه دست به خرید و فروش نزنید. میتوانید انواع استراتژیهای ورود به بازار را استفاده کنید، اما بدانید هر چه نقاط بهم نزدیکتری را انتخاب کنید قیمت نیز بیشتر میتواند از سطح قیمت ورودی ایده آل تان بالاتر برود.

حال پیش از ذکر قواعد استراتژی برتر ستاره عصرگاهی، توصیه میکنیم کاغذ و قلم برداشته و قوانین زیر را یادداشت کنید.

بدین منظور قصد داریم نگاهی به مدل ستاره عصرگاهی یا چکش وارون بیندازیم.

استراتژی الگوی شمعی ستاره عصرگاهی

استراتژی الگوی شمعی ستاره عصرگاهی روشی بسیار ساده و در عین حال موثر برای انجام معاملات در بازارهای مالی است. این استراتژی در بازه های زمانی مختلف برای خرید و فروش سهام، ارزهای فارکس، کالاها، رمزارزها و معاملات آتی قابل استفاده است.

درصد موفقیت وضعیتهای معاملاتی که در استراتژی معاملاتی بازگشتی شرح داده ایم بسیار بالاست. اما تنها نقص آن این است که گهگاه و فقط هر چند وقت یک بار در نمودار شمعی فارکس شما ظاهر میشوند.

بیایید از ابتدا شروع کنیم.

گام اول: اندیکاتور CMF را به بازه زمانی مد نظرتان اضافه کنید

نمودار قیمت تان را آماده آغاز پیکار قیمتی کنید. روش کار ساده است؛ تنها کافیست اندیکاتور CMF را به بازه زمانی مد نظرتان اضافه کنید. برای تایید وجود الگوی ستاره عصرگاهی کاهشی و ارزیابی آن، تنها ابزار تکنیکال مورد استفاده ما CMF است.

استفاده از  اندیکاتور CMF گام بزرگی است. تایید یا رد صحت وجود ستاره عصرگاهی کاهشی بلافاصله به محض ظهور و تداوم  شکل چکش وارون بر روی نمودار شمعی تغییرات قیمت بیت کوین امکان پذیر است. این بدین معناست که قیمت بیش از این از سطح قیمت ایده آل ورود فاصله نمیگیرد.

حال بیایید رفتار قیمت را مورد مطالعه قرار دهیم.

به ادامه مطلب توجه کنید:

گام دوم: الگوی شمعی ستاره عصرگاهی باید پس از یک روند افزایشی قوی ظاهر شود

مکان یا به عبارتی موقعیتی که الگوی شمع ستاره عصرگاهی در حال گسترش است اهمیت بسیاری دارد.

دقت الگوی ستاره عصرگاهی کاهشی به دلیل وجود همین جزئیات و عناصر است. ما نیاز به یک روند افزایشی قوی داریم که دو ویژگی مهم داشته باشد:

  • بخش اول روند یک حرکت آرام و یکنواخت رو به بالاست
  •  آخرین بخش روند رو به بالا ،قبل از شمع مربوط به ستاره عصرگاهی، باید ناپایدارتر باشد

اساسا ما به دنبال نقطه اوج حباب بازار ،جایی که گاوها خسته اند و به قله رسیده اند، هستیم.

حال اجازه دهید نمودار را مطالعه کنیم تا بدانیم آیا الگوی چکش وارون تمام ویژگیهای مورد نیاز ما را در خود دارد یا خیر.

گام سوم: اندیکاتور CMF به هنگام پیشروی الگوی ستاره عصرگاهی کاهشی باید زیر خط صفر باشد

شاخص CMF ابزار بسیار خوبی برای مطالعه و اندازه گیری حجم نهادی و تجمعی معاملات در هر بازار است. در اصل CMF زیر صفر نشان میدهد که فروشندگان دست بالا را دارند و کنترل بازار را بدست گرفته اند.

دقت کنید که نقطه چین های ستاره عصرگاهی کاهشی تمام ویژگیهای الگوی چکش وارون را داشته باشد. طول سایه ها دست کم دوبرابر بدنه شمعهاست؛ بدنه شمعها کوتاه است و سایه پایینی بسیار کوتاه است. چنانچه قیمت بسته شدن زیر قیمت باز شدن باشد شمعی با این ویژگیها سیگنال قویتری خواهد داشت.

با این وجود این الگو هنوز هم به دلیل تمام ویژگیهای دیگرش برای خرید و فروش مناسب است.

حال زمان آن فرا رسیده است تا نقطه مناسب ورود در الگوی شمعی ستاره عصرگاهی کاهشی را نشان دهیم.

به ادامه مطلب توجه کنید:

گام چهارم: با گذر از قیمت پایینی الگوی شمع ستاره عصرگاهی اقدام به فروش کنید