video thumb

آیا قیمت اتر در سال ۲۰۱۸ به ۱۹۰۰دلار خواهد رسید؟

توکن دیجیتال موسوم به اتر (Ether) که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند سال سختی را تجربه کرده است. بر اساس آمار و ارقام وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، این توکن دیجیتال از ماه ژانویه که به رکورد قیمتی ۸۸/۱۴۳۲ دلار رسید یک افت ۸۰ درصدی را تجربه کرده و قیمت آن ماه گذشته به کمی بالاتر از ۲۶/۱۷۰ دلار رسید.

سرمایکس: با این حال، بنا بر گفته تام لی رئیس تحقیقات در شرکت مشاوران جهانی فاندسترات ادوایزرز (Fundstrat Global Advisors)، این دارایی پروتکلی جایگزین (آلت کوین) یک رشد سریع را اوایل سال جاری محقق خواهد نمود. لی پیش‌بینی کرده که قیمت اتر تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ به ۱۹۰۰دلار افزایش خواهد یافت. لی هنگامی که این پیش‌بینی را مطرح نمود به افت شتابان اخیر اتر اشاره کرد و اظهار داشت که این ارز دیجیتال از موقعیت خوبی جهت بازیابی ارزش خود برخوردار است. سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال یا توکن‌ها با گمانه‌زنی‌های فراوان همراه است و بازار اینگونه دارایی‌های دیجیتال عمدتاً قانونمند نیست. کسی که قصد دارد در این بازار سرمایه‌گذاری کند ممکن است همه سرمایه‌گذاری خود را از دست بدهد. اتر طی سه ماه گذشته در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتالِ برخوردار از ارزش بازاری بالا از عملکرد ضعیف‌تر برخوردار بوده و به اندازه دو انحراف از معیار از آنها فاصله داشته است. لی در یادداشتی برای مراجعان خود نوشته که در گذشته، اتر هرگاه که تا این حد از همنوعان خود عقب افتاده این ضررها را جبران نموده است.

خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ارز دیجیتال سرمایکس

بیت کوین، تتر، اتریوم، ریپل، ترون، لایت کوین، بایننس کوین، کاردانو

ارزهای دیجیتال ارز دیجیتال فناوری بلاک چین

واکنش بدبینانه تحلیلگران

در حالی که لی درباره دورنمای اتر در سال ۲۰۱۸ خوش‌بین بوده، تعدادی از تحلیلگران اما پیش‌بینی وی مبنی بر رسیدن اتر به ۱۹۰۰ دلار را مردود شمرده‌اند. تیم انکینگ (Tim Enneking) مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌های دیجیتال (Digital Capital Management) در این باره گفته است: «این افزایش قیمت بسیار غیرمحتمل است. هیچ محرکی وجود ندارد که قیمت اتر را تا ۴۰ درصد بالاتر از رکورد پیشین آن افزایش دهد.» جو دیپاسکال رئیس ارشد اجرایی صندوق دادوستد بیت بال کاپیتال (BitBull Capital) نیز نسبت به پیش‌بینی لی ابراز تردید کرده و گفته که «باور» ندارد که قیمت اتر «طی سه ماه به ۱۹۰۰ دلار برسد.» ماریوس راپسیس سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال نیز واکنش مشابهی نشان داده و. در این باره گفته است: «به نظر من احتمال رسیدن اتر به قیمت ۱۹۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۱۸ بسیار کم است. اتر اکنون حدود ۲۲۰ دلار معامله می‌شود و باید طی سه ماه آینده بیش از هشت برابر افزایش یابد تا به رقم مذکور برسد.» وی تأکید کرد که احتمال تحقق تقاضای مورد نیاز برای چنین تغییر قیمتی وجود ندارد.

فناوری بلاک چین ارز دیجیتال اتر

انتظارات خوش‌بینانه

با اینکه چند تحلیلگر درباره پیش‌بینی لی ترددید داشتند، اما برخی ناظران بازار تأکید کرده‌اند که درباره فناوری اتر و دورنمای قیمتی آن خوش‌بین هستند. کریس مک‌ کلور مسئول ارشد بازاریابی شرکت ارائه دهنده داده‌های مربوط به ارزهای دیجیتال موسوم به سواندیس (Svandis) در این باره می‌گوید: «ما اعتقاد زیادی به اتریوم داریم. فرقی نمی‌کند از سیستم شاردینگ (Sharding) استفاده شود یا پلاسما (Plasma) یا اوپن ‌اس‌تی موزاییک (OpenST Mosaic)، دلایل فناورانه عظیمی وجود دارند که به‌ واسطه آنها می‌توان نسبت به اتریوم خوش‌بین بود و افزایش پیشگویانه قیمت آن در سال ۲۰۱۹ را باور داشت. تقاضا برای اتریوم بیش از میزان عرضه بوده و رشد قیمتی عقب‌افتاده این ارز در سال ۲۰۱۹ محقق خواهد گردید.»

ماروان گارسون مدیرعامل پلتفرم مشتقات دیجیتال آمولت (Amulet) نیز درباره فناوری ارزهای دیجیتال سخن گفته و توضیح داده: «من فکر می‌کنم سیستم‌های کاسپر و شاردینگ بر ارزش فراوان بلاک چین اتریوم خواهند افزود.»

گارسون در این باره اظهار داشت: «اتریوم به مثابه یک کالای اساسی در این صنعت است.» وی تأکید کرد که بدون اتریوم از جنب و جوش فضای ارزهای دیجیتال کاسته می‌شود. وی در نهایت پیش‌بینی کرد: «همچنان که پیشرفت‌ها در راستای ارتقای بلاک چین اتریوم بکار گرفته می‌شوند، قیمت آن نیز مطمئناً از رکورد پیشین فراتر خواهد رفت و ارزش راستین آن نزد صنعت را بازتاب خواهد داد.»