video thumb

افزایش دو برابری تعداد خود پردازهای مبتنی بر بیت کوین

اگر به دنبال کالبد شکافی صنعتی هستید که از اوضاعی آشفته رنج می‌برد، بهتر است به دنبال بانک‌های اروپایی نگردید. به طور حتم نیروی محرکه جهانی که منجر به ایجاد هرج و مرج و بحران در سرتاسر جهان شده را می شناسید؛ همان‌هایی که از تکنولوژی گران قیمت و از کار افتاده استفاده کرده، نرخ بهره‌ها را افزایش داده و به پیشبرد رسوایی‌های ناشی از انجام پولشویی کمک می‌کنند.

فایننشیال تریبیون در یکی از مقاله‌های خود آورده است: راندمان کم، مدل‌های تجاری از کار افتاده و قدیمی و نرخ سود افزایشی ضربه‌ای سهمگین بر گرده سرمایه گذاران وارد آورده است.

ارزش سهام بانک های اروپایی طی سال ۲۰۱۸، به طور متوسط ۲۵ درصد کاهش یافته که همین منجر به از بین رفتن تمامی سودهای جمع شده این بانک‌ها از فعالیتهای شش سال گذشته خود شده است. هیچ یک از ۱۶ بانک بزرگ منطقه یورو و سوئیس نتوانسته‌اند بالاتر از ارزش دفتری خود حرکت کنند. حتی در برخی موارد، بانک‌هایی مانند «دویچه بانک» تنها به یک چهارم از ارزش دفتری تعیین شده برای این بانک دست یافته و این شاخص دویچه بانک در سال ۲۰۱۸ نیز با ۵۳ درصد افول مواجه شد.

اگر می‌خواهید وخامت اوضاع دستگاه‌های خود پرداز بانک‌های اروپایی را بهتر متوجه شوید، بهتر است نگاهی به نمودار زیر بیندازید که منبع انتشار آن نیز موسسه Statista بریتانیا بوده است:

افزایش دو برابری تعداد خودپردازهای مبتنی بر بیت کوین در سال ۲۰۱۸

با قیاس نموادار بالا با نمودار منتشر شده مشابه از سوی CoinATMRadar به این نتیجه اعلام شده از سوی این دو موسسه تحقیقاتی می‌رسیم: تعداد دستگاه‌های خودپرداز مبتنی بر بیت کوین در سال ۲۰۱۸ به ۴ هزار دستگاه رسیده که این به معنای افزایش دو برابری این دستگاه‌ها در سال گذشته میلادی و افزایش ۱۰۰ درصدی آنها طی سه سال گذشته است. البته باید در نظر داشته باشیم که تعداد واقعی این دستگاه‌ها تا تاریخ ۳۱ دسامبر سال گذشته میلادی ۴۱۰۹ دستگاه بوده است.

آنچه مسلم است، جهان عمدتا به سیستم بانکی وابسته بوده و بالعکس، وابستگی کمی به خود پردازهای مبتنی بر بیت کوین که هنوز هم به بسیاری از کشورها راه نیافته دارد. اما نرخ رشد تعداد این خود پردازها خود گواهی بر وضعیت رو به پیشرفت آنهاست.

رشد ۶۱ درصدی Reddit بیت کوین در سال ۲۰۱۸

یکی از آیتم‌های دیگیری که نشان دهنده پویایی و پیشرفت بیت کوین است، جایگاه این ارز دیجیتال در وب سایت Reddit است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی این وب سایت، تعداد دنبال کنندگان بیت کوین در این وب سایت و رسانه اجتماعی به بیش از یک میلیون در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته و این یعنی رشد ۶۱ درصدی تعداد هواداران این ارز دیجیتال آن هم تنها در عرض یک سال. البته باید در نظر داشت که چنین موفقیت بزرگی برای بیت کوین در زمان حاکمیت وضعیت خرسی بر بازارهای جهانی حاصل شده است.

علیرغم رشد ثابت و پیوسته تعداد خود پردازهای بیت کوینی، تعداد هواداران بیت کوین در سایت Reddit نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است که آمارها حاکی از کاهش ۲۰۰ درصدی این شاخص در سال ۲۰۱۲۸ میلادی است. البته این امر طبیعی است. چراکه ما رد سال ۲۰۱۸، شاهد افت ۸۰ درصدی ارزش بیت کوین بوده‌ایم.

بیت کوین هنوز زنده است و رو به جلو حرکت می‌کند

علیرغم کاهش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸، زیر ساخت‌های این ارز دیجیتال در حال تقویت شدن بوده و شاخص‌های موجود بر روی نمودارها نیز اثبات کننده این موضوع هستند. به گفته COO Jon فعال اقتصادی در زمینه بیت کوین، سال ۲۰۱۸، سال رشد و نمو سریع ابتکارات تکنولوژیک برای کمپانی‌های سرتاسر جهان بوده است. درست است که بازار همچنان در سال ۲۰۱۸ به صورت خرسی بوده، اما این موضوعی مقطعی است که شروع و پایان  داشته و بخشی از یک سیکل است که چند سال یکبار رخ می دهد.