video thumb

با ۱۰ شهر بیت کوین برتر دنیا آشنا شوید

گفته می‌شود که ارز دیجیتال بدون مرز است و این زمانی مصداق دارد که شما در ازای تکمیل کاری که انجام داده‌اید بیت کوین دریافت کنید. ولی اگر بخواهید شخصاً بیت کوین را خرج کنید چطور؟ همین طور که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم (Etheeum) یا لایت کوین (Litecoin) در برخی نقاط جهان در حال گسترش هستند برخی کشورها از کشورهای دیگر بیشتر این ارزها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

سرمایکس: در حالی که شهرهای فناوریک مانند سانفرانسیسکو و سئول نقاط فعالی در زمینه استفاده از ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند شهرهای دیگری نیز از این ارزها استفاده می‌کنند مانند پراگ، تل‌آویو، بوینس آیرس و بانکوک.شهرهای بیت کوینی در سراسر جهان در حال افزایش هستند زیرا بزرگان عرصه دیجیتال به این اجماع نظر رسیده‌اند که ارزهای دیجیتالشان را در یک مکان مجتمع کنند.

خرید ارز دیجیتال در صرافی ارز دیجیتال سرمایکس

دوج، شیبا اینو، استلار، پرفکت مانی، وینک، سولانا، پولکادات، وب مانی

برای این که بتوانم منابع تجمع بیت کوین را در سراسر دنیا بیابم در تاریخ ۲۴ جولای ۲۰۱۸ از کوین مپ (Coinmap) استفاده کردم. تعداد فروشندگان بیت کوین را که در یک شهر وجود داشتند محاسبه کردم و حاشیه‌های شهر را به حساب نیاوردم. این تئوری به ضرر شهرهایی با پراکندگی زیاد جمعیت است ولی من می‌خواستم خطای انسانی باعث تحت تأثیر قرار گرفتن اطلاعات نشود زیرا من بیشتر با شهرهای آمریکای شمالی مانند نیویورک و لس آنجلس آشنایی دارم تا شهرهای دیگری که دارای حاشیه‌های بیشتری هستند مانند توکیو. و باید اشاره کرد که کوین مپ بیشتر به منابع انسانی که برای ایجاد لیست فروشندگان بیت کوین متکی است. بدون تلف کردن وقت بیشتر می‌توان گفت که این ها مراکز تجمع بیت کوین در سراسر دنیا هستند و اطلاعات دیگری در مورد اینکه بیت کوین در کجا و چگونه در حال گسترش است را ارائه می‌دهیم. هرچه بیت کوین مشهورتر می‌شود سفر کردن و پرداخت هزینه‌ها با بیت کوین راحت‌تر از قبل می‌شود و این را مدیون فناوری بلاک چین هستیم.

ارزهای دیجیتال بیت کوین
ارز دیجیتال

بزرگ ‌ترین منابع تمرکز بیت کوین در سراسر دنیا

پراگ در جمهوری چک بیشترین خودپردازهای بیت کوین را در سراسر دنیا دارد. یکی از افراد مشهور در زمینه ارز دیجیتال تابستان ۲۰۱۷ را در این شهر گذراند به این علت که می‌توانست در آنجا بیت کوین‌هایش را خرج کند. این کشور در مناطق روستایی نیز حجم بالایی از داد و ستد را در بر می‌گیرد که در این مناطق بیش از ۵۰ مرکز خرید و فروش بیت کوین وجود دارد.

بوینس آیرس در آرژانتین به عنوان دومین مرکز تجمع بیت کوین در سراسر دنیا مطرح شده است. آمریکای جنوبی به طور کلی یکی از بزرگ ‌ترین مراکز تجمع بیت کوین است که شهرهایی مانند بوگوتا در کلمبیا، کاراکاس در ونزوئلا، سائوپائولو در برزیل بیش از ۳۰ مرکز خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند.

سومین شهر در لیست تجمع مراکز بیت کوینی سانفرانسیسکو است که ۱۰۰ مرکز خرید و فروش این ارز را در اختیار دارد. هنگامی که فیلیکس ویز (Felix Weis) از این شهر آمریکای جنوبی دیدن کرد، چالش ۱۸ ماه با بیت کوین را انجام داد و گفت برایش بسیار آسان بود که در این شهر فقط از بیت کوین استفاده کند. مطمئناً این پیشرفت از سال ۲۰۱۳ که نویسندهٔ قبلی فوربس که در حال حاضر در گیزمودو ((Gizmodo می‌نویسد تنها توانست یک هفته را با خرج کردن بیت کوین بگذراند، تا به حال بسیار قابل توجه بوده است.

در میان پنج کشور برتر در این زمینه مادرید اسپانیا و نیویورک آمریکا نیز وجود دارند. آمستردام در هلند ششمین شهری است که این تمرکز این ارز  را در خود جا داده و بوگوتا در کلمبیا شماره هفتم است. ونکوور در کانادا مکان هشتم را اشغال کرده است و پس از آن لندن در انگلستان و سپس پاریس در فرانسه.

مناطقی مانند خاورمیانه، آفریقا و آسیا غایبان بزرگی در میان ۱۰ نقطه برتر در زمینه ارز دیجیتال بوده‌اند. با این حال بسیاری از صاحبان بزرگ ارزهای دیجیتال وقت خود را در کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند و اندونزی گذرانده‌اند. تل آویو در اسرائیل هم یکی از مراکز تجمع بیت کوین است و این مسئله در مورد کیپ تاون در آفریقای جنوبی، ملبورن در استرالیا و سیدنی استرالیا نیز مصداق دارد.

ارزهای دیجیتال ارزهای دیجیتال ارز دیجیتال

سهم مناطق روستایی و حاشیه شهرها از بیت کوین

یکی از نکات جالب آن است که مراکز تجمع بیت کوین همگی در شهرها قرار نگرفته‌اند. در برخی از کشورها با تمرکز زیاد تجارت‌های با ارزهای دیجیتال مانند برزیل، تایلند یا انگلستان تعداد خودپردازهای بیت کوین در شهرهای کوچک تقریباً برابر با همین تعداد در شهرهای بزرگ است. برای مثال آرنهم (Arnhem) در هلند بیش از ۸۰ مرکز خرید و فروش با بیت کوین دارد که در آمستردام این تعداد ۴۳ عدد است.

پراید به یکی از مراکز تجمع ارزهای دیجیتال تبدیل شده و این به خاطر کافه‌هایی در این شهر است که بیت کوین و لایت کوین می‌پذیرند.

 

افزایش تجارت‌هایی با محوریت ارز دیجیتال

دولت‌ها در سراسر دنیا عکس العمل‌های متفاوتی در قبال بیت کوین نشان داده‌اند. از یکسو قطب‌های تجارت بین المللی مانند سوئیس و سنگاپور آغوش خود را بر روی ارزهای دیجیتال گشودند ولی در جاهایی که دولت‌های مرکزی از این ارزها حمایت نمی‌کنند، تعداد مراکز خرید و فروش بیت کوین کمتر خواهد بود. برخی کشورها مانند چین در ابتدا از ارزهای دیجیتال استقبال کردند ولی بعد این مبادلات را متوقف کردند و این به آن معنی است که شهرهای مانند پکن در بازارهای تجارت بیت کوین جایی ندارند. کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و عربستان سعودی در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال در این زمینه غایب هستند.

 

وقتی بیت کوین مانع از تورم می‌شود

یکی از جالب‌ترین مواردی که در استفاده از این ارز در سطح بین‌المللی می‌توان به آن اشاره کرد آن است که از این ارز برای کنترل تورم استفاده می‌شود. شهروندان در کشورهایی مانند آرژانتین، ونزوئلا و زیمباوه از بیت کوین استفاده می‌کنند زیرا این ارز برای آنها در برابر تورم یک نوع ثبات ایجاد می‌کند.

لورا شین (Laura Shin) کارمند سابق فوربس که در حال حاضر میزبان دو پادکست در مورد ارزهای دیجیتال بوده است، در جدیدترین مصاحبه‌اش با الکس گلداشتاین(Alex Gladstein)  به این نکته اشاره کرده است که ۸ درصد بیت کوینی که در تراکنش‌ها در سراسر دنیا جا به جا می‌شود متعلق به ونزوئلا بوده است. شین همچنین در این رابطه می‌گوید ونزوئلا حتی ۸ درصد از جمعیت جهان را نیز شامل نمی‌شود.

شین می‌گوید آمریکایی‌ها می‌گویند که اعتقادی به ارز دیجیتال ندارند. ولی وقتی روزنامه‌نگاران با مردم دیگر کشورهایی گفتگو می‌کنند که ارز محلی‌شان دارای ثبات نیست، مشخص می‌شود که آن مردم واقعاً به فایده‌های ارزهای دیجیتال پی برده‌اند.

این مهم نیست که چرا یک کشور از بیت کوین استفاده می‌کند، فقط کافی است که به نقشه گرافیکی یا کوین مپ نگاهی بیندازید تا جهانگیر شدن این ارزها را درک کنید.

جف کلی (Jeff Klee) مدیرعامل شرکت هواپیمایی چیپ ایر (CheapAir) می‌گوید: ما همیشه بلیت‌های پروازهای بین المللی را می‌فروختیم ولی بیشتر مشتریان ما آمریکایی‌ها بودند. این شرکت در سال ۲۰۱۳ امکان خرید به وسیله ارزهای دیجیتال را نیز فراهم کرد. در حال حاضر، این شرکت به میزان پانزده میلیون دلار با این ارز بلیت هواپیما و هتل فروخته و حالا لایت کوین و دش (DASH) را هم می‌پذیرد و از وقتی از بیت کوین استفاده کرده‌اند مردمی از سراسر دنیا از آنها خرید می‌کند.