video thumb

چهار معیاری که سلامت بیت‌ کوین را بررسی می‌کنند!

اگر در طی چند ماه گذشته به دنبال نوسانات قیمت بیت کوین بوده‌اید، درمی‌یابید که  این ارز دیجیتال درمعرض مشکلات جدی قرار دارد. از اوایل ماه سپتامبر تاکنون این ارز پایه‌ریزی شده توسط ساتوشی ناکاموتو از حدود ۷،۸۰۰ دلار به کمتر از ۴۰۰۰ دلار سقوط کرده است.

با این حال، رویدادهای اخیر باعث دلسردی کسانی شده است که امیدوار بودند تا قیمت بیت کوین به‌شدت افزایش پیدا کند. معیارهای دیگری از درستی ارزهای دیجیتال وجود دارد که نشان‌دهنده این است که این ارزهای دیجیتال بهتر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند.

نرخ هش

مسلما نرخ هش یکی از مهم‌ترین این معیارهاست، اما همیشه آن توجهی را که سزاوارش است، دریافت نمی کند. همانطور که داده‌های بیت اینفو چارت نشان می دهد، این نرخ -که اساسا نشان‌دهنده میزان قدرت محاسباتی مورد نیاز برای حفظ شبکه بیت کوین است- در طول سال به طور پیوسته افزایش یافته است و از ۱۵ هش/ثانیه در ۱ ژانویه به بالاتر از ۶۰٫۴ هش/ثانیه در نوامبررسیده است.

همانطور که هوگو می، یک تحلیلگر سرمایه گذاری در اینوکتوس کپیتال می گوید، حداقل یک دلیل وجود دارد (به غیر از معیار افزایش قیمت)، که افزایش نرخ هش خوب است. “هر چه میزان هش بالاتر باشد، هکرها باید هزینه‌های بیشتری برای حمله به شبکه بپردازند”

به همین ترتیب، کاهش نرخ هش از  ۶۰٫۴ هش/ ثانیه به ۳۵ هش/ثانیه در ۱۴ دسامبر می‌تواند نشانه بدی باشد. زیرا در این صورت به این معنی است که حمله به شبکه ارزان‌تر می شود. با این حال، حمله هنوز بسیار بعید است. علاوه بر این، نرخ هش در بیش از دو هفته اخیر دوباره در حال رشد است.

توزیع ثروت

یکی دیگر از معیارهای جالب بیت کوین، توزیع ثروت است که نشان‌دهنده تمرکز ثروت است. در سپتامبر ۲۰۱۷، بامبو کلاب، تحلیلگر رمزنگاری، تحلیلی را در مورد توزیع ثروت بیت کوین در وبلاگ خود منتشر کرد که توسط بیت اینفو چارت ثبت شده است.

در آن زمان، ۰٫۱ درصد از دارنده‌های کیف پول‌های برتر صاحب ۲۱٫۳۲ درصد از کل بیت‌کوین در گردش بودند، در حالیکه در حال حاضر۰٫۱ درصد از آنها دارای ۲۰٫۷۹ درصد از کل بیت کوین را در اختیار دارند. به طور مشابه، کیف پول‌های حاوی ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ بیت‌کوین در ماه سپتامبر ۲۳٫۳۱٪ بودند، اما در حال حاضر ۲۱٫۴۲٪ از کیف پول‌ها دارای این رقم می باشند. و برعکس، پنج کیف پول حاوی ۱۰۰،۰۰۰ تا ۱ میلیون بیت کوین که متعلق به مبادلات رمزنگاری (و مشتریان آن) است – ۰٫۷۲٪ از کل بیت کوین ماه سپتامبر را در اختیار داشتند، اما حالا به ۳٫۲۸٪ افزایش یافته‌اند.

با این حال، لیزا چنگ، بنیانگذار بلاک‌چین ونبکس و پلتفرم قراردادهای هوشمند اترارپارتی یکی از متخصصانی است که در مورد کاهش زیاد تمرکز ثروت هشدار می دهد.

وی می گوید: “من اعتقاد دارم، این روندی نیست که بتوانیم در بلند مدت به آن تکیه کنیم. ” “همانطور که این یک بازار احتمالی است، می‌توان گفت که این فقط بازتابی از رفتار نهنگ‌های بیت کوین در مقابل سرمایه‌گذاران جزء است.” منظورم این است که نهنگ ها دارای قدرت بیشتری بوده و سرمایه‌گذاران پیچیده‌تری در این اکوسیستم هستند وقتی آنها می بینند که بازار در حال سقوط است، ممکن است سعی کنند بیت کوین (یا سایر ارزها) را برای تامین سود خود بفروشند. اما به محض این که بازار مجددا حرکت خود را آغاز کند، می‌تواند دوباره سرجای خود بازگردد. “

پذیرش عمومی و تراکنش ها

پذیرش عمومی به اندازه کافی معیاری محکم است، و با توجه به این واقعیت که در ماه دسامبر قیمت بیت کوین به ۳۲۰۰ دلار کاهش یافت، ممکن است تصور کنید که علاقه به بیت کوین به میزان قابل‌ ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

با این حال، معیارهایی وجود دارند که میزان توجه به بیت‌کوین را در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی منعکس می‌کنند. به عنوان مثال، در سپتامبر ۲۰۱۷، یک کاربر شبکه اجتماعی ردیت، پستی ایجاد کرد که تعداد مشترکین بیت‌کوین را در این شبکه اجتماعی نشان می‌داد. در آن زمان، این تعداد ۳۳۶،۹۰۳ نفر بود. اما با توجه به اینکه این تعداد در پایان ماه اکتبر ۹۷۰،۰۰۰ نفر بود، می توان گفت که در حال حاضر این رقم بیش از یک میلیون نفر می‌باشد.

پذیرش عمومی نسبت به تعداد معاملات، چیزی است که انجل ورستی، مدیرعامل شرکت پلتفرم غیرمتمرکز  آمبرسوس، به‌عنوان یک نقطه کلیدی از درک درست در مورد سلامت بیت‌کوین توضیح می‌دهد.

“سلامت بیت‌کوین  را می توان با در نظر گرفتن سه متغیر کلیدی بررسی کرد: کل مقدار معاملات انجام شده در شبکه (مقدار معامله روزانه)، ارزش کل معاملات انجام شده در شبکه (مقدار ارزش روزانه)، و سطح اجتماعی و فرهنگی شبکه بیت کوین در کل سیستم‌های حقوقی، مالیاتی و مالی.” وی می گوید  “به طور کلی، این سه شاخص اصلی ارتباطات متقابل دارند و احتمالا در سال‌های آتی بر یکدیگر تاثیر خواهد گذاشت”

خبر خوب این است که پس از کاهش روزانه ۱۳۵،۰۰۰ معامله در تاریخ ۱ آوریل، اکنون با یک افزایش تدریجی به حدود ۲۷۰،۰۰۰ رسیده است که نشان می‌دهد، حتی اگر قیمت آن کاهش یابد، هنوز تعداد زیادی از مردم هستند که می‌خواهند مبادلات بیت‌کوین را انجام دهند.