video thumb

بیت کوین در سال ۲۰۱۹: پیش بینی از بازار چه خواهد بود؟

سال ۲۰۱۸ برای قیمت بیت کوین نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال سال وخیمی بود. به ویژه اگر این قیمت را با اواخر سال ۲۰۱۷ قیاس کنیم، متوجه خواهیم شد که این وخامت به حد اکثر خود رسیده است. البته همه زوایای این افول قیمت هم منفی نبوده است. حقیقت این است که بیت کوین از همان زمان رشد قیمت‌ها به یکی از مناسبترین ماشین‌های سرمایه گذاری بدل شد و روند این امر نیز با ورود قراردادهای پایدار بیت کوینی به بازار ارزهای دیجیتال قوت بیشتری گرفت. شکست قیمت بیت کوین همچنین منجر به ایجاد سطحی از پاکسازی در این بازار و تغییر قابل توجه دینامیک‌ها در بازار ارزهای دیجیتال شد. اکنون، در حالیکه هنوز نمی‌توان گفت که آیا در آینده شاهد بازار خرسی بیت کوین خواهیم بود و یا این بازار رفته رفته به سمت بازسازی و رونق مجدد قرار خواهد رفت، اما در مجموع می‌توان مدعی شد که چشم انداز بیت کوین در سال ۲۰۱۹، چشم اندازی مثبت خواهد بود.

مردم هنوز هم دست بردار نیستند

پس از دسامبر سال ۲۰۱۷ و تا ژانویه سال ۲۰۱۸ که افزایش قیمت فزایی بیت کوین به پایان رسید، بسیاری از کارشناسان معقد بودند که قیمت بیت کوین بار دیگر احیا شده و افزایش خواهد یافت. اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده و حتی وضعیت با گذشت زمان بدتر نیز شد. اکنون قیمت بیت کوین حول قیمت ۴ هزار دلار در نوسان است و البته پیش بینی پیشرفت این قیمت در آینده نزدیک هم نمی‌شود. آمارهای و نمودارها نشان داده‌اند که سرمایه گذاران خرد علاقه خود به بازار خرسی را از دست داده‌اند. به همین خاطر، به نظر می‌رسد سرمایه گذاران خرد به این زودی به بازار ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین باز نخواهند گشت.

البته این مساله آن قدر هم حاد نیست که بتوان گفت تازه واردها به بازار ارزهای دیجیتال، به سرعت این بازار را رها می‌کنند. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده توسط مرکز سرمایه گذاری‌های آلترناتیو کمبریج، تعداد کاربران ارزهای دیجیتال طی سال ۲۰۱۸ به دو برابر افزایش یافته است. بر اساس فعالیت‌های کاربران، به نظر می‌رسد عمده آنها را کاربرانی تشکیل می‌دهند که برای مدت طولانی قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارند. همچنین کاربران قبلی این بازار نیز نسبت به گذشته فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. به طور متوسط، در سال ۲۰۱۶ تنها ۳۵ رصد از کاربران در بازار فعال بوده و این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۳۷ درصد افزایش یافته است. این درحالیست که همین میزان در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به ۳۸ درصد رسیده است.

به علاوه، اطلاعات موجود بر روی پایگاه مبادلاتی coinmap.org نشان می‌دهند تعداد کاربران بیت کوین در سال ۲۰۱۸، با میزان ۲۵ درصد افزایش به رقم ۱۴۱۳۷ نفر رسیده است. این درحالیست که تعداد کاربران ATM بیت کوین در همسن سال نیز با افزایشی ۹۸ درصدی به رقم ۴۱۰۸ نفر افزایش یافته است.

مناطق پذیرنده بیت کوین در جهان

رشد نصب ATM های بیت کوینی

 

آنچه مسلم است موضوع قیمت، بزرگترین فاکتور برای ارزیابی هر سرمایه گذار به حساب می‌آید. بر اساس تحقیقات منتشر شده از سوی شرکت آمریکایی Delphi Digital، به احتمال زیاد قیمت بیت کوین طی ماه‌های اولیه سال ۲۰۱۹ سیری نزولی داشته و فروشندگان بیت کوین را عمدتا آن دسته از کاربرانی تشکیل می‌دهند که این ارز دیجیتال را در بازه زمانی ۳ الی ۵ سال گذشته خریداری نموده‌اند. با اینحال به نظر می‌رسد افول فعلی بازار نیز چندان وحشتناک نیست.

باید توجه داشت که قیمت بیت کوین، به نوعی تعیین کننده قیمت دیگر ارزهای فعال در این بازار خواهد بود. به عنوان مثال با اینکه بسیاری از آلتکوین‌ها علیرغم افت بازار بیت کوین در حال مبادله شدن هستند، اما با اینحال، این قیمت بیت کوین است که نرخ دیگر ارزها را نیز تعیین می‌کند.

سیطره بیت کوین

ارائه پاسخی روشن در خصوص قیمت بیت کوین کاری بسیار دشوار خواهد بود. اما این موضوع نباید چندان هم تعجب آور باشد: بسیاری ازفعالان بازار ارزهای دیجیتال که نوسانات این بازار را به سرعت تشخیص می‌دهند، اغلب به هنگام حرکت آن به سمت موج غیر دلخواه آنها، به سرعت عمل کرده و مانع از متضرر شدن خود می‌شوند.

در آمارهای منتشر شده از سوی Delphi Digital گفته شده که عمر بیت کوین طولانی مدت خواهد بود. بیت کوین این قابلیت را دارد که به عنوان منبع مناسبی جهت هدایت سرمایه‌های خصوصی افراد در بازار عمل کند. همین امر نیز باعث افزایش میزان محبوبیت این ارز دیجیتال شده و به همین دللی نیز بسیاری از نهاد محافظه کار مالی مانند بانک‌ها هر روز به دنبال نزدیکتر ساختن خود با ارزهای دیجیتال و به طور کلی سرمایه‌های دیجیتال هستند.

عامل تاثیر گذار بر قیمت‌ها چیست؟

مساله قیمت یکی از موضوعاتی است که تنها منحر به بیت کوین نبوده و در مجموع می‌توان مدعی شد که بسیاری از این مشکلات مربوط به کلیت شبکه بلاک چین است. به عنوان مثال یکی از راه حل‌های جدید و پر طرفدار برای حل این مشکلات، موضوع  شبکه لایتنینگ یا Lightning Network است که بسیاری از کارشناسان به آن اعتقدی راسخ دارند. بر اساس آنچه Delphi Digital گزارش کرده، اگر شبکه‌ لایتنینگ با همان Lightning Network با موفقیت فعال شود، مبادلات مالی بیت کوین نیز به سادگی قابل انجام بوده و هر تراکنش را می‌توان نهایتا با یک سنت هزینه انجام داد. این اقدام منجر به باز شدن درهای ریزپرداخت‌ها خواهد شد و در نتیجه شما قادر خواهید بود تا هزینه یک سنتی مطالعه یک مقاله آنلاین را با استفاده از بیت کوین خود پرداخت نموده و یا از گروه‌های مورد علاقه خود در فضای مجازی حمایت نمایید.

رشد شبکه لایتنینگ در سال ۲۰۱۸

در همین راستا، «لن فیلیپیک» مدیر شرکت تولید کننده کیف پول دیجیتال سخت افزاری Sugi در گفتگوی اخیر خود با وب سایت Cryptonews.com گفت: من شخصا از وجود لایه دوم راه حل‌ها مانند لایتنینگ و پلاسما در بلاک چین‌های مختلف خوشحال هستم. چراکه این ابزارهای مدرن با سنجش پذیری، سرعت و امکان پایین آوردن هزینه جا به جایی پول دیجیتال همراه هستند.

به هر تقدیر، «راجر وی» مالک بیت کوین SV و از توسعه دهندگان سابق Bitcoin Cash همچنان مانعی بزرگ در این راه به حساب می‌آید. موضوع مهم دیگر در بازار ارزهای دیجیتال، اتخاذ این ارزها در جهان است که رابطه مستقیم و بسیار تنگاتنگی با آینده ارزهای دیجیتال دارد.

بر اساس گزارش منتشر شده  توسط  Delphi Digital، بیت کوین از ماه فوریه سال ۲۰۱۸، با رسیدن به ثبات قیمت به شکل گسترده‌ای در مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. از فوریه تا آگوست سال ۲۰۱۸، حجم بیت کوین خرج شده از طریق پردازشگرهای پرداخت پول، از ۱۶۵۰۰ به ۲۰ هزار بیت کوین افزایش یافته و تنها در ماه سپتامبر، این رقم با کمی کاهش به ۱۴۵۰۰ بیت کوین رسیده است. اما به هر حال کاهش حجم مبادلاتی بیت کوین در ماه سپتامبر ثابت نمانده و مجددا افزایش یافته است.

به علاوه، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸، جهان شاهد به وجود آمدن نخستین سیستم چند ارزی دیجیتال یا همان ETP بود که توسط شرکت Amun سوئیس راه اندازه شده و توسعه یافته است. با استفاده از این سیستم می‌توان ارزهای دیجیتال را به ۶ ارز رایج در کشور سوئیس تبدیل کرده و بالعکس. این قدم بسیار بزرگی در جهت رونق بازار مبادله ارزهای دیجیتال به حساب می‌آمد. همچنین طی آخرین روزهای منتهی به سال ۲۰۱۹، شاهد ورود بازیگران بزرگ سازمانی و ورود نهادینه آنها به بازار ارزهای دیجیتال بودیم که این کار عمدتا با ورود شرکت به نام Bakkt انجام شد که بازار بزرگ سهام نزدک نیز از آن حمایت کرد.

ورود بازیگران سازمانی، وضع قوانین بیشتر

همانطور که می‌دانیم سیستم مالی سنتی از قوانین و مقررات موجود و پیچیدگی آنها اشباع شده که البته این قوانین هم از خریداران حمایت کرده و هم از فروشندگان. همین امر نیز باعث استقبال گسترده و اعتماد هر دو طیف به این سیستم مالی شد. اما می‌توان اظهار داشت که ورود قوانین و مقررات به حیطه فعالیت ارزهای دیجیتال از زمان تصویب FATF توسط گروه هفت کشور صنعتی جهان (G7) انجام شد. در جریان برگزاری اجلاس سران کشورهای یاد شده، مجموعه سیاست‌هایی جهت نظارت بر امور مشکوک به پولشویی و حمایت از تروریسم بین المللی به تصویب رهبران این کشورها رسید.

البته «گری مک فارلین»، کارشناس ارشد بازار ارزهای دیجیتال در گفتگو با Cryptonews.com، تصویب مقررات FATF به حیطه فعالیت ارزهای دیجیتال را اتفاقی مهم و مثبت در جهت به رسمیت شناختن این ارزها، تکنولوژی لجرهای توزیعی و بازار مرتبط با آنها در جهان می‌داند.

«مارشال بلینگزلی»، رئیس کمیته FATF طی سخنانی در ماه اکتبر و در خصوص ارزهای دیجیتال اعلام کرد: از ماه ژوئن ۲۰۱۹، ما دستورالعمل‌های بیشتری در خصوص استانداردهای مربوط به ارزهای دیجیتال صادر خواهیم کرد و انتظار ما این است که این دستروالعمل‌ها به مرحله اجرا در آیند.

آنچه مسلم است اینکه ارزهای دیجیتال در حال حفاظت بیشتر از طریق سیسات‌های امنیت خواهانه بوده که همین امر منجر به افزایش اقبال عمومی در زمینه روی آوردن به سمن بازار این دسته از ارزها خواهد شد.

در مجموع، هرچند سال ۲۰۱۸ سال بسیار سختی برای ارزهای دیجیتال به حساب می‌آمد، اما به نظر می‌رسد بازار این دسته از ارزها در سال ۲۰۱۹ کمی نفس خواهد کشید. با توجه به میزان تکنولوژی رو به رشد در این زمینه و. به وجود آمدن ابزارهای مالی بیشتری که قرار است در سال جاری میلادی شاهد به وجود آمدن و توسعه آنها باشیم، به نظر می‌رسد اوضاع بیت کوین و بازار آن نیز کمی رو به راه شده و با توجه به نقش رهبری بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال، دیگر آلتکوین‌ها نیز با رشد قیمت و بهبود بازار بیت کوین، پیشرفت خواهند داشت.