video thumb

پیش بینی وضعیت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۹

«میکاه وینکلپخت» مدیر عامل و بنیانگذار شرکت تولید کننده اپلیکیشن مبادله ارزهای دیجیتال GEM در شهر لس آنجلس است. وی در گفتگوی اخیر خود با نشریه CoinDesk نگاهی به تحولات مربوط به بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ انداخته است که اظهارات وی در ادامه آمده است:

هر قدر سال ۲۰۱۷، سال انبوهی و رشد قیمت‌های غیر منطقی به حساب می‌آمد، سال ۲۰۱۸ اما این رکورد را شکسته و شاهد افول بازار در این سال بودیم. تصور من این است که در سال جدید شاهد بازگشت اصول اولیه‌ای خواهیم بود که باید دوباره در مورد آنها باز بینی کنیم. حقیقت آن چیزی است ما هنوز در مورد آن چیزی نمی‌دانیم.

من همچنین معتقدم در سال ۲۰۱۹، شاهد بازگشت سیطره بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال خواهیم بود، اگر چه ممکن است یک رکود بزرگ جهانی در بازار به وجود آید.

با سقوط بازارهای جهانی، قیمت بیت کوین نیز کاهش خواهد یافت و این رکود نیز قیمت آن را پایین نگه خواهد داشت؛ زیرا این کاهش باعث خواهد شد سرمایه گذاران از انجام سرمایه گذاری‌های خطرناک مورد قبول خود به سمت انجام سرمایه گذاری‌های پایدارتر حرکت کرده و سرمایه گذاری بر روی بیت کوین که در حال حاضر هنوز سرمایه گذاری بسیار پر ریسک و خطری محسوب می‌شود، حرکت کنند.

اما زمانی که دولت‌ها شروع به فکر تزریق پول تازه چاپ می‌افتند تا سعی کنند اقتصادهای نابسامان خود را بهبود ببخشند، همان زمانی خواهد بود که بیت کوین به عنوان چیزی شبیه به طلا دیده خواهد شد.

  • وعده واقعی ICOها

بازار دیوانه کننده گاوی سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ و همچنین شکوفایی موضوع پیشنهاد سکه‌های دیجیتال اولیه یا همان ICO ها تاثیری انحراف گونه بر روز بازار داشت. ما تا حد زیادی از اصول و ارزش‌های اقتصاد غیر متمرکز و در جهت دستیابی به یک طرح غنی و سریع دور شده‌ایم. مردم واقعا آشفته شدند. من معتقدم که ICOها در واقع بسیار امیدوار کننده به نظر می‌آیند. مهمترین و جذاب ترین چیزی که ما از موفقیت بیت کوین آموختیم این بود که ارزهای دیجیتال توانایی ویژه‌ای برای متحد ساختن تمامی سهامداران (کاربران و سرمایه گذاران) حول یک ماموریت مشترک از طریق مشوق‌های جمعی و مشارکت مستقیم دارند.

ارزهای دیجیتال حس لزوم سرمایه گذاری در یک پروژه موفقیت آمیز را در کاربران خود ایجاد و تقویت کرده و شبکه‌ای موثر و تاثیر گذار ایجاد می‌کنند. چالش واقعی در این میان آن است که دلالان بیشتری به نسبت کاربران واقعی در چنین سیستمی ایجاد خواهند شد.

  • نخستین اپلیکیشن ضد شیوع

از آنجاکه در سال ۲۰۱۹، ما با یک صنعت رو به بلوغ مواجه هستیم که دوران طفولیت خود را سپری کرده و اکنون پا در عرصه بلوغ گذاشته است، کار ما نیز بسیار سخت تر به نظر می‌رسد. البته منظور من پذیرش و جایگزینی محصولاتی واقعی است که ارزش واقعی داشته باشند.

ما شاهد اثبات نخستین بخش یک پروژه هستیم که همان اپلیکیشن جلوگیری از فرار است و کاربرد آن در جایی است که کاربران در تصاحب یک توکن اقتصادی مشارکت دارند و به همین خاطر فکر می‌کنند که آنها بخشی از پروژه هستند. و من فکر می‌کنم این موضوع نشات گرفته از جایی است که ما انتظارش را نداریم، مثلا فضای گیمینگ و بازی. من فکر می‌کنم ما شاهد نوعی شیوع DAppهای جذاب مانند Tamagotchi در زمینه بازی‌ها خواهیم بود.

در بخش بعد شاهد ایجاد دو موفقیت ناشی از موارد ذکر شده خواهیم بود. چون بازی ها واقعا از کاربران فنی به عنوان یک طبقه بسیار بزرگتری از کاربران پیشین استفاده می‌کنند که این فراتر از این رقابت بسیار جدی است. DApp ها در حال حاضر برای پروزش ایده سرمایه‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها در حال حاضر ساعتها و ساعتها برای جمع آوری کالاهای دیجیتال در تلاش هستند. این یک امر طبیعی است.

  • پیدایش ارزهای دیجیتال پایدار

ما با استفاده از ارزهای دیجیتال پایدار این فاصله را پر کرده و شاهد پذیرفته شدن کلی این دسته از ارزهای توسط کاربران خواهیم بود. ما شاهد به وجود آمدن اپلیکیشن‌های فعال نوع Venmo  در امر پرداخت و دیگر انواع محصولات جدید مربوط به امور مالی هستیم که سکه های دیجیتال پایدار را برای مقابله با مشکلات نوپایی که در بیت کوین و دیگر کریستوگرام ها وجود دارد، به کار می‌بندند. این لزوما چشم انداز اصلی ارزهای رمزنگاری شده یا دیجیتال نیست، اما دروازه بزرگی است که استفاده مردم از دارایی‌های دیجیتال را آسانتر کرده و در این مسیر تمامی ابزارها کارکردی یکسان با یکدیگر دارند. لذا این موضوع نیز تاثیر بسیار مثبتی بر افزایش پذیرش Bitcoin و دیگر شبکه‌ها خواهد داشت.

  • یافتن زمینه واسطه واسطه گری

ما در حال رسیدن به یک نقطه‌ی ترکیبی هستیم که در آن، پروژه‌ها در زمینه واسطه‌گری موفقیت پیدا می‌کنند، جایی که آنها آرزوهای ناباورانه‌ی کلی ندارند، بلکه سیستم‌هایی بسیار متمرکز محسوب می‌شوند که امروزه جهان را اداره می‌کنند.

اما ما شاهد ظهور مجموعه‌ای ترکیبی از چیزهایی مانند گواهی سهام و هشگراف هستیم که به عنوان مجموعه‌ای شناخته شده از ابزراهای اعتبار سنجی است و بیشتر به جای یک سیستم مالی متمرکز، سیستمی غیر متمرکز را به وجود آورده است که البته بیش از یک سیستم غیر متمرکز مالی نیز به عنوان شبکه‌ای از گواهی سهام مانند بیت کوین فعالیت می‌کنند.

در این شبکه‌ها واضح و روشن است، اما شانس خوبی برای موفقیت در کسب و کارهایی هستند که نیاز به مقیاس دارند، که نیاز به چارچوب قابل اعتماد برای کار دارند و به اندازه کافی برای این نیازها تمرکز ندارند.

وجود سیستم پایاپای کاری در این شبکه‌ها واضح و روشن است، اما شانس خوبی برای موفقیت در کسب و کارهایی هستند که نیاز به مقیاس و چارچوب قابل اعتماد برای کار داشته و به اندازه کافی برای این نیازها تمرکز ندارند.

بنابراین، من فکر می‌کنم EOS، Hashgraph یا حتی Stellar می‌توانند از عهده این کار برآیند.

البته این بازی هنوز هیچ برنده‌ای نداشته است و تا زمان پیدا شدن برنده، احتمالا شاهد حضور سازمان‌های بزرگ و حرکت نقدینگی به این بخش خواهیم بود.

در آینده چه خواهد شد؟

موضوع مهم در این صنعت، لزوم پاسخگویی به نیازهای کاربران است. شما می‌توانید هرآنچه در دنیا می‌خواهید را بدست آورید. اما اگر خواسته‌ای نداشته باشید، به جایی هم نخواهیم رسید.

من به پذیرش تکنولوژی بلاک چین در کوتاه مدت چندان خوشبین نیستم. به خاطر تمام پتانسیل‌های موجود در بلاک چین (که البته پتانیل بسیار زیادی هم هست)، عمده شرکت‌های بزرگ بیشتر مایل به ایفای نقش در این صنعت هستند تا انجام یک سرمایه گذاری واقعی برای باز پروری کسب و کار خود. اتفاق و تغییر بزرگ در این صنعت، تنها در آینده‌ای دور رخ خواهد داد.

مسائل مهم و هیجان انگیزی که فعلا در حال انجام است، مساله نوآوری و رقابت است که در شبکه‌های عمومی و در فضای DApps در حال رخداد است. مردم تنها مقدار کمی تلاش می‌کنند. هیچ کس هیچ ایده‌ای برای کار ندارد. و این عالی است، زیرا ما پاسخ بسیار سریعتر از آنچه در انتظار یک شرکت Fortune 500 است، برای پیدا کردن آن پیدا خواهیم کرد.

ارزهای دیجیتال به ما اجازه می‌دهند تا برای هر کس در هر کجایی جهان یک پلتفرم ایجاد کنیم تا بتواند برای پلتفرم خود برنامه‌ای مستقل نوشته و جهان را تغییر دهد.