video thumb

وضعیت مبهم بازار ارزهای دیجیتال/ادامه تردید سنت گرایان

با توجه به برنامه‌های اخیر اجرا شده از سوی شرکت‌های تولید کننده ارزهای دیجیتال، به نظر می‌رسد بازار این ارزها در حال حاضر در وضعیتی شبیه به برزخ به سر می‌برد. این موضوع حتی در شرایط افت قیمت ارزهای دیجیتال نیز صادق بوده و البته سکوت شرکت های تولید کننده ارزهای دیجیتال نیز جنبه غیر واقعی و گمراه کننده به خود گرفته است.

ژوزف لوبین، از بنیانگذاران پلتفرم اتریوم و بنیانگذار شرکت تولید نرم افزار بلاک چینی ConsenSys در پیام توئیتی اخیر خود می‌نویسد:

نظر من این است که ریزش قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ ناشی از ترس، عدم اطمینان و شکی بود که از سوی دوستان دوستان طبقه چهارم و پنجم ما به این بازار تحمیل شد.

وی همچنین در قالب چند توئیت سریالی دیگر نیز جزئیاتی در خصوص ConsenSys 2.0 و دور ماندن کارکنان این شرکت از این فضای ترس و وحشت اعلام کرده و گفت با وجود چنین فضایی، این شرکت همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. وی در بخش پایانی این توئیت‌ها نتیجه میگیرد که سال ۲۰۱۹ سالی متفاوت از امسال برای ارزهای دیجیتال بوده و پیشرفت آنها در سال نو حتمی است.

چانگ پنگ ژائو ، مدیر عامل بایننس که بزرگترین پلتفرم مبادلات ارزی ۲۴ ساعته جهان به حساب می‌آید نیز در گفتگوی اخیر خود، چشم انداز فضای بازار ارزهای دیجیتال را مثبت ارزیابی کرده و گفت: من فکر می‌کنم افراد فعال در این صنعت، هنوز به آن و آینده ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند.

با وجود اینکه جامعه مدیران ارزهای دیجیتال نگاهی مثبت به این بازار دارند، اما به نظر می‌رسد طرفداران بازار سنتی هنوز هم نگران هستند. بلومبرگ به نقل از منابع نزدیک و موثق اعلام کرده که غول بانکداری آمریکایی یعنی شرکت Goldman Sachs هیچ امیدی به آینده پروژه‌های ارزهای دیجیتال خود ندارد. در همین حال، «دانیل اچ. گلنسی» مدیر اجرایی شرکت SolidX Partners که فعالیت آن در حوزه راه اندازی ارز دیجیتال  Bitcoin ETF در آمریکا است نیز به منابع خبری گفت: بازار (ارزهای دیجیتال) و توقعات نا به جا از آن در پی ورود ناگهانی گلدمن ساکس و شرکت‌های وابسته به آن به این بازار و پرداختن به تجارت بیت کوین از سوی آنها ایجاد شد.

همچنین برخی از منابع خبری مطلع دیگر نیز اعلام کرده‌اند که «مورگان استنلی»، یکی دیگر از غول‌های بانکداری جهان از ماه سپتامبر آمادگی فنی خود را برای سوآپ بیت کوین اعلام کرده‌اند و این در حالیست که هنوز یک قرارداد هم در این زمینه به امضا نرسانده است. از سوی دیگر نیز شایعاتی مطرح شده که بانک بریتانیایی برکلیز نیز از امکان اتصال خود به شبکه ارزهای دیجیتال خبر داده بود، اما سخنگوی این بانک به بلومبرگ گفته است که این بانک هنوز هیچ برنامه ای برای اتصال به شبکه تجارت ارزهای دیجیتال ندارد.

به هر حال آنچه مسلم است، بازار ارزهای دیجیتال با یک عقبگرد کلی این دسته از بازیگران سنتی جدید و مشتاق به سرمایه گذاری و ورود به بازار این ارزها مواجه هستند.

یکی از اعضای پیشین موسسه مالی سوئیسی Credit Suisse Group AG نیز در این خصوص گفت: مساله مهم این است که تمامی زیر ساخت‌هایی که اکنون به وجود آمده‌اند، اکنون می‌توانند به انجام تجارت سازمان یافته بپردازند.

در همین حال، «وایل یوگن» مدیر اسبق Deutsche Bank AG  در سنگاپور که اکنون مدیریت شرکت Circuit Capital را بر عهده دارد نیز گفت: به نظر می‌رسد فرآیند پیشرفت در حال توقف است. هنوز هیچ کس حقیقت ماجرا را نمیداند.

وی در خصوص وضعیت فعلی بازار نیز گفت: بازار خرسی به بسیاری از این نهادها اجازه داده تا بنیادهای مالی کاملی آن هم بدون وجود زیر ساخت های مناسب و ترس از دست دادن سرمایه، برای خود دست و پا کنند.

به علاوه سازمان مبادلات بین قاره ای (ICE) که شرکت مادر بورس سهام نیویورک نیز به حساب می آید، احتمالا قصد دارد که وارد بازار ارزهای دیجیتال شده و قرار است این اقدام تا ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ از طریق Bakkt انجام شود. شرکت Bakkt این اقدام را قدمی بسیار بزرگ از سوی سرمایه گذاران سنتی برای رونق بخشیدن به بازار سرمایه‌های دیجیتال دانسته است.