video thumb

ارز دیجیتال فیس بوک؛ آیا این غول فناوری ارزهای پایدار (stable-coin) را توسعه می‌دهد؟

شنیده شده که فیس بوک در حال گسترش ارزهای دیجیتال بوده و می‌خواهد به کاربران این امکان را بدهد تا بتوانند از طریق پیام ‌رسان این شرکت یعنی واتس اپ، پول ارسال کنند. ارز دیجیتال جدید فیس‌ بوک ابتدا در هند رونمایی خواهد شد. هند کشوری با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر واتس‌اپ بوده و در ارسال پول خانگی در جهان، پرچمدار است.

ارز دیجیتال فیس بوک

به گزارش بلومبرگ، شرکت فیس بوک در حال طراحی یک نوع ارز پایدار (stable-coin) است. ارز پایدار، نوعی ارز دیجیتال می‌باشد که با ارز فیات (fiat) (معمولا دلار آمریکا) تثبیت شده است. این نوع ارزهای دیجیتال به نظر ناپایداری کمتری نسبت به ارزهای رمزنگاری شده یا ارزهای دیجیتال معمولی دارد.

اگرچه هنوز این پروژه اجرا نشده است اما منابع آگاه می‌گویند که فیس بوک در حال حاضر بر روی استراتژی کار می‌کند که شامل برنامه‌ای برای اموال محافظت‌شده (custody) و یا محافظت از ارزهای عادی است تا بتواند از ارزش ارز پایدار خود را محافظت کند.

اول بلاک‌ چین، حالا کریپتو؟

شرکت فیس ‌بوک درباره نوآوری‌های بلاک چین، بسیار محرمانه عمل کرده است. با این حال، چیزی که مشخص شده این است که فیس‌بوک تا کنون ۴۰ نفر را برای تیم بلاک‌ چین خود استخدام کرده است. سخنگوی شرکت، اطلاعات خاصی در این موضوع ارائه نکرد اما تأیید کرد که شرکت برنامه‌هایی برای حرکت در این مسیر دارد.

سخنگوی شرکت می‌گوید: فیس بوک نیز مانند بسیاری از دیگرشرکت‌ها در حال تحقیق بر روی راه‌های استفاده از قدرت بلاک‌ چین است. این تیم جدید کوچک، برای اهداف گوناگونی تشکیل شده و در حال انجام تحقیقات می‌باشد. ما اطلاعات بیشتری در این رابطه نداریم.

این شرکت همچنین به طور مرموزانه تحرکات خود در بخش مالی را گسترش داد و در این راستا، دیوید مارکوس (David Marcus) را برای مدیریت تیم پیام‌رسان خود در سال ۲۰۱۴ استخدام کرد. مارکوس مدیر سابق شرکت PayPal است. او همچنین مدیریت تیم نوآوری‌های بلاک چین را در ماه می سال جاری آغاز نمود.

ارز پایدار (stable-coin)

امسال ارزهای پایدار، افزایش شدید محبوبیت خود را شاهد بودند. معروف‌ترین ارز پایدار موجود در جهان، پیشگام این عرصه نیز هست و تتر (Tether) نام دارد.

مدیران تتر می‌گویند این ارز دیجیتال همیشه محصور در بحث و جدال بوده است و امتناع این شرکت از بازرسی‌های مالی باعث شده تا ابهامات گوناگونی درباره هر توکن آن که توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، به وجود آید.

به هرحال، فیسبوک ۲٫۵ میلیارد کاربر جهانی دارد و درآمد این شرکت به طور سالیانه حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. شاید بتوان گفت فیس‌بوک هر آنچیزی که برای ایجاد یک ارز پایدار کارآمد نیاز است را با خود دارد. اگر فیس بوک در این سرمایه‌گذاری موفق شود، به اولین شرکت بزرگ تکنولوژی تبدیل می‌شود که چنین پروژه‌ای را پیاده‌سازی می‌کند.