video thumb

روسیه برنامه‌ای برای ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال ندارد

روسیه همچنان به ممنوعیت پرداخت‌ به وسیله ارزهای دیجیتال به عنوان بخشی از قانونی که در ماه ژانویه به اجرا درآورد ادامه می‌دهد، اما این کشور برنامه‌ای برای ممنوعیت کامل معاملات توسط شهروندان را ندارد و قصد ندارد که در مسیر چین قرار بگیرد.

الکسی موسیف (Alexey Moiseev)، معاون وزیر دارایی فدراسیون روسیه، می‌گوید که شهروندان روسی همچنان مجاز به خرید و استفاده از ارزهای دیجیتال هستند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. در حال حاضر تنها پرداخت به وسیله ارزهای دیجیتال ممنوع است و روس‌ها مجاز به خرید و تجارت ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین (BTC) هستند.

موسیف می‌گوید: “شهروندان روسیه در خارج از کشور می‌توانند به راحتی از کیف پول خود استفاده کنند، اما اگر در داخل کشور فعالیت کنند، ممکن است با توجه به قوانین و حاکمیت مالی کشور، در آینده دچار مشکل شوند.”

معاون وزیر دارایی در ادامه افزود که قانونگذاران کشور هنوز نیاز دارند تا ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین را بررسی و آن را در قانون مدنی روسیه به درستی تعریف کنند. دولت روسیه ادعا کرده است که پذیرش بیت‌کوین به عنوان ارز رسمی می‌تواند بر سیستم مالی و اقتصاد کشور تأثیر منفی بگذارد.

موضع روسیه برخلاف چین است، در چین تمام موسسات مالی و نظارتی بیانیه‌ها و سیاست‌های ضد ارز دیجیتال منتشر کرده‌اند. اخیراً هم بانک مرکزی چین اعلام کرده که تمام معاملات ارزهای دیجیتال در این کشور غیرقانونی است و قبل از این، استخراج رمزارز در چین ممنوع شده بود.

دستور توسعه روبل دیجیتال توسط بانک مرکزی در روسیه صادر شده و برخی مقامات روسی ادعا می‌کنند که روبل دیجیتال خطرات مالی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را ندارد. آناتولی آکساکوف (Anatoly Aksakov)، رئیس کمیته دومای دولتی روسیه در بازارهای مالی، سال گذشته گفت که ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) روسیه می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ به بخشی جدایی ناپذیر از پرداخت‌های ملی تبدیل شود.