video thumb

۳ عامل که می‌تواند قیمت اتریوم را دو برابر کند

توکن شبکه اتریوم، اتر (ETH)، به لطف حمایت‌های فنی و بنیادی، می‌تواند ارزش بازار خود را در ماه‌های آینده چند برابر کند. قیمت اتر در اول اکتبر بیش از ۹ درصد افزایش یافت و برای اولین بار در ۱۰ روز گذشته به ۳۳۰۰ دلار رسید. افزایش قیمت روزهای گذشته آن عمدتا هماهنگ با دیگر ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین (BTC) بود که با ۹٫۵ درصد افزایش به ۴۸۰۰۰ دلار رسید، بالاترین سطح خود (بیت‌کوین) در ۱۰ روز گذشته.

همبستگی اتر و بیت‌کوین با افزایش تورم آمریکا

حرکت صعودی بازار ارزهای دیجیتال در ۱ اکتبر همزمان با انتشار گزارش وزارت بازرگانی ایالات متحده در مورد هزینه‌های مصرف کننده بود. داده‌ها نشان می‌دهد که شاخص هزینه‌های مصرفی شخصی مردم آمریکا که معیار ترجیحی فدرال رزرو (Federal Reserve) برای اندازه‌گیری تورم است، در ماه اوت ۰٫۳ درصد افزایش یافته و نسبت به سال گذشته ۳٫۶ درصد افزایش داشته است. بنابراین، تورم اصلی به بالاترین سطج خود در ۳۰ سال گذشته رسیده است.

دلالان تمایل دارند که از بیت‌کوین به عنوان مانعی در برابر تورم استفاده کنند، همین موضوع دلیل افزایش‌های اخیر بازار ارز دیجیتال را توضیح می‌دهد. در همین حال، بر اساس داده‌های شرکت CryptoWatch، همبستگی ۳۰ روزه اتر با بیت‌کوین نزدیک به ۰٫۸۹ است، که منجر به حرکت هماهنگ اتر با بیت‌کوین می‌شود.

نظرسنجی دانشگاه میشیگان بین ۲۵ آگوست و ۲۷ سپتامبر نشان داد که انتظارات تورمی بلندمدت در بین مصرف کنندگان آمریکایی به ۳ درصد رسیده که بالاترین میزان در یک دهه گذشته است. نتیجه به دست آمده برخلاف دیدگاه‌های جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو آمریکا است که افزایش ماهانه تورم  را “گذرا” توصیف کرده بود اما در جلسه اخیر سنا اعتراف کرد که این تورم و افزایش قیمت‌ها حداقل تا سال آینده دست نخورده باقی خواهد ماند.

نتیجه این فشار‌های تورمی صعود بیت‌کوین به عنوان راه حل نهایی برای مردم و سیاستمداران است. مایکل سیلور (Michael Saylor) مدیر عامل شرکت MicroStrategy پیشنهاد داد که شرکت‌ها دارایی‌های نقدی خود را به بیت‌کوین تبدیل کنند.

فشار عرضه

اتریوم در ۵ آگوست هاردفورک (تغییرات نرم افزاری) شبکه را اجرا کرد و همین موضوع چشم انداز صعودی اتر را افزایش داد.  این ارتقا که هارد فورک لندن نامیده می‌شود، یک پروتکل بهینه سازی به نام EIP-1559 را معرفی کرد که باعث کاهش و سوزاندن هزینه‌های تراکنش اتریوم می‌شود.

اتریوم همچنین در حال آماده سازی برای تغییر مکانیسم اجماع خود از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) است. این تغییر به کاربران امکان می‌دهد در صورت قفل کردن ۳۲ اتر در قرارداد رسمی هوشمند اثبات سهام برای مدت معینی، پاداش دریافت کرده و دارایی اتر خود را افزایش دهند.

تاکنون حدود ۱۱،۵۰۰ اتر در نوامبر ۲۰۲۰ وارد شبکه Ethereum 2.0 شده است که این مقدار در حال حاضر به ۷٫۸۲ میلیون اتر رسیده است. از سوی دیگر، مقدار کل توکن‌های اتر که در تمام پلتفرم‌های ارز دیجیتال نگهداری می‌شود، به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. داده‌ها نشان می‌دهد که صرافی‌ها در حال حاضر تنها ۱۸٫۱ میلیون اتر دارند و این در حالی است که این مقدار در سال گذشته ۲۳٫۷۳ میلیون اتر بود.

کاهش ذخایر قفل شده اتر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران می‌خواهند توکن‌های اتر خود را در اختیار داشته باشند تا بتوانند آن‌ها را برای دارایی‌های دیجیتالی دیگر بفروشند، همچنین ممکن است فشار زیادی برای سرمایه گذاران جهت ورود به بازار اتر وجود داشته باشد که می‌تواند اتر را با ارزش‌تر کند.

الگوی فنجان و دسته (Cup and Handle)

در همین حال که ما دو عامل ترکیبی عرضه کمتر و تقاضای بیشتر را به عنوان پشتوانه صعودی قیمت اتر داریم، یک عامل دیگر هم وجود دارد که از الگوی فنجان و دسته در نمودارهای طولانی مدت اتر پیروی می‌کند و می‌‎تواند حرکت صعودی اتر را پیشبینی کند.

فنجان و دسته یک الگوی صعودی است که شامل یک قسمت گرد و یک کانال نزولی است، همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است.

با توجه به اینکه سطح مقاومت فنجان نزدیک به ۴۰۰۰ دلار است، شکستن اتر از آنجا می‌تواند آن را به بالای ۶۰۰۰ دلار برساند، تقریباً دو برابر قیمت فعلی.