video thumb

افزایش ۹۳۶ درصدی ارزش کل قفل شده حوزه دیفای در طول یک سال

تحقیقات به عمل آمده توسط پلتفرم تجزیه و تحلیل DappRadar نشان می‌دهد که بازارهای مالی غیرمتمرکز (Defi) و توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) در سال جاری چقدر رشد کرده‌اند. در گزارش این پلتفرم آمده است که رویدادهای اخیر باعث رشد قابل توجهی در NFT‌ها و بازی‌های شبکه بلاک‌چین شده است و حوزه دیفای هم همچنان ارزش قابل توجه‌ای دارد.

“اگرچه هر دو حوزه به یکدیگر مرتبط هستند، اما به نظر می‌رسد که هر دو به طور مستقل بر ارزش و قیمت خود اضافه می‌کنند.”

این تحقیق بر روی دیفای مبتنی بر شبکه اتریوم انجام شد، شبکه‌ای که با وجود ظهور رقبای قدرتمند مانند سولانا، بایننس اسمارت چین و اولانچ همچنان شبکه ارشد و محبوب در میان کاربران است. پلتفرم DappRadar ارزش کل قفل شده در دیفای را ۱۱۴٫۸ میلیارد دلار  اعلام کرده است که نسبت به سال گذشته ۹۳۶ درصد افزایش داشته است. این گزارش در ادامه اضافه می‌کند که TVL صنعت بین تاریخ ۲۳ ژوئیه و ۵ سپتامبر ۷۵ درصد رشد داشته است و به ۱۹۵ میلیارد دلار در همه زنجیره‌ها رسیده است.

با این وجود، DappRadar می‌گوید که TVL روش مناسبی برای اندازه گیری حرکت کلی ارزش بازار نیست.

“در حالی که TVL یکی از مهمترین معیارها برای ارزیابی وضعیت فعلی دیفای است، اما برای درک حرکت کلی ارزش بازار مناسب نیست. TVL کاملاً به دارایی‌های بنیادی وابسته است، بنابراین، از دیدگاه درک ارزش بازار مناسب نیست و دیدگاه اشتباهی ارائه می‌دهد. “

تحقیقات این پلتفرم در ادامه به دارایی‌های کل قفل شده می‌پردازد، ۶۸ درصد از کل دارایی‌های قفل شده در دیفای در شبکه بلاک‌چین اتریوم بوده است. بایننس اسمارت چین دومین بلاک‌چین بزرگ از نظر آمار TVL است که ۱۷٫۸ میلیارد دلار در حال حاضر در این شبکه قفل شده است که ۱۵٫۵ درصد از کل آمار را تشکیل می‌دهد، همچنین پنکیک سواپ که در شبکه بایننس اسمارت چین فعالیت می‌کند ۸٫۷ میلیارد دلار از این آمار را به خود احتصاص داده است. سومین شبکه بزرگ پروتکل پالی‌گان است که ۲٫۷ میلیارد دلار از دارایی‌های قفل شده را تشکیل می‌دهد.

گزارش این پلتفرم در مورد NFTها خاطرنشان می‌کند که در ماه آگوست حجم معاملاتی بی‌سابقه‌ای به ارزش ۵٫۲ میلیارد دلار را تجربه کردند. اتریوم با آمار ۹۰ درصد شبکه غالب در صحنه NFT‌ها بود.

بازار NFT وب سایت OpenSea پیشتاز در میان بازارهای NFT است و ۹۹٫۷ درصد از معاملات آن تماما با شبکه اتریوم انجام می‌شود با وجود اینکه گزینه‌های دیگری مانند شبکه پالی‌گان برای فروشندگان وجود دارد. این گزارش در آخر به این نتیجه می‌رسد که رشد NFTها طبیعی بوده و نقدینگی زیادی از پروتکل‌های دیفای خارج نشده است.