video thumb

تهدید های چین در بازار رمزارز؛ طبل تو خالی یا ضربه ای سنگین؟

بیت کوین در هفته گذشته فراز و نشیب های زیادی داشته است و بین ۴۸٫۶ هزار دلار و ۴۰ هزار دلار در حال نوسان بود. اما روز گذشته در حالی که روند کلی صعودی به نظر می رسید و قیمت در نزدیکی ۴۵ هزاردلار حرکت می کرد، ناگهان بازار فرو ریخت و قیمت وارد محدوده مهم ۴۰ هزار دلار شد.

اما دلیل این ریزش ناگهانی چه بود؟

همانند چند سال گذشته، این بار نیز چین دخالت دارد. دولت چین اعلام کرده است که در مقابله با ارزهای دیجیتال جدی است و مقامات و سازمان های دولتی را برای مبارزه با رمزارزها آماده کرده است.

در روز جمعه به طور رسمی مجموعه ای از اقدامات جدید برای مبارزه با پذیرش ارزهای دیجیتال در چین اعلام شد. ۱۰ مقام دولتی چین در این راستا با ایجاد هماهنگی میان سیستم ها و سازمان های مختلف دولتی برای جلوگیری از مشارکت بازیگران مالی در معاملات ارزهای دیجیتال اقداماتی انجام دادند. براساس اعلام دولت چین، تعداد زیادی از سازمان های دولتی در حال حاضر با رعایت قوانین جدید به سختی فعالان ارزهای دیجیتال را تحت فشار قرار داده اند. انتشار این اخبار باعث شد تا ترسی از ممنوعیت کامل فعالیت های رمزارز در دومین اقتصاد جهانی در بازار بیت کوین و رمزارزها ایجاد شود.

با اینکه در سالهای گذشته بارها اخبار چین و ممنوعیت های مختلف این کشور در بازار رمزارز توانسته موجی از ترس در بازار ایجاد کند، اما در اکثر موارد روند بازار در مدت کوتاهی برگشته و علاوه بر جبران روند کاهشی، رشد نیز تجربه کرده است. در ادامه برخی از این موارد را بررسی می کنیم.

آیا چین می تواند ضربه ای سنگین به بازار بیت کوین وارد کند؟

این اولین باری نیست که شایعه ممنوع شدن تمام فعالیت های ارزهای دیجیتال در چین منتشر می شود. این کشور هرگز طرفدار ارزهای دیجیتال نبوده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۹، یعنی ۱۲ سال پیش چین برای نخستین بار ارزهای مجازی را ممنوع اعلام کرد. در این سال وزارت فرهنگ و تجارت چین استفاده از ارزهای مجازی را برای پرداخت و دریافت کالاهای واقعی و فیزیکی را ممنوع کرد. اگرچه بیت کوین به طور خاص مورد هدف این ممنوعیت نبود، اما اقدامات ضد رمزارز برای یک دهه ادامه داشت.

اولین مورد ممنوعیت مربوط به بیت کوین در سال ۲۰۱۳ اعمال شد؛ در این سال مقامات چینی مانع از انجام معاملات بیت کوین توسط موسسات مالی شدند. موضوعی که منجر به کاهش قیمتی بیت کوین به زیر ۱۰۰۰ دلار شد. این کاهش قیمت ظرف چند هفته به حالت اولیه برگشت.

در سال ۲۰۱۴ نیز شایعاتی مبنی بر ممنوع شدن تمام فعالیت های رمزارز پخش شد. این شایعات که به شایعات و اخبار این روزها شباهت بسیاری دارد، باعث شد تا قیمت بیت کوین از ۷۰۹ دلار به ۳۴۶ دلار سقوط کند. اگرچه این سقوط وحشتناکی به نظر می رسید، اما قیمت در مدت کوتاهی شروع به بازیابی کرد و قیمت در مدت کوتاهی به بالای ۶۰۰ دلار برگشت.

سال ۲۰۱۷ و دو ممنوعیت مختلف مربوط به رمزارز در چین؛ در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ دولت چین رسما فعالیت صرافی های ارزدیجیتال برای سرویس دهی به کاربران داخل کشور چین را ممنوع اعلام کرد. خبری بزرگ که تاثیری بر بیت کوین نداشت و در بازه ۳ ماهه قیمت به بالای ۲۰ هزار دلار رسید.
در ادامه یکی از بزرگترین صرافی های ارزدیجیتال چینی یعنی BTCC اعلام کرد که به دلیل ممنوعیت های دولت مجبور به اتمام فعالیت های خود شده است. بیت کوین در این زمان در روند بهبودی بود و تنها افت های جزئی را تجربه کرد.

سال ۲۰۲۰ و حمام خون رمزارز نیز توسط چین رقم خورد. علاوه بر همه گیری کرونا، نقد شدن دارایی های ماینرهای چینی در ادامه ترس از محدودیت های دولت اثر بزرگی بر قیمت داشت. دولت هنگ کنگ نیز در ادامه و نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که تجارت های مربوط به رمزارز ها را به عنوان بخشی از تلاش های خود برای مبارزه با پولشویی ممنوع می کند.

با این حال، بیت کوین تا قبل از پایان سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح خود یعنی ۳۰ هزار دلار رسید.

از سال ۲۰۲۱ چین ممنوعیت ها و هشدارهای خود را افزایش داده است. از هشدارهای مختلف سازمان های چینی نسبت به سرمایه گذاری در این بازار گرفته تا عدم ارائه خدمات بانکی و تسویه حساب به کاربرانی که مشغول انجام معاملات ارزهای دیجیتال هستند. در بزرگترین اقدام نیز ممنوعیت فعالیت های ماینرها و دستگاه های استخراج رمزارز در این کشور علاوه بر منجر شدن به ریزش بازار رمزارز، بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران را از این کشور خارج کرد.

پس از تمام این اقدامات، این روزها نیز دوباره شاهد انتشار اخباری از ممنوع شدن دوباره معاملات ارزهای دیجیتال در چین هستیم.

مقامات دولتی چین بارها تلاش کرده اند که در برابر ارزهای دیجیتال و گسترش روزافزون آنها مقابله کنند، اما چیزی که در نهایت دیده شده است، شکست آنها و رشد و افزایش مداوم محبوب ترین ارزدیجیتال جهان بوده است.