video thumb

هنری فورد ۱۰۰ سال قبل ایده‌ای مشابه بیت‌کوین را پیشنهاد داده بود

در سال ۱۹۲۱ میلادی، هنری فورد، بنیانگذار شرکت خودروسازی فورد پیشنهاد ایجاد یک ارز وابسته بر انرژی را داد که می‌توانست پایه و اساس سیستم مالی جهان را به کلی تغییر دهد. در ۴ دسامبر ۱۹۲۱، نشریه New York Tribune مقاله‌ای را منتشر کرد که به بررسی پیشنهاد فورد برای جایگزینی طلا با یک ارز وابسته بر انرژی پرداخته بود و اینگونه نوشته بود که این جایگزینی می‌تواند تسلط بانک‌ها بر ثروت جهانی را از بین ببرد و به جنگ‌ها پایان دهد. فورد قصد داشت که این کار را با ساخت بزرگترین نیروگاه جهان و ایجاد یک سیستم انرژی جدید انجام دهد.

فورد در مصاحبه با نشریه New York Tribune گفته بود: “در سیستم ارزی وابسته بر انرژی ما از یک استاندارد مقدار مشخص استفاده می‌کنیم و اینگونه است که مقدار انرژی به کار رفته در یک ساعت معادل یک دلار است. بانک‌ها همیشه برای ما قوانین را تعیین کرده‌اند و ما آنقدر عادت کرده‌ایم که فکر می‌کنیم هیچ مسیر مناسب و هیچ استاندارد مطلوب دیگری وجود ندارد، اما اینگونه نیست.”

با این وجود، فورد هرگز موفق نشد که دیدگاه خود را عملی کند، اما ظاهراً یک قرن بعد بیت‌کوین این ایده را عملی کرد و ثابت کرد که ایده فورد قابل اجرا بوده است. فورد معتقد بود که جایگزینی ارز وابسته بر انرژی می‌تواند به جنگ‌ها پایان دهد، او در این مورد گفته بود: “شیطانی بودن طلا و ارتباط آن با جنگ‌ها به این دلیل است که می‌توان آن را کنترل کرد. کنترل‌ را بشکن و جنگ‌ها را متوقف کن.”