video thumb

السالوادور در نصب خودپرداز‌های بیت‌کوین در رتبه سوم قرار گرفت

کشور السالوادور از نظر دستگاه‌های خودپرداز رمزارز بعد از ایالات متحده آمریکا و کانادا در رتبه سوم قرار گرفته است و ۷۰ درصد از کل خودپرداز‌های رمزارز نصب شده در آمریکای جنوبی را شامل می‌شود. این کشور به منظور تسهیل معاملات محلی بیت‌کوین و تبدیل آن به دلار، حدود ۲۰۵ خودپرداز رمزارز نصب کرده است و تعداد آن حتی از خودپرداز‌های رمزارز بریتانیا هم فراتر رفته است.

داده‌های شرکت Statista از تاریخ ۱۶ آگوست، نشان می‌دهد که السالوادور ۲۰۱ دستگاه خودپرداز را در یک ماه با موفقیت نصب کرده است. پیش از این، این کشور تنها با چهار دستگاه خودپرداز رمزارز کاربردی در رتبه ۴۳ این فهرست قرار داشت. رئیس جمهور نایب بوکل (Nayib Bukele) پیش از این هم اعلام کرده بود که پذیرش بیت‌کوین در ابتدا با ۲۰۰ دستگاه خودپرداز و ۵۰ شعبه انجام می‌شود. دولت السالوادور همچنین یک کیف پول رمزارز داخلی به نام Chivo عرضه کرده است تا مردم بتوانند به راحتی از دستگاه‌های خودپرداز درون کشور استفاده کنند.

دستگاه‌های خودپرداز رمزارز در سراسر جهان با ۲۷,۶۶۴ دستگاه فعال و ۲۷۹۰ دستگاه جدید در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود رسیده است. این افزایش به دنبال دستور رئیس جمهور السالوادور صورت گرفته که تمام مردم را ملرزم به پرداخت با بیت‌کوین می‌کند. بسیاری از کشور‌ها هنوز در مورد استفاده از بیت‌کوین به عنوان دارایی اصلی تصمیمی نگرفته‌اند و این در حالی است که به طور متوسط ۶۳,۷ دستگاه خودپرداز همچنان در سطح جهانی نصب می‌شود. شرکت Genesis در زمینه تولید این خودپرداز‌ها حدود ۴۰٫۷ از بازار را تشکیل می‌دهد و پیشرو در تولید دستگاه‌های خودپرداز رمزارز است، دو شرکت General Bytes و BitAccess به ترتیب ۲۲٫۷ درصد و ۱۲٫۷ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند.

تصویب قانون بیت‌کوین در کشور السالوادور با مقاومت مردمی روبه‌رو شده است و اخیرا مردم خشمگین یک دستگاه خودپرداز بیت‌کوین را به آتش کشیده‌اند. اعتراض کنندگان نگرانی‌های خود در ارتباط با این قانون را عدم قطعیت، نوسان قیمت و عدم قرار گرفتن در معرض بازار ارزهای دیجیتال عنوان کرده‌اند. خودپرداز‌ها تلاش دولت برای ایجاد زیرساخت‌هایی برای تبدیل بیت‌کوین به دلار آمریکا است. در حال حاضر السالوادور از بیت‌کوین و دلار آمریکا به عنوان ارزهای قانونی کشور استفاده می‌کند.