video thumb

فیسبوک به دنبال ادغام با NFTها است

توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) در هنگام ورود خود به دنیای دیجیتال از استقبال سریع رسانه‌های سرگرمی و ورزشی برخوردار شدند، زیرا بزرگترین مارک‌ها، شرکت‌‎ها و افراد به دنبال این بودند که مجموعه دیجیتالی خود را ایجاد کنند و اولین نفری باشند که در این فناوری جدید حضور پیدا کرده است.

NFT‌ها به اشکال گوناگونی آمدند و درست مانند فناوری بلاک‎‌چین قابل تغییر و پیشرفت بودند. در NFTها، تخیل شما تنها محدودیتی است که وجود دارد. رسانه‌های اجتماعی در زندگی مردم پیش از هر زمان دیگری نقش دارند و ما بیشتر کارهای روزمره خود از معامله تا صحبت کردن را در رسانه‌ها انجام می‌دهیم.

رسانه‌‌های اجتماعی محبوب مانند فیس‌بوک و توییتر به طور کامل از فناوری بلاک‌چین در سیستم خود استفاده نمی‌کنند. کاربران می‌توانند از راه اندازی یک NFT جدید خبر دهند اما کاربر دیگری نمی‌تواند آن را خریداری کند. فیس‌بوک در طی دو سال گذشته مورد بازرسی‌های نظارتی زیادی بوده، چرا که غول رسانه‌های اجتماعی می‌خواهد یک کیف پول رمزارز، توکن بومی و سیستم پرداخت جهانی خود را منتشر کند که می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای برای سیستم مالی داشته باشد.

با نزدیک شدن کیف پول Novi و ارز دیجیتال Diem فیسبوک به عرضه رسمی، این شرکت از محبوبیت NFT غافل نشده است. دیوید مارکوس (David Marcus)، مدیر مالی فیس‌بوک می‌گوید که کیف پول Novi می‌تواند با پشتیبانی NFT از کاربران خود حمایت کند. محبوبیت NFT در حال افزایش است و شبکه‌های بزرگ اجتماعی چون فیس‌بوک از چنین پیشرفتی مطلع هستند، اما باید دید که فیس‌بوک مجهز به NFT چگونه خواهد بود و آیا این حرکت برای رسانه‌های اجتماعی و بازار ارزهای دیجیتال مفید خواهد بود یا خیر.

ادغام اجتناب ناپذیر است

به نظر می‌رسد که ادغام NFT‌ها با رسانه‌های اجتماعی یک امر اجتناب‌ناپذیر است و تنها به زمان بستگی دارد. مارکوس بوپ (Markus Bopp)، بنیانگذار برنامه Unifty می‌گوید که فضای رو به رشد NFT می‌تواند استفاده‌های جالبی در رسانه‌های اجتماعی داشته باشد. او معتقد است که NFT می‌تواند راه حلی برای برخی مشکلات آزاردهنده شبکه‌های اجتماعی مانند اثبات هویت کاربر باشد.

اما ماریا پائولا فرناندز (María Paula Fernandez)، مشاور هیئت مدیره شبکه Golem نظر دیگری دارد و می‌گوید که این اتفاق دو جنبه مثبت و منفی دارد: “من از ایده ادغام فیس‌بوک با NFT ناراحت هستم، NFTها بیشتر در موارد مالی و سودمحور معامله می‌شوند. نگرانی دیگر من برنامه‌های دیگری است که ممکن است با فیس‌بوک ادغام شوند.”

فرناندز در ادامه صحبت‌های خود فیس‌بوک را با مشکلات احتمالی زیادی به چالش کشید. او در ادامه می‌گوید: “فیس‌بوک قبلا تلاش کرده و موفق به ادعام ارزهای دیجیتال نشده است و این موضوع باعث نشده که رمزارزها، بلاک‌چین و NFTها به جریان اصلی تبدیل نشوند.” او در ادامه افزود: “ما در حال ساخت صنعتی هستیم که نیازی به فیس‌بوک ندارد که برای ما مخاطب جذب کند.”

فیس‌‎بوک و NFT در کنار یکدیگر چگونه خواهند بود؟

شرکت Libra Foundation به حرکت خود در راه‌اندازی کیف پول‌ Novi و توکن Diem ادامه می‌دهد، این برنامه قصد دارد به کاربران فیس‌بوک یک کیف پول دیجیتالی بومی معرفی کنند که در ابتدا استیبل‌کوین‌هایی مانند دلار، پوند و یورو را در خود ذخیره می‌کند.

مشخص نیست که چه زمانی کیف پول Novi از بیت‌کوین (BTC) و اتر (ETH) پشتیبانی می‌کند و این بدان معنی است که تعامل با NFT‌های بستر شبکه اتریوم ممکن نیست و تنها می‌توان با NFT‌های موجود در شبکه بومی کیف پول ارتباط برقرار کرد.

فرناندز اکوسیستمی که فیس‌بوک به دنبال ایجاد آن است را مطابق با بلاک‌چین اتریوم که باعث ایجاد ویژگی قرارداد هوشمند و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز شد نمی‌بیند. او می‌گوید: “جوامع، بازی‌ها، قراردادهای هوشمند که ویژگی‌های NFT را ارائه می دهند، اکوسیستم‌های ساخته شده در اطراف NFT‌های خاص، ابزارهای مالی مانند مالیات و منابع نقدینگی. من فیس‌‎بوک را نمی‌بینم که بتواند در این زمینه‌ها پیش برود.”

جامعه کریپتو کلید محبوبیت NFT است

یک کاربر فیس‌بوک باید بتواند NFT که در صفحه او ظاهر شده است را خریداری کند و کیف پول‌ Novi می‌تواند این واقعیت را عملی کند. با این حال، به دلیل فشار‌های نهاد‌های نظارتی و مشکلات قضایی، هنوز تاریخ انتشار آن مشخص نشده است.

بازارهای غیرمتمرکز NFTها در حال پیشرفت هستند و این امر توسط جامعه کریپتو و قدرتی که به این اکوسیستم می‌دهند تأمین می شود. فرناندز می‌گوید که فیس‎بوک جامعه‌ای مشابه جامعه اتریوم در اطراف خود ندارد، او در ادامه می‌گوید: “NFT ها فقط اشیاء فرهنگی یا کلکسیونی نیستند، آنها ابزارهای مالی هستند. جامعه اتریوم بر هنر ایجاد ابزارهای مالی تسلط دارد و اکنون موفق شده‌اند که NFT‌ها را وارد این جریان کنند. فیس‌بوک می تواند هر تعداد NFT را که می‌خواهد بفروشد، اما اگر معاملات آن بر بستر Ethereum نباشد، رقابتی در کار نخواهد بود. “