video thumb

عملکرد نهادهای نظارتی در مقابل بانک ها و صرافی های رمزارز

در حالی که نهادهای نظارتی اغلب پروژه‌هایی را در داخل و خارج از فضای ارزهای دیجیتال هدف قرار می‌دهند، جریمه‌هایی که علیه صرافی‌های ارزهای دیجیتال اعمال می‌کنند، تنها بخش کوچکی از جریمه‌هایی است که علیه موسسات مالی اعمال می‌شود.

شرکت Good Jobs First وظیفه ردیابی و پیدا کردن تخلفات مالی را بر عهده دارد، آنها در مورد ۵۰ تا از بزرگترین جریمه‌هایی که بر روی بانک‌های بزرگ و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ۲۰ سال گذشته تنظیم شده است را تجزیه و تحلیل کرده اند. بر اساس داده‌های که به دست آوردند، بانک Bank of America با ۲۵۱ جریمه مختلف از جمله نقص اوراق بهادار حدود ۸۲ میلیارد دلار جریمه شده است. در این بین شرکت‌های سرمایه گذاری چون JPMorgan Chase و Citigroup نیز بخشی از جریمه‌ کلی بانک‌ها و موسسات مالی آمریکا بودند و مجموع جریمه‌های آنان به ترتیب ۳۵٫۹ میلیارد دلار و ۲۵٫۵ میلیارد دلار بوده است.

در حالی که بانک‌های بزرگ و صرافی‌های ارز دیجیتال اکثر اوقات به دلیل نقص اوراق بهادار جریمه می‌شوند، داده‌ها نشان می‌‌دهد که جریمه‌هایی که از سوی نهاد‌های نظارتی بر روی فضای رمزارزها صورت گرفته است کمتر از ۱ درصد منابع مالی بانک‌ها هزینه دارد. به این صورت که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ جریمه‌های مربوط به ارزهای دیجیتال ۲٫۵ میلیارد دلار بوده است، در حالی که داده‌های Good Jobs First نشان می‌دهد که جریمه‌های بانک‌‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ۲۰ سال گذشته حدود ۳۳۲٫۹ میلیارد دلار بوده است!

یکی از بزرگترین اقدامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) علیه ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ و علیه پیشنهاد اولیه سکه پیام‌رسان تلگرام بود. تلگرام در همان سال به نقض قوانین مربوط به اوراق بهادار متهم شد و در سال ۲۰۲۰ با پرداخت ۱٫۲ میلیارد دلار جریمه و ۱۸٫۵ میلیون دلار جریمه مدنی بر این پرونده پایان داد. در مقابل، بانک Bank of America به دلیل سو استفاده از وام‌های مسکن در بحران مالی سال ۲۰۰۸ هدف یکی از بزرگترین‌ جریمه‌های SEC قرار گرفت و حدود ۱۶٫۶ میلیارد دلار جریمه شد.

شرکت‌های ارز دیجیتال همچنان هدف نهاد‌های نظارتی آمریکا هستند و مثال آن صرافی BitMEX در ماه اوت است که موافقت کرد برای حل پرونده خود در دو نهاد دولتی CFTC و FinCEN، مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت کند. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که قانون‌گذاران به درستی از وضعیت اقتصادی آگاه نیستند و هیچ دستورالعمل روشنی در ارتباط با شرکت‌های نوآور ارزهای دیجیتال ندارند، همین موضوع باعث شده که سناتورها و نمایندگان ایالت متحده پیشنهاداتی مبنی بر اصلاح این موضوع در مجلس سنا ارائه کنند. قانونی که نمایندگان قصد دارند آن را اجرا کنند قوانین سختگیرانه‌تری در مورد مشاغل ارزهای دیجیتال اعمال می‌کند و صرافی‌ها بیشتر از پیش زیره زره‌بین قرار خواهند گرفت.