video thumb

دیفای ثابت می‌کند که موسسات خیریه می‌توانند با استفاده از این فناوری درآمد بیشتری داشته باشند

فناوری بلاک‌چین در دهه گذشته به سرعت پیشرفت کرده است و بسیاری تمایل پیدا کرده‌اند که در این شبکه سرمایه‌گذاری کنند. اما ما شاهد این هستیم که این فناوری هنوز به اندازه کافی شناخته نشده و بسیاری هم مانع از رشد این فناوری و آغاز دنیای مالی جدید می‌شوند. با تمام این‌ها، حرکت‌های مثبت و قوی در این صنعت در حال رخ دادن است و شرکت‌های بزرگ یکی پس از دیگری در حال ورود و سرمایه‌گذاری در این شبکه هستند.

بسیاری از پروژه‌های دنیای رمزارزها بخشی از درآمد خود را که شاید به میلیارد‌ها دلار برسد به موسسات خیریه می‌دهند که این می‌تواند دلیل مهمی برای این موسسات باشد که به استفاده از حوزه دیفای (DeFi) شبکه بلاک‌چین روی بیاورند. علاوه بر سهولت، شفافیت و سرعت معاملات در شبکه بلاک‌چین، مزایای دیگری هم وجود دارد که باعث شده این شبکه پیش از پیش برای آنها سودمند‌تر شود و آنها را به این فکر بیندازد که از حوزه دیفای به عنوان یک منبع درآمد جدید برای موسسه خیریه خود استفاده کنند.

موسسات خیریه می‌توانند از شبکه بلاک‌چین سود خوبی داشته باشند

بیشتر موسسات خیریه در سراسر جهان عمدتاً از طریق کمک‌های مالی دولتی یا کمک‌های مالی مردمی تأمین می‌شوند و همگی آنها از یک روش یکسان برای دریافت کمک‌های مالی استفاده می‌کنند. همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که جمع آوری کمک‌های مالی چالش برانگیزتر شود، قرنطینه مانع از برگزاری رویداد‌های خیریه شد و دولت هم به دلیل مشکلات پیش آمده توانایی کمک‌ مالی مناسب را پیدا نکرد.

کمک‌های خیریه در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۶ درصدی روبرو شده است و این در حالی است که کمک‌های آنلاین افزایش ۱۷٫۲ درصدی داشتند. استفاده از فناوری بلاک‌چین برای جمع آوری کمک‌های مالی، زمینه‌های بیشتری را برای موسسات ایجاد می‌کند که در کنار ارائه یک روش پرداخت شفاف و ایمن، بتوانند کمک‌های مالی بیشتری جمع کنند.

یکی از مشکلات سیستم اهداء مالی فعلی این است که انتقالات از طریق سایت‌ها و افراد مختلف صورت می‌گیرد، این باعث هزینه اضافی و کارمزد بالا می‌شود و نتیجه آن چیزی جز کمک نکردن یا کمک اندک افراد نیست. حذف واسطه‌ها تضمین می‌کند که پول به طور کامل به جایی می‌رسد که به آن نیاز دارند.

علاوه بر سهولت و ماهیت شفاف پرداخت از طریق شبکه بلاک‌چین، دریافت کمک‌های مالی به صورت رمزارز در استیبل کوین‌هایی مانند تتر (USDT) و USD کیون (USDC) نیز می‌تواند به موسسات خیریه کمک کند تا دارایی‌های خود را از تورم و ارزهای ناپایدار دور کنند و آنها را بدون کاهش قیمت در جای امنی ذخیره کنند.

بلاک‌چین و ارتباط فعلی آن با موسسات خیریه

سازمان‌هایی مانند یونیسف (صندوق بین المللی فوریت‌های کودکان سازمان ملل متحد) از جنبش ارزهای دیجیتال اهدایی استقبال کرده‌اند. آنها می‌توانند تنها یک دفتر در منطقه‌ای داشته باشند و اهداء به صورت ارز دیجیتال را بپذیرند و هزینه انتقال و مالیات را به کلی حذف کنند. شما می توانید بلافاصله پول را به جایی که باید برود برسانید. این تنها یک مثال عالی از میان چندین مثال ممکن است که نشان می‌دهد چرا باید خیریه‌های بیشتری برای دریافت کمک به صورت رمزارز اقدام کنند.

حتی اگر یک موسسه خیریه کیف پول دیجیتال نداشته باشد یا نتواند پرداخت به صورت ارز دیجیتال را بپذیرد، می‌تواند از توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) استفاده کند. این توکن‌ها اخیرا بسیار پیشرفت کرده‌اند و توانسته‌اند توجه‌های بسیاری را به سمت خود جلب کنند. ما شاهد بودیم که کوکاکولا یک NFT منتشر کرد و درآمد حاصل از آن را به خیریه‌ها اهدا کرد و خیلی از اشخاص و شرکت‌های دیگر هم اقدامی مشابه کوکاکولا انجام داده‌اند. موسسات خیریه می‌توانند NFT خودشان را ایجاد کنند و درآمد ۱۰۰ درصدی آن را به افراد نیازمند اختصاص دهند.

نگاه به آینده؛ سرانجام حوزه دیفای و موسسات خیریه چه می‌شود؟

تحقیقات نشان می دهد که در سال ۲۰۲۰، ۴۰ میلیارد دلار به صورت آنلاین برای امور خیریه جمع آوری شده است. این ممکن است رقم بالایی به نظر برسد، اما ارزش بازار ارزهای دیجیتال به تنهایی ۲ تریلیون دلار است! ما انتظار داریم که ارزش کل قفل شده (TVL) در ارزهای دیجیتال به رشد خودش ادامه دهد و امیدواریم شاهد کمک‌های مالی بیشتری هم به موسسات خیریه باشیم.

ممکن است چندین سال طول بکشد تا خیریه‌ها خود وارد این حوزه شوند و درآمد کسب کنند، اما کمک پروژه‌های حوزه دیفای به موسسات خیریه، می‌تواند اولین قدم خوب در جهت این امر باشد. دریافت کمک از طریق ارز دیجیتال می‌تواند راه‌های درآمدی بیشتری را برای این موسسات ایجاد کند و به خیریه‌ها اجازه دهد که به جای ایجاد بنر یا رویدادهای خیریه، بر روی کار اصلی خود یعنی کمک به نیازمندان تمرکز کنند.

با اینکه پیشرفت‌های خوبی در زمینه کمک‌های مالی از طریق رمزارز در شبکه بلاک‌چین صورت گرفته است، اما هنوز یک پروژه اختصاصی و مناسب‌تر برای ارسال، دریافت و ذخیره کمک‌های مالی دیجیتالی برای موسسات خیریه وجود ندارد. ما باید پروژه‌های بلاک‌چینی ببینیم که فضایی برای موسسات خیریه ایجاد کنند که بتوانند به راحتی و با امنیت بالا، به دریافت کمک‌های مالی و انتقال آن بپردازند.

امید است که با صورت گرفتن پیشرفت‌های ذکر شده، موسسات خیریه بیشتری به سمت استفاده از شبکه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال روی بیاورند.