video thumb

ارزش اتریوم چگونه تعیین می‌شود؟


تعیین ارزش واقعی هر پلتفرم و مقایسه آن با سایر پلتفرم‌ها برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال یک امر ضروری است.

بنا به گفته تحلیلگران و سرمایه‌ گذاران معروف در حوزه بلاک چین، اتریوم مانند یک سیستم عامل برای دنیای پولی مدرن عمل می‌کند و نرم افزارهای بلاک چین جدید بر پایه اتریوم طراحی و اجرا می‌شوند.

عوامل مؤثر در ارزش گذاری اتریوم

برای ارزش گذاری اتریوم باید به عواملی نظیر ارزش کل قفل شده، مجموع کاربران، کیف پول‌های فعال منحصربه‌فرد و مجموعه گس مصرف شده توجه نمایید. در ادامه هریک از این عوامل به اختصار معرفی می‌شوند.

  • ارزش کل قفل شده برابر است با حاصل‌ضرب مجموع دارایی‌های دیجیتال که در قراردادهای هوشمند نگهداری می‌شوند در ارزش فعلی این دارایی‌ها به دلار. جالب است بدانید این یک شاخص بازاریابی نیز محسوب می‌شود.
  • مجموع کاربران در حقیقت نشان دهنده ارزش واقعی بلاک چین هستند. برای تعیین دقیق تعداد کاربران واقعی، باید تعداد کیف پول‌های فعال منحصربه‌فرد را بررسی کرد و این کار هم بسیار پیچیده است.
  • تعیین کیف پول‌های منحصربه‌فرد مشابه با شمارش تعداد حساب‌های بانکی فعال است که با دانستن آن می‌توان در خصوص ارزش یک بانک تصمیم گرفت. همین امر را می‌توان به حوزه ارزهای دیجیتال تعمیم داد. یعنی تعداد حساب‌های فعال اتریوم راهی برای تعیین ارزش آن محسوب به شمار می‌رود.
  • با اندازه‌گیری حجم تراکنش‌ها می‌توان نقد شوندگی ارز دیجیتال اتریوم را بررسی کرد. هزینه‌های گس یا سوخت در اتریوم نیز اصطلاحی است که برای کارمزد تراکنش‌ها در معاملات این ارز دیجیتال به کار می‌رود. گس‌ها برای سرمایه گذاران به عنوان یک علامت هشدار هستند و بالا بودن قیمت گس نشان دهنده حباب در معاملات است.

بنابراین در مجموع می‌توان عنوان کرد که اتریوم برای  دیفای مانند یک سیستم عامل رفتار می‌کند و همین امر موجب ارزشمند شدن ارز دیجیتال اتریوم می‌شود. توجه داشته باشید برای سنجیدن ارزش واقعی اتریوم استفاده از ارزش کل قفل شده کارآمد نیست و مهم‌ترین عامل برای ارزش گذاری این ارز دیجیتال، تعداد افرادی هستند که از بلاک چین‌های اتریوم استفاده می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت شاخص مجموع کاربران برای ارزش گذاری اتریوم مفید خواهد بود. کیف پول‌های فعال منحصربه‌فرد نیز تعداد افراد فعال در بلاک چین اتریوم را نشان می‌دهند اما متأسفانه محاسبه آن‌ها کار دشواری است. مجموعه گس مصرف شده نیز با وجودی که یک شاخص عالی برای ارزش گذاری اتریوم محسوب می‌شود اما به دلیل پیچیدگی محاسبات، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین در نهایت می‌توان گفت بهترین ارزش گذاری را با در نظر گرفتن افراد فعال در سرمایه گذاری اتریوم می‌توان ارائه کرد.

عرضه و تقاضا

یک مبنای دیگر نیز برای ارزش گذاری اتریوم استفاده می‌شود که توجه به عرضه و تقاضای بازار ارز دیجیتال است. افزایش تقاضا برای ارز دیجیتال اتریوم مساوی است با افزایش قیمت این ارز دیجیتال و در مقابل افزایش عرضه، و فروش نیز به معنای کاهش قیمت اتریوم است. عوامل زیادی روی میزان عرضه و تقاضای بازار اتریوم تأثیر می‌گذارند که از آن جمله می‌توان به پوشش رسانه‌ای اشاره کرد. رسانه‌ها همواره می‌توانند با تحریک احساسات عمومی، موجب افزایش میزان تقاضا یا عرضه در بازار ارزهای دیجیتال شوند.

جستجو در گوگل

در کنار معیارهای گفته شده تا کنون، معیارهایی مانند نسبت ارزش شبکه به معاملات و نرخ جستجوی گوگل نیز در ارزش گذاری اتریوم سهیم هستند. معاملات و ارزش شبکه به وسیله دلار آمریکا اندازه‌گیری می‌شوند و چون نرخ دلار آمریکا در کشور مدام در حال تغییر است، این معیار زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در خصوص جستجوی اتریوم در گوگل نیز می‌توان گفت اگر مردمی که قیمت به دلار اتریوم را جستجو می‌کنند و به دنبال خرید آن هستند نسبت به افرادی که نحوه فروش اتریوم را جستجو می‌کنند بیشتر باشد، یعنی تقاضا برای خرید اتریوم بیشتر است و بنابراین ارزش این ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند.

سخن نهایی

در پایان می‌توان عنوان کرد برای ارزش گذاری ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم معیارهای زیادی باید مورد بررسی قرار بگیرند و با استفاده از این معیارها و تحلیل آن‌ها یک معامله‌گر می‌تواند به موقع اقدام به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال نماید و به بیشترین سودآوری برسد. توجه داشته باشید که انجام هر معامله‌ای با ریسک همراه است و به طور قطعی نمی‌توان روند بازار را پیش‌بینی کرد.