video thumb

داستان صرافی Africrypt و سرمایه های گم شده


صرافی Africrypt در سال ۲۰۱۹ توسط دو برادر به نام های امیر (Aameer) و رئیس کاجی (Raees Cajee) در آفریقای جنوبی تاسیس شد. این صرافی در سال ۲۰۲۰، با ارائه یک سیستم که سود بالایی به شکل تضمین شده ارائه می کرد جذب سرمایه به شکل بیت کوین را آغاز کرد.

جذب سرمایه تا آوریل سال ۲۰۲۱ ادامه داشت. در این زمان یک ایمیل به کاربران این صرافی ارسال شد که ادعا می کرد Africrypt مورد حمله هکرها قرار گرفته است و مقدار نامشخصی از دارایی های آن به سرقت رفته است. در این ایمیل همچنین ذکر شده بود که به مراجع قانونی اطلاع داده نشود تا در فرآیند بازیابی دارایی ها اختلال ایجاد نشود. گزارش های متناقضی در مورد مقدار رمزارز موجود در این صرافی منتشر شده است، اما به نقل برادر بزرگتر صرافی Africrypt حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ در اختیار داشته است. مدتی بعد از ارسال این ایمیل، وبسایت صرافی از دسترس خارج شد و مشخص شد که دو برادر کاجی به انگلستان فرار کرده اند. موضوعی که نسبت به “هک” اعلام شده تردید ایجاد کرد.

این دو برادر بارها ادعای کلاه برداری را رد کرده اند و هک را دلیل از دست رفتن دارایی ها اعلام کرده اند، با این حال سرمایه گذاران برای بازپس گیری وجوه خود مشاوره های حقوقی و قانونی استخدام کرده اند و در تلاش برای برگرداندن این دو برادر به آفریقا هستند. هرچند با مقررات فعلی رمزارزها در آفریقای جنوبی، سیستم های قضایی این کشور نمی توانند اقدامی قانونی بر علیه برادران کاجی انجام دهند.

همچنین لازم به ذکر است که Africrypt اولین صرافی تحت مدیریت برادران کاجی نیست که به گفته آنها تحت حمله هکرها قرار می گیرد. در سال ۲۰۱۹، شرکت RaeCreate Wealth که در هنگ کنگ فعالیت داشت و توسط افراد نزدیک به برادران کاجی مدیریت می شد، به کاربران خود اطلاع داد که برخی از دارایی ها توسط هکرها دزدیده شده است. تا به الان مدرکی در این رابطه منتشر نشده و ضرر کاربران شرکت جبران نشده است.

در ادامه مقاله سعی می کنیم موضوعات مختلف پیرامون صرافی Africrypt را بررسی کنیم.

برداران کاجی ناپدید می شوند

مدارک هتل های مختلف نشان می دهد که این دو برادر آفریقای جنوبی را در دسامبر سال ۲۰۲۰ ترک کرده اند و به امارات متحده عربی رفته اند، در حال حاضر طبق آخرین اطلاعات منتشر شده آنها در انگلستان حضور دارند. این دو برادر دلیل عدم بازگشت به آفریقای جنوبی را تهدید های دریافت شده از سمت مالباختگان و دیگر افراد از جمله مدیر شرکت Badaspex اعلام کرده اند.

در حال حاضر شرکت Badaspex به پرونده کاربران این صرافی بررسی می کند و تلاش جدی خود را برای جبران وجوه سرمایه گذاری شده در صرافی Africrypt شروع کرده است. طبق گزارشات منتشر شده Badaspex می تواند ۲٫۴ میلیون دلار رمزارز از دست رفته را به کاربران برگرداند.

در این مدت تلاش های زیادی برای تماس با این دو برادر انجام شده است اما تا به الان کسی موفق نشده است با آنها ارتباط برقرار کند.

در حال حاضر دادگاه عالی گائوتنگ جنوبی در تاریخ ۲۶ آوریل، حکم انحلال شرکت دو برادر کاجی را به نفع گروهی حدودا ۲۰ نفره صادر کرده است. به گفته شرکت Badaspex تا به الان پاسخی نسبت به این حکم از طرف دو برادر دریافت نشده است؛ آنها فقط تا ۱۹ جولای فرصت دارند که نسبت به این حکم اقدام اعتراضی داشته باشند.

طبق اطلاعات منتشر شده ۳۵ پرونده شکایت دیگر نیز ثبت شده است که مجموع مبلغ آنها به ۳٫۲ میلیون دلار می رسد.

نهاد نظارتی مالی آفریقای جنوبی، بر علیه صرافی Africrypt اقدامی انجام نمی دهد

 کلاه برداری های مالی آفریقای جنوبی معمولا توسط نهاد نظارتی مالی بررسی می شود. در همین رابطه با این سازمان تماس گرفته شد تا مشخص شود آیا این نهاد در حال بررسی مشکلات اخیر صرافی Africrypt است یا خیر.

این نهاد در یک بیانیه عمومی، با تایید دریافت شکایت های مختلف مربوط به این صرافی اعلام کرده است:«ما در حال انجام تحقیقات هستیم، اما در آفریقای جنوبی قانون مناسب نسبت به دارایی های رمزارز وضع نشده است و در نتیجه این نهاد نمی تواند اقدامی قانونی انجام دهد.»

به گفته این نهاد، تحقیقات نشان می دهد که این شرکت از یک طرح سرمایه گذاری مشکوک به پانزی استفاده می کرده است.

اما رئیس کاجی سعی در قانونی نشان دادن فعالیت های صرافی Africrypt دارد و به گفته او، این صرافی در مرکز اطلاعات مالی (FIC) ثبت شده است و از قوانین و دستورالعمل های ضد پولشویی (AML) پیروی کرده است. موضوعی که هنوز توسط FIC تایید نشده است.

Africrypt چگونه سرمایه جذب می کرد؟

بررسی بلاکچین و معاملات انجام شده در این صرافی طی چند ماهه اخیر اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد. مقادیری بیت کوین از کیف پول مشتریان این صرافی به آدرسی ارسال شده است که سابقه دریافت بیش از ۶۸۹ هزار بیت کوین به ارزش ۲۲ میلیارد دلار داشته است. کیف پول اشاره شده متعلق به یک صرافی بزرگ آفریقای جنوبی به نام Luno است. بسیاری از کاربران نیز از صرافی های کشور مانند Luno برای انتقال بیت کوین به Africrypt استفاده می کردند. با بررسی بیشتر و نمایان شدن تراکنش های مختلف بین Africrypt و Luno مشخص می شود که در اصل Africrypt به عنوان یک صرافی مستقل فعالیت نمی کرده است و در واقع یک پلتفرم سرمایه گذاری با بازده بالا بوده است.

با این حال مدیر کل Luno، ماریوس ریتز (Marius Reitz) اعلام کرده است که حساب Africrypt در این صرافی تایید نشده است و هیچ ارتباطی بین این دو شرکت وجود ندارد:«با اینکه Africrypt در سال ۲۰۱۹ درخواست ایجاد یک حساب تجاری در Luno را داده بود، اما مدارک هیچوقت کامل نشد و بنابراین این حساب تایید نشد.»

ریتز در ادامه اشاره کرد که قبل از سقوط Africrypt، هیچ گزارشی بر علیه این شرکت توسط کاربران ثبت نشده بود و همچنین هیچ شرکت نظارتی و تحقیق فعال در رمزارز نسبت به Africrypt اخطاری نداده بودند. با این وجود به گفته ریتز صرافی Luno به تحقیقات کمک می کند و با سازمان ها و گروه های درگیر در این پرونده همکاری دارد.

علاوه بر Luno، با بررسی بیشتر معاملات Africrypt مشخص می شود بخشی دیگر از سرمایه کیف پول های کاربران به VALR، یکی دیگر از صرافی های محبوب آفریقای جنوبی منتقل شده است.

فرزام احسانی (Farzam Ehsani)، مدیرعامل و بنیانگذار VALR در این رابطه اعلام کرده است که نمی تواند اطلاعات خصوصی کاربران خود را فاش کند؛ او در ادامه اشاره کرد که این شرکت در FIC ثبت شده است و آنچه را که می توانست برای جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی در پلتفرم خود انجام داده است:« VALR در مرکز اطلاعات مالی ثبت شده است و ما به طور منظم با نهادهای نظارتی همکاری داریم تا با هر فرد و گروهی که بخواهد با استفاده از پلتفرم ما از دیگران سواستفاده کند مبارزه کنیم.»

چه مقدار ارز از Africrypt “سرقت” شده است؟

گزارش های اولیه به مبالغ بسیار بالایی اشاره داشتند، مبالغی که به ارزش ۳٫۶ میلیارد دلار نیز می رسید. به اعتقاد ماریوس ریتز این ارقام منطقی نیست:«در حال حاضر ادعا می شود که ۷۰ هزار بیت کوین در چند ساعت منتقل شده است، عددی که به شدت اغراق آمیز است. جابجایی چنین مقدار زیادی از بیت کوین برای صرافی ها و شرکت های تجزیه و تحلیل بلاکچین یک پرچم قرمز است و غیرممکن است که جابجایی این مقدار در چند ساعت توجه آنها را به خود جلب نکرده باشد.»

ریتز همچنین اشاره کرد که جابجایی یا تبدیل گسترده این حجم از بیت کوین، می تواند اثراتی قابل توجه در بازار رمزارز داشته باشد و تحلیل کنندگان ارزهای دیجیتال به سادگی می توانستند متوجه آن شوند.

موضوعی که برادران کاجی نیز به آن واکنش داشته اند و با توجه به سرمایه کل صرافی که ۲۰۰ میلیون دلار اعلام شده است، اعداد منتشر شده را غیرواقعی می دانند. به گفته آنها تنها ۵ میلیون دلار ارز دیجیتال در هک از دست رفته است.

ریتز در ادامه درباره فعالیت های مشابه Africrypt هشدار داد:«هرگونه سود تضمینی باید با شک و تردید دیده شود، زیرا هیچ وقت در بازار رمزارز نمی توان بازدهی را تضمین کرد. بسیاری از طرح های کلاه برداری، درباره ربات هایی صحبت می کنند که از طرف شما به فعالیت در بازار رمزارز مشغول می شوند و سودهای تضمین شده با نرخ بالا بدست می آورند؛ اگر موضوعی بیش از حد خوب است که غیرواقعی به نظر برسد، احتمالا همینطور است.»

در حال حاضر سوالات بی جواب زیادی درباره نحوه فعالیت Africrypt و سرانجام سرمایه های کاربران آن وجود دارد، سوالاتی که مالباختگان و شرکت های حقوقی در پی یافتن جوابی برای آنها هستند.