video thumb

هش ریت چیست؟


هنگام ورود به بازار ارزهای دیجیتال با اصطلاح هش ریت رو به رو خواهید شد. هش ریت یا نرخ هش مفهومی است که در روند دستیابی به رمز ارزها تعریف می شود. دستیابی به رمز ارزها با استخراج آن ها صورت می گیرد. روند استخراج نیز توسط یک سری کامپیوتر قدرتمند و نرم ‌افزارهای مخصوص انجام می شود. برای استخراج رمز ارزها باید مسائل پیچیده ریاضی با استفاده از تجهیزات و برنامه های خاصی حل شوند و پس از حل آن ها رمز ارزهای جدید تولید می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص هش و هش ریت اطلاعاتی کسب کنید.

معرفی هش

معاملات انجام شده و تراکنش هایی که توسط هر فرد در زمینه رمز ارزها صورت می گیرد در یک بلاک در شبکه بلاک چین ذخیره می شود و هر بلاک توانایی ذخیره حجم مشخصی از اطلاعات را دارد. این اطلاعات با حل محاسبات ریاضی پیچیده ذخیره می شوند و تبدیل این ورودی ها به خروجی های رمزگذاری شده، هش کردن یا هشینگ گفته می شود

هش در واقع یک کد شامل تعدادی حروف و اعداد است که برای معرفی کلمات و ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. در فرایند هش کردن یا هشینگ، اطلاعات به صورت یک رشته با هر طول دلخواهی تبدیل به یک خروجی مشخص و طول ثابت می شود. بنابراین دستگاه استخراج که از آن با عنوان ماینر یاد می ‌شود باید هدر بلاک را در اندازه ‌ای کوچکتر یا مساوی با هدف نگه دارد. به رشته ای که در هر هدر در بلاک وجود دارد و مقدار آن در هر هدر با دیگری متفاوت است نانس می‌گویند. هر بار با تغییر نانس یک هش کاملاً متفاوت از قبلی ایجاد می شود.

معرفی هش ریت یا نرخ هش

هنگام استخراج رمز ارزها میلیون ها حدس مختلف پیش‌بینی می‌ شود تا یکی از آن ها با هش هدف برابر باشد و در نتیجه فرد پاداش استخراج رمز ارز را نصیب خود می کند. مفهوم هش ریت یا نرخ هش برای تعداد تلاش ها در هر ثانیه در شبکه بیت کوین هنگام انجام محاسبات و تکمیل آن ها معرفی می شود. بنابراین می توان گفت هش ریت مساوی است با کل هش هایی که ماینرها در سراسر جهان تولید می کنند. واحد هش ریت با هش بر ثانیه محاسبه می ‌شود و بنابراین کیلو هش، مگا هش، تراهش و پتا هش به ترتیب برابر است با هزار، هزار کیلو، هزار مگا و هزار تراهش بر ثانیه.

میزان دقیق هش ها در شبکه بیت کوین را نمی توان به طور دقیق محاسبه کرد زیرا ماینرهای زیادی در نقاط مختلف جهان مشغول به استخراج هستند و تنها می توان یک رقم حدودی از هش ریت انجام گرفته در هر روز گزارش کرد. توجه داشته باشید دامنه نوسانات هش ریت در طول روز نیز زیاد است و به همین دلیل این شاخص را به صورت روزانه بررسی نمی کنند اما می توان آن را به صورت حدودی در یک روز تخمین زد .

هر رمزپایه با دستگاه ماینر مخصوص به خود و متفاوت از دیگری استخراج می شود و به همین دلیل هش ریت همه این دستگاه ها یکسان نیست. هش ریت وابسته به توان، حافظه و محاسبات انجام گرفته در هر دستگاه است. به عنوان مثال برخی از دستگاه های جدید می توانند تا صد و ده تراهش بر ثانیه هش ریت داشته باشند. بالا بودن نرخ هش به معنی شانس بیشتر برای یافتن بلاک بعدی و دریافت پاداش آن است.

ارتباط هش ریت با میزان سودآوری

فرایند هش کردن ارتباط نزدیکی با تعداد ماینر ها در شبکه و سود نهایی کسب شده توسط استخراج کنندگان حاصل از استخراج رمز ارز دارد. هرچه تعداد استخراج کنندگان در یک شبکه بیشتر شود، فرایند استخراج دشوارتر شده و سودآوری سخت‌تر می‌ شود. بنابراین با سخت شدن استخراج هش ریت نیز افزایش می یابد. هش ریت بالاتر نشانگر یک شبکه ایمن و سودآور است و در نتیجه هرچه هش ریت بیشتر باشد، رمز ارز بیشتری استخراج می‌ شود.

سخن نهایی

چنانچه فردی قصد سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال را داشته باشد، باید علاوه بر توجه به نوسانات بازار به ویژگی ‌های شبکه و نرخ هش ریت آن نیز توجه داشته باشد. علاوه بر این دقت کنید انجام هر معامله ای با ریسک همراه است. بنابراین برای سرمایه گذاری سودآور باید قبل از انجام هر کاری درباره آن تحقیق کرد و سپس با در نظر گرفتن تحلیل های ارائه شده اقدام به خرید یا فروش یک ارز دیجیتال نمود. با این حال توجه داشته باشید پیش بینی روند بازار ارزهای دیجیتال هیچگاه کاملا دقیق نخواهد بود.