video thumb

انواع مختلف ارزهای دیجیتال


انواع مختلف ارزهای دیجیتال که به آن­ها ارزهای رمزپایه نیز گفته می شود در واقع مانند پول واقعی عمل می ‌کنند اما دیجیتالی هستند و توسط هیچ مرجع مرکزی اداره و مدیریت نمی شوند. در اصل می ‌توان گفت یکی از بهترین مزیت های ارزهای رمز پایه مدیریت و کنترل آن­ها بدون دخالت بانک ‌ها و موسسات دولتی و یا سایر واسطه ها است، البته باید توجه داشته باشید برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید به یک صرافی ارز دیجیتال مراجعه نمایید.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این ارزها امنیت بالای آن­ها است که به دلیل رمزنگاری شدن ارزهای رمز پایه با استفاده از کدهای مخصوص رایانه ‌ای است. این کد ها همانند یک سری معمای پیچیده طراحی و اجرا می شوند، به طوری که هک شدن آن­ها امری دشوار و تقریباً غیر ممکن است.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام گرفته تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ تعداد کاربران بلاک چین که به ارزهای دیجیتال روی آورده اند، به بیش از ۵۰ میلیون نفر رسیده است. در میان انواع مختلف ارزهای دیجیتال، بیت کوین بیشترین مشتری و حدود ۷ میلیون کاربر فعال را به خود اختصاص داده است.

انواع مختلف ارزهای دیجیتال

از ابتدای ماه آوریل سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ده میلیون نوع مختلف ارز دیجیتال ایجاد شده است.

انواع مختلف این ارزها در یک یا دو دسته زیر قرار می گیرند:

  • کوین ها که شامل بیت کوین، آلت کوین و غیره هستند.
  • توکن ها

در ادامه کوین ها و توکن ها با یکدیگر مقایسه می شوند.

توکن ها در مقابل کوین ها

کوین ها و توکن ها هر دو جزو دسته ارزهای دیجیتال هستند و آن­ها را می توان به طور کلی در دو نوع کوین های جایگزین یا آلت کوین ها و توکن ها دسته بندی کرد.

آلت کوین ها

آلت کوین معمولاً به همه کوین ها به جز بیت کوین گفته می ‌شود. بیت کوین یکی از محبوب ‌ترین ارزهای دیجیتال است که با استفاده از روش های محاسباتی و حل مسائل پیچیده ریاضی استخراج می شود. این کار بدون دخالت دولت، نهادهای دولتی یا بانک مرکزی انجام می شود. برخی از آلت کوین ها شامل پیرکوین، لایت کوین، دوج کوین، آرورا کوین و … می شود. در واقع از واژه آلت کوین با معنی جایگزین بیت کوین استفاده می شود. اولین آلت کوین در سال ۲۰۱۱ ایجاد شده است.

مشابه بیت کوین ها بیشتر ارز های دیجیتالی که در اینجا ذکر شدند، محدودیت دارند و باید برای تقویت ارزش و تعادل قیمت پیشرفت کرده و مدام کنترل شوند. البته کوین ‌های مختلف حدود ۲۱ میلیون هستند که هنوز استخراج نشده اند. با وجودی که چارچوب اساسی آلت کوین مشابه بیت کوین است، ولی عده زیادی بیان می ‌کنند که الت کوین ها بهتر از بیت کوین عمل می‌ کنند. البته هر سیستمی بسته به اهداف و برنامه های مختلف ایجاد شده با دیگر سیستم ها متفاوت خواهد بود.

برخی از سیستم ها نیز با پروتکل های مشابه بیت کوین اداره نمی شوند که از آن جمله می ‌توان به اتریوم، ریپل، امینی، نکست وی و کانتر پارتی اشاره کرد.

توکن ها

برخلاف آلت کوین ها ،توکن ها با یک پیشنهاد کوین اولیه ایجاد می شوند و می ‌توانند به صورت توکن های ارزشی، توکن های امنیتی یا توکن های کاربردی نمایش داده شوند. این توکن ها مانند دلار آمریکا ارزشمند هستند اما به خودی خود ارزش خاصی ندارند. می توان گفت توکن ها انواع خاصی از ردیف های طولانی اعداد و حروف رمزنگاری شده هستند که از معانی خاصی پشتیبانی می کنند و برای پرداخت مورد استفاده قرار می ‌گیرند. به عنوان مثال بیت کوین و اتریوم هر دو جزو توکن های مطرح محسوب می شوند.

در ادامه لیستی از متداولترین ارزهای دیجیتال ارائه می شود.

متداولترین ارزهای دیجیتال

در این لیست محبوب ترین ارزهای دیجیتال به شما معرفی می شود:

  • بیت کوین

بیت کوین یکی از محبوبترین ارزهای دیجیتال است که با عنوان پول نقد اینترنتی نیز شناخته می ‌شود. شرکت‌های کلینکس یا کوکاکولا ارتباط بیشتری با سیستم های ارزهای دیجیتال دارند. در حال حاضر بیش از ۱۸ میلیون رمز ارز بیت کوین در حال معامله است.

  • بیت کوین کش

این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و به یکی از محبوب ترین انواع ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. تفاوت ارز بیت کوین کش با بیت کوین اصلی در سایز بلاک آن است. سایز بلاک اصلی فقط یک مگابایت و این ارز دیجیتال ۸ مگابایت اندازه دارد که به معنی پردازش سریع تر آن. است.

  • لایت کوین

لایت کوین نیز در دسته ارز های دیجیتال بیت کوین دسته‌بندی می‌ شود و عملکرد آن مشابه بیت کوین است. این ارز در سال ۲۰۱۱ توسط چارلی لی کارمند سابق گوگل ایجاد شد . زمان انجام معاملات در لایت کوین کوتاه‌تر و کارمزد آن ها نیز کمتر است.

  • اتریوم

بر خلاف بیت کوین، ارز دیجیتال اتریوم، بیشتر شبیه یک فروشگاه برنامه است و در تلاش است تا کنترل معاملات ارز های دیجیتال را از واسطه ها خارج کرده و در دسترس افراد قرار دهد.

  • ریپل

ارز دیجیتال ریپل یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که مبتنی بر فناوری بلاک چین نیست و مبالغ بیشتری پول را در سراسر جهان می تواند انتقال دهد. این سیستم امکان هر نوع انتقال پول اعم از دلار یا بیت کوین یا سایر موارد مشابه را برای مشتریان خود فراهم می کند.

  • استلار

تمرکز ارز دیجیتال استلار روی نقل و انتقالات پولی است و شبکه آن به نوعی طراحی شده که سریع تر و کارآمد تر از سایر ارزهای دیجیتال باشد. این ارز در سال ۲۰۱۴ طراحی شده و توسط یک سازمان غیر دولتی به نام استلار اداره می شود. هدف ایجاد این ارز دیجیتال کمک به اقتصادهای در حال توسعه است و در این راستا، این شرکت از کاربران خود برای انجام معاملات کارمزد دریافت نمی ‌کند.

  • نئو

نئو ارز دیجیتالی است که در چین توسعه یافته و به سرعت به یک ارز مطرح در سطح جهان تبدیل شده است. ژانگ توسعه دهنده اصلی این ارز دیجیتال عنوان کرده که این ارز دارای سه مزیت مشخص یعنی طراحی بهتر و قراردادهای هوشمند سازگارتر و هویت دیجیتالی ساده تر برای ادغام با دنیای واقعی است.

  • کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو برای ارسال و دریافت وجوه دیجیتالی استفاده می شود و ادعا می شود که یک محیط متعادل و پایدار برای مبادلات ارز های دیجیتال است.

  • IOTA

این ارز برخلاف بیشتر فناوری های حوزه بلاک چین با دستگاه های هوشمند و IOT فعالیت می کند.

سخن نهایی

در حالی که بیش از یک دهه از آغاز فعالیت بیت کوین گذشته است، امروزه ارزهای دیجیتال گسترش زیادی یافته اند و کاربران زیادی در سراسر جهان به استفاده از این ارزها برای انجام معاملات بانکی و نقل و انتقالات پولی روی اورده اند.