video thumb

جسد مک آفی کارآفرین آنتی‌ویروس در زندان اسپانیا پیدا شد

لیست عناوین این مطلب


جان مک آفی کارآفرین نرم افزار در حوزه آنتی‌ویروس که با ۳۰ سال پشتوانه کاری، یکی از معروف‌ترین افراد در این زمینه شناخته می‌شد. او به اتهامات مختلف ازجمله، فرار مالیاتی و کلاه‌برداری در ارزهای دیجیتال توسط دادگاه امریکا گناهکار شناخته شده بود.

مک آفی خالق نرم افزار آنتی‌ویروس، درحالی‌که قصد داشت سوار پرواز استانبول به مقصد بارسلونا شود، در فرودگاه بین‌المللی  ترکیه دستگیر شد.

 ساعت پس از تصویب حکم استرداد او توسط ایالات متحده آمریکا، جسد وی در سلولش پیدا شد.

نیروهای پلیس محلی منطقه کاتالونیا ضمن تأیید این خبر بیان داشتند که جسد جان مک آفی ۷۵ ساله در اواخر روز چهارشنبه در زندان بریانس ۲، نزدیک شهر بارسلونا پیدا شد و پزشک حاضر در زندان، فوت او را تأیید کرد.

در همین زمینه دادگستری کاتالونیا بیانیه‌ای را به صورت عمومی منتشر کرد که در آن بیان شده است افسران زندان و پزشکان تمام تلاش خود را برای نجات جان یک پیرمرد ۷۵ ساله انجام دادند، اما موفقیتی حاصل نشد. در ادامه این بیانیه آمده است که برای تحقیقات بیشتر کارکنان دادگستری به زندان اعزام شدند و علت مرگ وی در فال تحقیق و بررسی هست.

وکیل مک در مصاحبه‌ای که با رویترز داشته، بیان کرده است که ظاهراً او خودش را در روز چهارشنبه، در سلول زندان به دار آویخته است.

جرایم مالیاتی مک آفی

پس از انتقال او به کشور اسپانیا دادگاهی برای وی ترتیب داده شد و ۹ ماه از زمان زندانی بودن او سپری می‌شد. سپس بالاترین دادگاه اسپانیا در روز چهارشنبه استرداد مک آفی به ایالات متحده را تأیید کرد.

از جنبه‌های گوناگونی چنین تصمیمی قابل اعتراض است و استرداد باید توسط کابینه اسپانیا تصویب شود. در این حکم ۱۶ صفحه‌ای آمده است دادگاه موافقت می‌کند که استرداد جان دیوید مک آفی را به درخواست مقامات قضایی آمریکا برای جرائمی که در کیفر خواسته‌ای جرائم مالیاتی برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ صادر شده است، اعطا کند.

زندگی شخصی مک اغلب پر از حاشیه بود و رسانه‌ها توجه ویژه‌ای به وی داشتند، او در یوگا هواپیماهای فوق سبک و تولید داروهای گیاهی حسابی سر و صدا به پا کرد.

 به دلیل رکود اقتصادی حاکم شده بر کشور آمریکا در سال ۲۰۰۸ ضررهای هنگفتی را متقبل شد و طبق ادعای رسانه‌ها ثروت او از ۱۰۰ میلیون دلار به ۴ میلیون دلار تقلیل پیدا کرد.

 با توجه به این موضوع وی رهسپار کشور بلیز شد، اما در سال ۲۰۱۲ دختر یکی از همسایه‌ها، به قتل رسید و پلیس کشور بلیز به وی بسیار مشکوک بود و همین عامل باعث شد، کشور بلیر را به مقصد گواتمالا ترک کند،  در گواتمالا نیز به علت ورود غیرقانونی مجرم شناخته شد و پس از دستگیری از این کشور اخراج و به آمریکا استرداد داده شد.

 بازگشت او به آمریکا بسیار پرحاشیه بود و رسانه‌ها او را در زیر شدیدترین انتقادها قرار دادند و طبق ادعای نزدیکان، مک آی کاملاً در مواد مخدر غرق شده بود و شخصیت دیگری پیدا کرده بود.