video thumb

معرفی توکن ای ام پی (AMP) یا امپ


روی بلاک چین اتریوم یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به نام امپ­ ساخته شد که به موجبات آن می ‌توان به صورت آنی ارزهای دیجیتال را انتقال داد. هر توکن بسته به سیاست های رمزگذاری خود ویژگی های خاصی دارد و توکن امپ امنیت و غیر قابل برگشت بودن تراکنش را که موجب افزایش اعتبار معاملات ارزهای دیجیتال می شود، سرلوحه کار خود قرار داده است؛ بنابراین می توان گفت سریع ترین و قابل تائید ترین وسیله در نقل و انتقالات دارایی های دیجیتال، توکن امپ است که اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از امنیت و کارایی آن استفاده کنند. این رمز ارز که با نماد اختصاری AMP شناخته می شود، ارزش بازاری حدود ۲.۴۳ میلیارد دلار داشته و در رتبه چهل و هفتم بازار قرار دارد و از کل بازار ارزهای دیجیتال، سهمی معادل ۰.۱۴ را در اختیار خود دارد.

به منظور غیر قابل برگشت بودن تراکنش ها، لازم است توجه داشته باشید برای گرفتن تائید تراکنش در ارزهای دیجیتال از چند ثانیه تا چند روز زمان لازم است و در توکن AMP شما می توانید وثیقه گذاشته، ارزش تراکنش انجام شده را تضمین کنید. در ادامه این مطلب ارز دیجیتال AMP به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ارز دیجیتال امپ

امپ یک توکن ERC20 است که در بلاک چین اتریوم ساخته شده است و قراردادهای هوشمند آن به عنوان یک استاندارد متن ‌باز تحت مجوز ام آی تی فعالیت می کنند. این ارز دیجیتال در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی توسط شرکت کانسنسیس دلیجنس و چند ماه بعد در آگوست همان سال توسط شرکت تریل آو بیتس بررسی و تائید شد.

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، مهم ترین ویژگی ارز دیجیتال امپ تضمین تراکنش های تائید نشده به صورت آنی پس از انجام معاملات است؛ بنابراین با استفاده از این توکن افراد و گروه ها می توانند از امنیت ارز دیجیتال معامله شده اطمینان داشته باشند. به این نوع از ارزهای دیجیتال که در آن ها نوع انتقال ارزش- دیجیتال با هم هماهنگی داشته و تراکنش ها به صورت آنی تائید می شوند، ارزهای دیجیتال آگنوستیک گفته می شود. توکن امپ برای وثیقه معاملات انجام شده، یک امپ پارتیشن را ایجاد می کند که تعداد دلخواه اپراتور و مدیر قابلیت دسترسی به آن را خواهند داشت.

نحوه کارکرد رمز ارز امپ

مهم ‌ترین اصل کارکرد رمز ارزها، مدل گذاری آن ها با مفهوم پارتیشنی است. در این رمز ارز مجموعه ‌ای از توکن ‌های امپ به عنوان وثیقه استفاده می شوند. هر یک از این وثیقه ها در بلاک چین اتریوم آدرس مخصوص به خود را دارند و با قوانین خاص خود فعالیت می کنند. به عنوان مثال فلکسا یکی از معروف ترین وثیقه های توکن امپ به شمار می رود که تراکنش ارزهای دیجیتال را در شبکه پرداخت فلکسا مدیریت می نماید. توجه داشته باشید آزاد کردن، قفل کردن و پاداش دادن در سیستم توکن امپ توسط مدیرانی که امکان ارائه وثیقه های زنجیره ‌ای دارند، فراهم می شود. وثیقه های زنجیره ای نیز در واقع نوعی قرارداد هوشمند هستند که توسط یک برنامه خاص، معاملات امپ را مدیریت می نمایند و به این ترتیب خرید و فروش های ارزهای امپ را مجاز یا ممنوع می کنند.

تاریخچه و محدوده قیمت توکن امپ

این رمز ارز در ابتدای آغاز فعالیت خود یعنی ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ با قیمت یک صدم دلار معامله می شد و استقبال از آن به قدری کم بود که در ماه ‌های اول قیمتش تا ۳ هزارم دلار کاهش پیدا کرد و سپس برای مدت ها تغییر محسوسی در قیمت آن مشاهده نمی شد. این روند مدت ها ادامه داشت تا در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ همزمان با صعود قیمت ارزهای دیجیتال و جلب توجه جهانیان به این ارزها، قیمت توکن امپ نیز روندی افزایشی پیدا کرد و به بالاترین قیمت در مدت حضور خود در بازار ارزهای دیجیتال، یعنی ۶۴ هزارم دلار رسید.

حجم مبادلات توکن امپ

حجم مبادلات روزانه این رمز ارز، ۲۱.۱۱ میلیون دلار است و در هفدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به بیشینه ارزش خود یعنی حدود هفت صدم دلار رسیده است.

صرافی های فعال در معاملات توکن امپ

صرافی های شناخته شده جیمینی، یونی سواپ، سوشی سوآپ، بیترکس، فلونیکس و بنکور نتورک معاملات این ارز دیجیتال را انجام می دهند، اما فعال‌ترین صرافی که در آن معاملات امپ صورت می گیرد، جنینی است. قابل ذکر است که از هر کیف پول سازگار با توکن های اتریوم می‌ توان برای ذخیره و خرید و فروش این رمز ارز استفاده کرد.

امنیت توکن امپ

برای کاهش نفوذ افراد یا گروه های خاص در توکن امپ اقداماتی انجام گرفته است که از آن جمله می ‌توان به ارائه یک منبع توکن ثابت و قابل ارتقا توسط این سیستم اشاره کرد که امکان دسترسی به سایرین را غیر فعال می نماید. به این ترتیب تنها مالک رمز ارز می تواند بر اساس قوانین و مقرراتی خاص و آن هم به صورت محدود امکان دسترسی به پرتابل خود را داشته باشد.

نتیجه گیری

ارز دیجیتال AMP و توکن امپ، از جمله ارزهای دیجیتال کمتر شناخته شده هستند که بر اساس اتریوم ساخته شده اند و فعالیت می کنند و به دلیل وسعت غیر متمرکز و کارایی بالای آن ها و همچنین امنیت موجود در سیستم معاملات این توکن، می توانند آینده روشنی در بازار ارز های دیجیتال داشته باشند.