video thumb

بانک مرکزی اندونزی به رقابت ارز دیجیتال بانک مرکزی پیوست

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که اندونزی پس از منع پرداخت های ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ ، به دنبال اجازه پرداخت ها با روپیه دیجیتال است. بانک مرکزی اندونزی یکی از آخرین بانک های مرکزی جهانی است که در میان افزایش چشمگیر پرداخت دیجیتال این کشور، از برنامه ارز دیجیتال دولتی خود خبر داده است.

رویترز گزارش داد که پری وارجیو (Perry Warjiyo)، رئیس این بانک عنوان کرد که بانک مرکزی اندونزی قصد دارد ارز روپیه دیجیتال را به عنوان ابزار پرداخت قانونی در اندونزی راه اندازی کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: روپیه تاکنون تنها ارز پذیرفته شده قانونی برای پرداخت در کشور است و بانک مرکزی اندونزی به دنبال تنظیم روپیه دیجیتال به همان روشی است که تراکنش های مبتنی بر کارت و پول نقد را قانون گذاری می کند.

طبق گفته وارجیو، بانک مرکزی اندونزی اکنون در حال مطالعه مزایای بالقوه روپیه دیجیتال از جمله تأثیر آن بر سیاست های پولی و سیستم های پرداخت و همچنین ارزیابی آمادگی زیرساخت های مالی است. وی خاطرنشان کرد: این بانک همچنین در حال ارزیابی گزینه های بالقوه این فناوری برای ساخت ارز دیجیتال بانک مرکزی است. این مقام زمان مشخصی را برای توسعه روپیه دیجیتال مشخص نکرد.

در زمان نگارش این مقاله ، ظاهراً بانک مرکزی اندونزی بیانیه رسمی در مورد برنامه های CBDC خود منتشر نکرده است. طبق اطلاعیه ای در سایت رسمی بانک، بانک مرکزی اندونزی در آستانه تصمیم گیری در مورد صدور روپیه دیجیتال است زیرا آماده سازی های لازم به پایان رسیده است. در این بیانیه آمده است که بانک مرکزی اندونزی : در حال حاضر همچنان به عنوان بخشی از طرح ۲۰۲۵ سیستم های پرداخت اندونزی بر تحول دیجیتال تمرکز دارد.

بر اساس این گزارش، ورود اندونزی به رقابت جهانی CBDC در پاسخ به افزایش عمده در بانکداری دیجیتال است، چرا که حجم تراکنش های دیجیتال سالانه بیش از ۶۰ درصد است. گفتنی است که پرداخت دیجیتال یکی از اولویت های اصلی سیاست این کشور است و اندونزی در طی همه گیری کووید ۱۹ رشد شدیدی در تراکنش های آنلاین داشته است.

آخرین اخبار به دنبال اعلام برنامه های مقامات مالی اندونزی به منظور اعمال مالیات برای سودهای حاصل از ارز دیجیتال در هفته گذشته آمده است. پیش از این نیز آژانس تنظیم مقررات تجارت آتی کالاهای اندونزی در حال بررسی مالیات برای معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی های ارز دیجیتال داخلی بود.

در پایان لازم به ذکر است که اندونزی به دلیل رویکرد خود در قانون گذاری ارز دیجیتال شناخته شده است زیرا این کشور با وجود قانونی بودن معاملات ارز دیجیتال، پرداخت های ارز دیجیتال را در سال ۲۰۱۷ ممنوع کرد.